Harmadára csökkent a pályára lépő pedagógusok száma
Tanítónő beszél a diákokhoz a Zelk Zoltán Angol és Német Kéttannyelvű Általános Iskola 1.b osztályában Nyíregyházán a tanévnyitó napján, 2021. szeptember 1-jén. (Fotó: MTI/Balázs Attila) - Fotó: Balázs Attila

Harmadára csökkent 2020-ban a pályakezdő pedagógusok száma 2018-hoz képest – ez derült ki a kormányzat most nyilvánosságra hozott adataiból. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Szél Bernadett független parlamenti képviselő adatigénylésére árulta el a pályára lépők számát – erről az RTL számolt be vasárnap. Bár az előrejelzések eleve rosszak voltak, a pedagógus szervezetek is magasabb létszámmal számoltak, mint a mostani adat. Ráadásul a pályakezdők egy jelentős része még a gyakorlati idő alatt, két éven belül otthagyja a tanító-nevelő munkát. A pedagógus képzésre kevesebb, mint felannyian iratkoznak be, mint öt éve, az utánpótlás növekedésére ezért középtávon nem lehet számítani.

2018-ban még hatezer új pedagógus kezdte meg a munkát, 2020-ra azonban ez a száma harmadára, kétezer főre csökkent – ez derült ki Szél Bernadett adatigénylése nyomán.

A csökkenés szokatlanul nagy mértékű, a pedagógus érdekképviseletek is nagyobb számokkal kalkuláltak. Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke 2021-ben azt mondta a Magyar Hangnak: három év múlva az ő számításai szerint évente átlagosan hatezer pedagógus fog nyugdíjba menni, de csak feleannyian lépnek majd pályára. Ő évente háromezer pályakezdővel számolt, akik a diploma után elhelyezkednek, és legalább 2-3 évig a pályán is maradnak. Ez 2020-2021-re vetítve már nem állhatja meg a helyét, hiszen a pályára lépők száma is összesen csak kétezer fő, és a korábbi adatok alapján nekik is csak egy részük marad a pályán legalább két évig.

A kétezer főnyi utánpótlás nagy mértékű csökkenés az előző évekhez képest is. 2012 óta a legalacsonyabb érték 4500 fő volt (2012-ben), ezután viszont mindig ötezernél több pedagógus lépett pályára egy évben.

Totyik Tamást, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnökét is meglepte, hogy ennyire drasztikus a pályára lépő pedagógusok számának csökkenése; elmondása szerint a pesszimista becsléseknél is rosszabb a helyzet.

Közoktatás 2021–2022: egyre láthatóbbak a bajok
R. Kiss Kornélia

Közoktatás 2021–2022: egyre láthatóbbak a bajok

A tavalyi év szava a pedagógushiány volt. Nehéz eldönteni, mennyiben tekinti stratégiai ágazatnak a közoktatást a kormányzat.

A szakszervezeti vezető ennél is nagyobb problémának tartja, hogy a tavalyi tanévben hatezren, idén pedig hétezren jelentkeztek pedagógus képzésre, ami hosszú távon a pályakezdők számának további csökkenését vetíti előre. A 2014-15-ös tanévben ez a szám még 15 ezer volt. Ám ebből a 15 ezer főből is már csak hatezren léptek a pályára a képzés befejezése után. Nem beszélve arról, hogy a nagyjából hatezer pályára lépő közül végül csak 2300 fő lépett pedagógus I. fokozatba, ennyien tettek a két éves gyakorlat után minősítő vizsgát. „Ez azt jelenti, hogy a pályára lépő pedagógusok kétharmada elhagyta a pályát még az első két évben. Ennek egyrészt az az oka, hogy szembesülnek azzal: a rendkívül alacsony kezdő bérből nem lehet megélni, a munka viszont sok. A másik probléma, hogy a pedagógiai képzés nem készíti fel a hallgatókat a rájuk váró kihívásokra. Ha hátrányos helyzetű településre kerülnek, nem tudják az ottani, eltérő kultúrát kezelni. Nincs megfelelő tudásuk ahhoz, hogy a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű, beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségekkel küzdő gyermekekkel boldoguljanak. Nem tudják, hogyan szervezzék meg az integrált oktatást” – sorolja Totyik Tamás. Ehhez szerinte sokan az iskolában sem kapnak megfelelő segítséget. Bár a mentortanári feladatok ellátásáról törvény is rendelkezik, szerinte az a tapasztalat, hogy általában nem tudják hatékonyan támogatni a fiatalokat a pályán maradáshoz.

Közben a pedagógus társadalom öregszik: Totyik Tamás korábbi becslése szerint 2026-ig a szakma várhatóan 22 ezer főt el fog veszíteni, ami a legjobb esetben a jelenlegi oktatói, nevelői létszám 15%-át, legrosszabb esetben 25%-át is elérheti. (Az említett 22 ezer fő a nyugdíjba vonulók és a várhatóan pályára lépők közötti különbség). Jelenleg a pedagógus társadalom medián életkora 53 év, vagyis ugyanannyi 53 évnél idősebb pedagógus van a pályán, mint amennyien ennél fiatalabbak. Az átlagéletkor pedig 50 év. A következő években nyugdíjba vonulók számát ráadásul növelhetik azok, akik igénybe veszik a nőkre vonatkozó kedvezményt és 40 év után abbahagyják a munkát.

Egy budapesti gimnázium tanára megírta, mennyire keveset keres
Magyar Hang

Egy budapesti gimnázium tanára megírta, mennyire keveset keres

Nettó 160 ezer az alapbére. Attól tart, hogy az elhivatottság nem sokáig fogja a katedrán tartani a pályatársait.

Totyik Tamás szerint nincs más lehetősége a kormányzatnak, csak a jelentős béremelés, amelyet elmondása szerint az indokol, hogy a pedagógusok átlagkeresete 50 százaléka a diplomás átlagkeresetnek, a pályakezdő pedagógusok pedig bruttó 260 ezer forintos alapbérre számíthatnak, és az idei évtől 20 százalékra növelt ágazati szakmai bérpótlékkal kaphatnak bruttó 312 ezret, szemben a versenyszférában a pályakezdőknek elérhető bruttó 380 ezer forintos keresettel.

„Ha ilyen drasztikusan csökken a pályára lépők száma, a kormány előtt nincs más, csak a kis létszámú iskolák bezárása, a csoportlétszám emelése és a pedagógusok munkaterheinek növelése, miközben a tanítással lekötött munkaórák száma Európában már így is Magyarországon a legmagasabb. Nem tudjuk, hová lehet ezt még emelni” – fejtette ki.
A másik következmény szerinte a szakképzetlen pedagógusok alkalmazása lehet. „Már most is minden ötödik intézményben, 800 iskolában dolgozik legalább egy olyan pedagógus, akinek még főiskolai végzettsége sincs. Biztos, hogy ez a szám nőni fog. Ha ezek a tendenciák folytatódnak, a gyermekmegőrzés szintjére fog süllyedni a közoktatás, és nem lesz alkalmas arra, hogy megfelelő munkaerőt termeljen” – vetítette előre Totyik Tamás.

A pedagógusok létszáma a KSH adatai szerint is csökkent 2010 óta: a 2009/10-es tanévben 152,7 ezer óvodapedagógus, általános és középiskolai tanár tevékenykedett Magyarországon, a 2020/21-es tanévben 146,2 ezer. 

A problémákat, legalábbis a bérezés tekintetében, 2021 év végén tartott sajtótájékoztatóján Orbán Viktor miniszterelnök is elismerte. Kifejtette: a bérrendezés „nem csak  kormányon múlik, a gazdaság teljesítőképessége is sokat nyom a latban”. Ugyanakkor elmondta: a pedagógusoknak igazuk van, a mostani, tíz százalékos emelés nem oldja meg azt problémát, amivel küszködnek, „vagyis hogy az elvégzett mukájukhoz képest, az időközben megnőtt magyar bérszínvonalhoz képest” a fizetési színvonaluk alacsony.