A tavalyi évhez képest eleve jóval kevesebbet fordított volna 2025-ben a fővárosi önkormányzat a Budapest Brand Nonprofit Zrt. nevű cégére, de ha a szerdai közgyűlésen minden módosítás átmegy, akkor ez az összeg gyakorlatilag nulla forint lehet .
A Budapest Brand saját megfogalmazása szerint „egyszerre alakítja a főváros márka és turizmus stratégiáját, illetve felel az értékes kulturális tartalom előállításáért és a fesztiválok, vásárok szervezéséért”. A cég honlapján található üzleti terve szerint 2024-ben közel 1,32 milliárd forint, a Fővárosi Önkormányzattól kapott működési támogatással számoltak, 1,5 milliárd forintos árbevétellel, míg 30 millió forint egyéb támogatással. Ehhez képest a Fővárosi Önkormányzat a jövő évi költségvetés-tervezetében már eleve csak 475,8 millió forintos működési támogatással számol, ám ezt további módosítások lejjebb faragnák.
Például Karácsony Gergely és Vitézy Dávid a költségvetéshez kedden délután adott be módosítást (ez innen tölthető le), amely szerint költenének a Rákóczi út rekonstrukciójának megtervezésére. Erre százmilliót szánnának – méghozzá a Budapest Brand terhére. Vitézy több más javaslatát is a Budapest Brand büdzséjéből fedezné. Például 75 millió forintot szánna állatvédelmi programra, továbbá még 300 millió forintot a BKK-rendészet kialakítására (utóbbira Karácsony Gergelyék a költségvetésben 400 millió forint feletti összeggel kalkuláltak, ehhez csoportosítaná át a további 300 milliót a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője). Ha az összes említett módosítást átmegy a szerdai közgyűlésen, akkor gyakorlatilag szinte nulla forinttal támogatná a cég működését a Fővárosi Önkormányzat. Az biztos, hogy Vitézy Dávid előre jelezte: ők csak akkor fogadják el Karácsony Gergelyék tervezetét, ha a Podmaniczky Mozgalom valamennyi költségvetési módosítását elfogadják. Persze nagy kérdés, hogy a Tisza Párt hajlandó-e egyáltalán a költségvetést megszavazni, ugyanis miután a Fidesz részéről ez kizárt, az ő szavazataik mindenképpen szükségesek lennének hozzá.
Mennyi az annyi?
Vitézy Dávid egyébként a főpolgármesteri kampányban bírálta, hogy a Budapest Brand marketingügynökségre 3 milliárdot költ a főváros, útfelújításra pedig 300 milliót évente. Ekkor a cég vezérigazgatója, Faix Csaba azt válaszolta neki: „A valóságban az idei üzleti tervünkben 1,3 milliárd forint önkormányzati támogatással számolunk. Ez is nagyon sok pénz, érzem is ennek a felelősségét, ezért is törekszünk rá, hogy jól és okosan költsük el. Másrészt a Budapest Brand nem egy »marketingszervezet«, hanem a főváros turisztikai, rendezvényszervező cége és kreatív ügynöksége, ennek megfelelően sokrétű feladatokkal”.
Vitézy viszont erre azt jelezte neki: a közvetlen önkormányzati támogatás sem 1,3 milliárd, hanem 1,8 milliárd forint volt 2023-ban.
– De ezen felül a Budapest Kártya bevétele is átengedett fővárosi közszolgáltatási bevétel, ennek a más célokra való elköltése a cég számára nem egy magától értetődő jog vagy egy automatizmus, hanem célhoz kötött önkormányzati felhatalmazásból ered. Tehát helyesen fogalmaztam, hogy a költségvetés 3 milliárd forint, sőt, még picit több is volt tavaly – tette hozzá.