Az advent beköszöntével naponta kíván áldott, békés karácsonyt Magyarországnak a kormány a különböző újságok hasábjain. Hogy az egész oldalas hirdetésektől kinek lesz boldogabb az ünnep, nehéz megítélni, ám az biztos, hogy a kormány mindent megtesz azért, hogy az üzenet célba érjen: a Lokál című ingyenes propagandakiadvány december 10-ei, 11-ei, 12-ei és 13-ai számában háromszor is szerepel a tartalmát tekintve azonos hirdetés, mindössze a meghitt hangulatot árasztó képillusztrációk terén fedezhető fel a változás. (A boldogan mosolygó pár mellett feltűnik a zongoránál ülő fiatalember és a konyhában sürgölődő hölgyek is.) A Lokál mai számába ugyanakkor csak egy ilyen hirdetés fért be, igaz karácsonyig még várhatóan hat lapszám jelenik meg.
Karácsony diktátor példátlan támadása a sajtószabadság ellen - címlapon tiltakozik a Lokál | Magyar Hang
Karácsony Gergely be akarja tiltani a Lokált, Magyarország legnagyobb, legtöbb példányban terjesztett lapját - olvasható a Lokál cikkében. Az ingyenesen terjesztett kormánypárti bulvárlap címlapján azt írja, mindez példátlan támadás a sajtószabadság ellen. Véleményük szerint az új főpolgármesternek nem tetszik neki, hogy alkalmatlannak tartják a főváros vezetésére, „nem tetszik neki, hogy elmondtuk a véleményünket, nem tetszik neki lapunk tartalma, hát kiűzne minket Budapestről."
Egyébként a Lokál olvasóinak a többi oldalakon sem kell meglennie kormányzathoz köthető hirdetés nélkül: rendszeresen látható a Szerencsejáték Zrt., a MÁV és az MVM egész oldalas hirdetése, de a Várkert bazár is a lapban hirdette adventi programjait.
A minden hétköznap megjelenő, jelenleg még a metróállomásokon terjesztett kormánypárti bulvárlap weboldalán közzétett tarifák alapján egy egész oldalas hirdetés nettó 2,2 millió forintba kerül, ami adókkal együtt 2,76 millió forintot jelent. Azaz – ha csak a kormány Lokálban közzétett karácsonyi jókívánságait nézzük – december 10-e és 13-a között, négy nap alatt 33,2 millió forint ment el erre a célra. Ha a december 16–24 között csak napi egyszer jelenik meg a hirdetés, az további 16,56 millió forint bevételt jelent a hecclapnak. Azaz a karácsonyt megelőző két hétben csaknem 50 millió forintért kíván boldog ünnepeket Magyarország kormánya – valószínűleg az adófizetők pénzén, nehezen elképzelhető ugyanis, hogy a kormány tagjai dobták össze a pénzt a reklámkampányra.
De minden bizonnyal ennek a többszöröse megy el a kampányra, hiszen ugyanezek a hirdetések naponta szerepelnek az összes kormánybarát lap és a Népszava hasábjain, míg az internetes oldalakon a kormány karácsonyi üzenetét közvetítő, egyébként igényes képi világú imázsfilmre lehet kattintani.
Most egyébként viszonylag visszafogott a kormány a Lokál hirdetésekkel (pénzzel) való teletömésében. Tavaly év végén volt arra is példa, hogy a 16 oldalas újság 15 oldalán hirdetések voltak.
Az üggyel kapcsolatban írásban kerestük a Kormányzati Tájékoztatási Központot és Hollik István kormányszóvivőt is. (Utóbbi egy gmail-es e-mail-címről kapta meg megkeresésünket, mivel lapunk hivatalos címei le vannak tiltva a Fidesz–KDNP-nél.) A következőket kérdeztük:
- Miért látják szükségét, hogy a kormány fizetett hirdetés formájában kívánjon boldog karácsonyt, amikor erre rendelkezésére áll minden egyéb, szintén az adófizetők pénzén fenntartott csatorna?
- Mennyi pénzt áldoz Magyarország Kormánya a karácsonyi hirdetési kampányra?
- Milyen forrásból finanszírozza a kormány a kampányt?
- Mennyi pénzt fordított a kormány a kreatív feladatok elvégzésére?
- Mely ügynökség végezte a munkát?
Pénteken elküldött kérdéseinkre cikkünk megjelenéséig nem érkezett válasz.
Frissítés:
Cikkünk élesítése után egyik olvasónk arra hívta fel a figyelmet, hogy a Lokál esete – már ami a karácsonyi üzenetek elburjánzását illeti – nem egyedi, hiszen a Népszava múlt csütörtöki számában négyszer szerepel a kormány fizetett hirdetésként közzétett karácsonyi jókívánsága. A baloldali lap pénteki számban azonban már „csak” háromszor szerepel a hirdetés, a maiban (december 16., hétfő) pedig egyszer.
A cikket írta: Lukács Csaba és Bodacz Péter