
Mivel valószínűleg kudarcra lenne ítélve a per, még nem biztos, hogy feljelentést tesz a Magyar Kétfarkú Kutya Párt passzivistájuk személyes adatainak nyilvánosságra hozatala miatt, aki egyébként a nyomás hatására a sajtó elé sem áll ki. Tóth-Benedek Csanádot, a szervezet szegedi elnökét többek között a batidai kastélyügyről, a közgyűlési munkáról és a kínai autógyárról is kérdeztük. Interjú.
– Tudják már, hogyan kerültek passzivistájuk személyes adatai egy újságcikkbe?
– Ha valamelyik olvasó ebben az interjúban találkozik először a sztorival a mi szempontunkból, akkor röviden csak annyi, hogy karácsony és újév között két helyre fújtunk fel a batidai leágazásnál iránymutatást. Nyíllal jelöltük, hogy merre található Lázár János kastélya. Ez az a kastély, amelyről a miniszter korábban még kategorikusan kijelentette, hogy semmi köze hozzá. Adventkor azonban innen posztolt családi képet, majd a sajtócsapata elismerte, 40 százalékos tulajdonrésze van az ingatlant birtokló cégben. Ezután a Promenad24 nevű portál lehozott egy cikket, amelyben az egyik passzivistánk érzékeny, személyes adatait közölte: teljes nevét, lakcímét, autója rendszámát, munkahelyét és fizetését.
Ez nemcsak etikátlan, de jogilag is aggályos, mivel ezek az adatok nem mind nyilvánosak, és a passzivisták nem közszereplők. Valószínűsíthető, hogy a fizetési adat a munkaadótól szivárgott ki, különösen, hogy a miniszter saját nyilatkozataiból tudjuk, a MÁV vezérigazgatója SMS-t küldött neki az incidens kapcsán. Bár Lázár többször kijelentette, nem támogatja a dolgozó kirúgását, a helyzet aggasztó: milyen rendszer az, ahol ez egyáltalán szóba kerülhet? Az egész helyzet azt mutatja, hogy a hatalom próbálja elhallgattatni az embereket.
– Szerettünk volna a passzivistájukkal is interjút készíteni, de ő nem kívánt nyilatkozni. Az őt ért nyomás ezek szerint elérte a célját?
– Abból szempontból a hatalom elérte a célját, hogy visszahúzódott, való igaz, hogy egyeztetett a MÁV szakszervezetével és közösen hozták meg azt a döntést, hogy ő személyesen nem vállalja a sajtónyilvánosságot. Nem akar még nagyobb bajt. Mi ezt teljes mértékben megértjük és elfogadjuk. A barátunkról azt is tudni kell, hogy nem egy kimondottan extrovertált személyiség, nem szeret szerepelni, inkább kreatív, kézzel fogható projekteken dolgozik. Ugyanakkor olyanok vagyunk, mint a lernéi Hüdra: ha egy fejét levágod, kettő másik nő helyette. Éppen most is, beszélgetésünk közben országosan több helyen folynak hasonló akciók, MÁV-épületek elé fújjuk fel, hány kilométerre van onnan a kastély. Eredetileg azt is ki akartuk írni, hány percre van onnan vonattal, de a járatok megbízhatósága miatt inkább nem akartuk megtéveszteni az embereket. Ha nincs ez a botrány a passzivistánk körül, biztos nem kezdünk országos akcióba.
– Perelnek?
– Egyelőre vizsgáljuk a jogi lehetőségeket. Próbáljuk kideríteni, hogy megáll-e a feljelentés jogi alapja. Probléma az is, hogy a Promenad24 cikkének szerzője nem beazonosítható, és az impresszumban a cikk megírása idején nem volt felelős főszerkesztő feltüntetve. Minden erőforrásunkat nagyon jól kell beosztanunk. Így, ha tudjuk, hogy nincs esélyünk nyerni, nem perelünk, mert nagyon sok pénzt, időt és energiát vinne el az ügy. Ha már az ügy jogi része szóba került: Lázár János a MÁV etikai kódexének megsértésére hivatkozott, de én nem látom megalapozottnak az érvelését. Az akció csupán egy tényt közölt: „Lázár kastélya erre van.” Ez önmagában nem támadás. Az viszont sokkal súlyosabb, hogy a MÁV, mint adatkezelő, egy ilyen szintű adatszivárgást nem vizsgál ki házon belül.
– Az önkormányzati választások előtt azt nyilatkozta, ügyek mentén bárkivel együtt tudnak működni Szegeden. Két székük van a helyi közgyűlésben, hogy sikerült az első negyedévük?
– A szegedi városvezetés többségben van, így a mi szavazataink nélkül is át tudnak vinni minden rendeletet. Ugyanakkor igyekszünk konstruktívak lenni: minden olyan javaslatot támogatunk, ami szerintünk Szeged lakosságának érdekeit szolgálja, és ötleteinkkel próbáljuk még jobbá tenni. Ahol nem értünk egyet, ott érvekkel próbálunk fellépni, és az emberek figyelmét felhívni a problémákra. Például nem támogattuk a bérlakásrendelet módosítását, mert úgy gondoljuk, hogy aránytalan terheket ró a szociálisan rászorulókra. A rendelet egységesen emelte a szociális és piaci alapú bérlakások bérleti díját, ami aránytalanul terheli a szociálisan rászorulókat. Öt év alatt összesen 70 százalékkal nőnek a díjak, miközben a jövedelmek nem követik ezt a mértéket. Ez hosszú távon sok ember számára elérhetetlenné teheti a lakhatást. A jövőben is több olyan kezdeményezésünk lesz, amely Szeged lakosságának javát szolgálja. Például a Wesley-iskola hatalom általi bezárása után létrejött Esélyteremtő Wesley Közhasznú Alapítvány támogatása ügyében nyitott kapukat döngettünk, mert a városvezetés már korábban felvette velük a kapcsolatot.
– A Fidesszel is működtek már együtt a Városházán?
– Eddig nem nyújtottak be olyan javaslatot, nem indítottak olyan kezdeményezést, amit támogatni tudtunk volna.
– Választási kampányukban nagyobb átláthatóságot kértek a városvezetéstől. A Szegeden épülő kínai autógyár, a BYD kapcsán ez mennyire látszik megvalósulni?
– Egyértelmű, hogy BYD beruházás nagy lehetőség a város számára, de mi a megvalósításban több átláthatóságot és környezetvédelmi garanciát kértünk. Történtek pozitívumok: a gyár 600 oldalas környezeti terhelésről szóló beszámolója bárki számára elérhető a város honlapján. Ez egy nagyon bonyolult dokumentum, jelenleg is vizsgáljuk, de eddig nem találtunk benne botrányos adatokat. Ugyanakkor az is tény, hogy csak a „kötelező minimumot hozzák”, nem látjuk, hogy mindent megtennének a minél zöldebb megvalósításhoz. Sokan nem tudják, hogy az autókhoz szükséges, hihetetlen vízigényű akkumulátorokat nem Szegeden gyártják majd, hanem Kínából hozzák. Természetesen így is sok vízre lesz szükség, de jóval kevesebbre, mint például Debrecenben. Szerintünk ezen kívül a közeli, baktói kiskertek csatornázását könnyedén integrálhatták volna a projektbe, ami nagyban javítaná a környék életminőségét. A gyárnál ugyanis óriási csatornázási munkákra van szükség. Ha már ott van ennyi ember a szükséges infrastruktúrával, összebeszélhettek volna a városvezetéssel.
Kár tagadni, hogy ez jó lehetőség a város gazdaságának, iparának. De többek között arra is, hogy a Vajdaságot összekössük Magyarországgal, pontosabban Szegeddel. Garancia van rá, hogy a Vajdaságban végzett technikusok és mérnökök dolgozhatnak majd a gyárban. Szerintem Trianon hatásait nem határátrajzolásokkal lehet enyhíteni, hanem azzal, ha szorosabbá tesszük a kapcsolatokat, például gazdasági együttműködéseken keresztül.