
Nagy kérdés, hogyan alakul a BKV cégvezetői posztjára kiírt pályázat sorsa Bolla Tibor, az eddigi vezető bukása után. Ugyanis nélküle csupán egyetlen olyan jelentkező maradt, aki a fővárosi bíráló bizottság személyes meghallgatásra érdemesnek talált. Bár a Tisza Párt már a hétfőn kirobbant botrány előtt is azt szerette volna elérni, hogy a BKV és a hasonlóan kevés értelmezhető jelentkezővel bíró BKK esetén is hosszabbítsák meg a pályázati határidőt, Karácsony Gergely még nem döntött az ügyben kedd délelőttig – értesült a Magyar Hang.
Lapunk több alkalommal is beszámolt arról, hogy jelenleg is zajlik a nagyobb fővárosi cégek vezetésének pályáztatása. Ez összesen öt vállalatot érint: Budapest Gyógyfürdői És Hévizei Zrt. (BFGYH), Budapesti Közlekedési Központ (BKK), Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV), Budapesti Közművek (BKM) és Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ (BFVK). A posztra minden jelenlegi cégvezető újra pályázott, közülük pedig mindegyiket meg is hallgatta volna személyesen a bírálóbizottság. Ám az a Tiszának már korábban sem tetszett, hogy alig volt értelmezhető jelentkező a BKK és a BKV élére, ugyanis csupán két-két olyan jelentkező volt (a regnálókat is beleértve), akiket személyesen is meghallgattak volna. Ők pedig azt szerették volna elérni, ha nincs legalább három jelentkező, legyen hosszabbítás. Így különösen figyelemreméltó, hogy Bolla kiesésével a lista egy főre szűkült a BKV esetén. Az ő ügye miatt még a DK is azt kérte Karácsonytól: nyissa újra a pályázatot a posztra, „ez most nemcsak jogi, hanem erkölcsi kérdés is”, írták. Ami a BKV vezetői posztjára jelentkező egyetlen, talpon maradt pályázót illeti, a Magyar Hang úgy tudja, hogy ő korábban ismert multinacionális cégeknél dolgozott, több mint 15 év felsővezetői tapasztalata van, és külföldön is dolgozott.
Már csütörtökön születhet döntés több cég esetében is
Míg a BKK és BKV esetén a pályázókat a bírálóbizottság még nem hallgatta meg, a három másik cég esetén ezt megtette a múlt héten. Érdekesség, hogy a BFVK esetén a három jelentkező egyike menet közben visszalépett, ám itt a Tisza nem követelte a pályáztatási határidő meghosszabbítását. Lapunk úgy tudja, hogy a múlt héten zárt üléseken meghallgatott pályázókról a bírálóbizottság elnöke, a tiszás Orbán Árpád most csütörtökre hirdetett meg szavazást, ám a személyes részvétel több frakció delegáltjának sem alkalmas, akik az időpontot nehezményezték is, így kérdés, azon módosítanak-e. A bírálótestületet két állandó fővárosi bizottság alkotja, összesen 22 főből áll, így ahhoz, hogy egy-egy jelölt többséget kapjon, legalább 12 szavazatra lehet szükség. Mindenesetre ha dönt a bizottság arról, kiket javasol, akkor azt Karácsony Gergelynek kell előterjesztenie a fővárosi közgyűlés számára. Persze kérdés, hogy ha a bizottság által nyertesnek ítélt cégvezetők személyével nem ért egyet a főpolgármester, akkor is szavaztat-e róluk a közgyűlésen. Az biztos, hogy a fővárosi Fidesz a teljes pályáztatási folyamatot kritizálja, szerintük elölről kéne kezdeni az egészet. Szintén a kormánypártok javaslatára tartott bizalmi szavazást a jelenlegi cégvezetők személyéről a Fővárosi Közgyűlés a legutóbbi, áprilisi ülésén, ahol a többség mindegyikük azonnali visszahívása mellett voksolt, ám Karácsony Gergely azt mondta, nem fog ilyen kérést végrehajtani, mert „nem őrült meg”.
A BKK is kritizálta a BKV-t
Ami a BKV-t illeti, Bolla távozásával aligha ülhet el a botrány, a Tisza a teljes vállalati vezetés visszahívását követeli, illetve vizsgálóbizottság felállítását. Bolla a 444 cikkébe bukott bele, ami szerint a vezérigazgató szoros, baráti viszonyt ápolhatott egy a vállalatot megkárosító cég kulcsfigurájával. Emiatt Karácsony Gergely kérdéseket intézett Bolla felé, aki nem tudott megnyugtató válaszokkal szolgálni, és végül saját kérésére felmentette őt a főpolgármester.
A BKV működését egyébként a BKK vezérigazgatója, Walter Katalin is bírálta a Magyar Hangnak adott interjúban. Úgy fogalmazott Walter: „látni kell, hogy a bevételeink nagy részét a BKV finanszírozására fordítjuk: a 270 milliárd 75 százalékát, a másik szolgáltatónk, az ArrivaBus a teljes összeg további 10 százalékát viszi el – ettől a két cégtől rendeljük meg a közösségi közlekedési szolgáltatást. A BKV modernizálása a kiadások optimalizálása miatt is nagyon fontos lenne, és azért is, hogy a cég hosszú távon attraktív legyen a munkavállalók szempontjából is. Nagy nyugdíjazási hullám előtt állunk, új járművezetőket, karbantartókat csak »normális«, modern munkakörülmények között lehet bevonzani”.