
– Tudomásul veszi a kormány, hogy a főváros cége – a Budapesti Közművek Nonprofit Kft. – élne a rákosrendezői területre az elővásárlási jogával – közölte a csütörtöki kormányinfón Gulyás Gergely. A Miniszterelnökséget vezető miniszter azt is állította, hogy a cég ezzel minden kötelezettséget vállalt: köteles a vételárat kifizetni, ez több mint 50 milliárd forint, illetve a területet megtisztítani. Ezt korábban az arab befektető 25 milliárdért tervezte, ez a költség viszont most ugyancsak a fővárosi céget terheli. Ezek után pedig az ottani beruházás is a BKM feladata, Gulyás Gergely szavai szerint „ha már olyan jó ötletei és tervei voltak a hasznosításra, akkor azt a gyakorlatba is” átültetheti. A főváros a Budapesti Közműveken keresztül rendelkezik elővásárlási joggal Rákosrendezőre, ezt az igényt a Fővárosi Közgyűlés döntése után jelezték a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőnek. A Garancsi István – Habony Áprád köreihez került Stocktonnak is elővásárlási joga van. Ők még nem nyilatkoztak. Ha megteszik, abból jogvita lesz, de Gulyás Gergely azt mondta, hogy ez csak elvi lehetőség. A miniszter szerint „egy kis cég nem tud letenni 50, de 30 milliárdot sem.”
A rákosrendezői terület régóta elhanyagolt, majd nemrég kiderült, hogy a kormány eladná azt az Egyesült Arab Emírségeknek, amely maga jelölhetné ki a befektetőt, ez a hírek szerint a Mohamed Alabbarhoz arab befektetőhöz köthető Eagle Hills-csoport lett volna. Az arab befektetővel kötendő szerződésről korábban annyit lehetett tudni, hogy a projekt megvalósításához szükséges infrastrukturális fejlesztéseket (gyalogos felüljáró, vasúti pálya fejlesztése, a kisföldalatti meghosszabbítása) az állam intézi nagyjából 300 milliárd forintból. Az Egyesült Arab Emírségek kormánya pedig vállalja, hogy 1900 milliárdos beruházást valósít meg a területen. Itt merült fel, hogy akkor Budapest ezen területére felhúzhatnak egy „mini-Dubajt”, akár 500 méteres felhőkarcolóval is. Ha ilyen nem is lesz, Gulyás Gergely szavaiból úgy tűnik, hogy a fővárosnak sok milliárdot kell ráköltenie.
Karácsony Gergely a Facebook-oldalán reagált a hírekre azzal, hogy a kormány végre meghátrált, „amit már évekkel ezelőtt kellett volna, azt ma elismerték: mini-Dubaj helyett győzött Budapest érdeke”. Kiemelte, hogy élnek az elővásárlási jogukkal, „Budapest mindent vállal, amit az arab milliárdos vállalt az adásvételi szerződésben”, úgy, hogy közben gyarapítják Budapest vagyonát, növelik a város bevételeit, és az épül Rákosrendezőn, ami a város jövőjét szolgálja nyílt, átlátható módon, a budapestiek bevonásával. A részletekről pénteken délelőtt sajtótájékoztatón számol be.
Szentkirályi Alexandra, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője a Facebookon azt írta: „Rákosrendező sorsa megpecsételődött. Ha 50 milliárdot ki lehet fizetni egy szeméttelepért, akkor másra is van pénz. Pénz a szemét eltakarítására, pénz a fejlesztésre. Pénz a budapestiek érdekeinek szolgálatára, mint az utak felújítása, kötött pályás fejlesztések, P+R parkolók építése, vagy éppen a fővárosi lakhatási válság kezelése”. Szerinte „Budapest egy óriási veszteséget szenvedett el. A kárt pedig választott vezetői okozták. 5000 milliárdos beruházás, sok ezer munkahely, milliárdos bevételek a városnak – erre mondtak nemet”.
– Látom, a kormány minden eddigi saját állítására rácáfolva hirtelen elismerte a főváros elővásárlási jogát Rákosrendezőn. Fontos győzelem ez, hogy ne arab érdekek és 500 méteres tornyok határozzák meg Budapest jövőjét, hanem a város lakóinak érdekei – reagált Gulyás Gergely bejelentésére Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom fővárosi vezetője. Mint írta, „persze egyből elkezdték a Fővároson számon kérni a terület fejlesztését. Olyan közlekedési fejlesztéseket is, melyeket eddig a kormány vállalt – azért az furcsa lenne, ha amit az arabok kedvéért kifizettek volna a magyar adófizetők pénzéből, Budapest számára már nem vállalnák”. Vitézy hozzátette, Budapest képes arra, hogy ne Dubajban találják ki és tervezzék meg a városunk jövőjét, hanem az itt élőkkel közösen mi tegyük meg. – Nyilván, ha a kormány ezt a folyamatot ott akadályozza majd, ahol tudja, akkor ez nem fog menni – és sajnos attól tartok, itt ez a csapda készül most. „Hiszen például a vasútvonal átépítése nélkül itt semmit nem tud csinálni se az arab befektető, se a főváros. Ugyanis, mivel a teljes rendezőpályaudvar mindmáig a vasúti hálózat része, állami közreműködés nélkül Rákosrendező nem tehető fejleszthetővé. Ezt az arab befektető felé vállalta az állam, hisz vasúti fővonalat csak a kormány építhet át. Szóval, a részletekben rejlik az ördög, együttműködés nélkül ez nem fog menni”.