„Gyorsfékezünk, de a vonat fékútja több száz méter” – levelet írtak a mozdonyvezetők

„Gyorsfékezünk, de a vonat fékútja több száz méter” – levelet írtak a mozdonyvezetők

Képünk csak illusztráció. (Fotó: Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület Facebook-oldala)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

„Megéri 2 perccel hamarabb odaérni bárhová, mint soha többé?” – ezzel a kérdéssel kezdik nyílt levelüket a mozdonyvezetők, akik az elmúlt időszak vasúti átjáróiban történt tragédiái miatt fordultak az autósokhoz. Az Inforádió.hu által idézett levélben azt írják,2022 májusáig már 39 vasúti átjárós baleset történt az évben, amelyekben tizenheten haltak meg, annyian, mint tavaly egész évben.

A mozdonyvezetők szerint a baleseteket vagy a figyelmetlenség vagy pedig a KRESZ szabályainak be nem tartása okozta. A levélben az is olvasható, hogy „a döbbenetes számok mögött elmúlt életek, gyászoló családok, a súlyos sérülések okozta maradandó fizikai és lelki traumák állnak". A felhívás jelzi, hogy az emberek többsége kizárólag a balesetet elszenvedett civilekre gondolnak, bár az utóbbi években több mozdonyvezető is meghalt szolgálatteljesítés közben. „Akik reggel elmentek dolgozni, de már soha nem tértek haza. Őket is hazavárták" – írták a vasutasok.

A felhívásban azonban egy eddig szinte elhallgatott részletet is ismertettek a mozdonyvezetők. Leírták, hogy ők mit éreznek, amikor a vasúti átjáróban meglátnak egy autót, teherautót, kerékpárost vagy gyalogost. „Elsősorban tehetetlenséget. Gyorsfékezünk, de a vonat fékútja több száz méter. Ez az egyetlen lehetőségünk, és nagyobb jármű esetén – ahogy tanították az idősebb, rutinos mozdonyvezetők – a géptérbe szaladni, hogy túléljük az ütközést”.

A nyílt levélben aztán arról írnak, hogy a balesetek egyetlen pillanat alatt következnek be és szinte esélyünk sincs arra, hogy elkerüljék és csak kizárólag a szerencsén múlik, mi történik. Aztán a felhívásban azt is érzékeltetik, hogy az ütközés borzalmas, még a mozdony is beleremeg.

„Ez a legnagyobb trauma, ami érhet bennünket és egy életen át elkísér. Ki így, ki úgy dolgozza fel közülünk, de egy biztos: maradandó nyomokat hagy bennünk”. A vasutasok azt is érzékeltetik, hogy mit élnek át: a csattanás, a látvány, a hangok, a gondolatok a fejben szaladva hátra a megállás után. „Vajon mit találunk? Vajon élnek? Miért nem figyeltek, mi történhetett?” Aztán arról írnak, hogy a balesetek, hogyan változtatják meg az életüket. – Innentől kezdve minden más. Csalódás, sajnálat, gyötrelem a szívében. Miért? Vajon kik voltak? Miért hibáztak? Miért nem figyeltek? Kérdések ezrei, amikre sosem lesz válasz, amikre sosem kapunk magyarázatot- Egy kis rekesz az agyban, ahová bekerül az eset. Barátok, kollégák, szakemberek vagy mentori program segíthet a borzalmak feldolgozásában. Mert menni kell tovább, holnap is fel kell ülni a mozdonyra, hiszen ez a munkánk, a hivatásunk – fejtették ki.

A mozdonyvezetők arra kérnek mindenkit, hogy tartsák be a KRESZ szabályait, és a vasúti átjárót minden esetben fokozott körültekintéssel közelítsék meg. Tilos jelzés esetén soha ne hajtsanak rá autóval vagy kerékpárral a sínekre, és ne gyalogoljanak át az átjárón!

Kedden is történt tragédia

Sajnos kedden is történt vasúti szerencsétlenség: személyvonat sodort el egy gépkocsit Szászberek és Jászalsószentgyörgy között, a 32-es út 54-es kilométerénél. A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Rendőr-főkapitányság MTI-nek adott tájékoztatása szerint a vasúti átjáróban történt balesetben egy ember súlyosan megsérült. A Mávinform a honlapján azt írta, hogy a Szolnokról negyed kettőkor Vámosgyörkre elinduló személyvonattal ütközött össze egy gépkocsi Szászberek közelében. Az ütközés következtében a motorvonat egyik tengelyével kisiklott, de az utasok közül senki nem sérült meg. A baleset idején a fény- és félsorompó rendben működött.

Arról, hogy miért hajthat egyre több autó a vonatok elé, itt írt részletesebben a Magyar Hang.