Hatvan polgármesterét nem értesítették arról, hogy a városba települ egy 900 főt foglalkoztató kínai cég
Horváth Richárd (Forrás: Horváth Richárd Facebook-oldala)

„Szijjártó Péter hétfőn jelentette be, hogy a kínai Xinzhi autóipari vállalat Hatvanba települ. Ez a hír minket is váratlanul ért, mivel Hatvannal senki sem egyeztetett erről. Egy ilyen beruházást csak akkor tudunk támogatni, ha az a hatvaniak közössége számára hasznos és előremutató. Azonnal elkezdtük az információk gyűjtését, amiket eddig kizárólag a HIPA-Nemzeti Befektetési Ügynökségtől kaptunk” – írta ki kedden Facebook-oldalára Horváth Richárd, Hatvan polgármestere.

Horváth Richárd szerint, ahogy ezt a hírt közlő Telex írja, a HIPA-tól kapott információk alapján a következőket tudják: „Hatvanba gyakran érkezik kínai küldöttség beruházási szándékkal. A HIPA tájékoztatása szerint 2023-ban a Xinzhi képviselői is érdeklődtek személyesen. Ezután viszont konkrétumokról a várossal nem esett szó”. Továbbá: „A Xinzhi egy hatvani, állami tulajdonban lévő iparterületre építi gyárát.” Valamint „ez egy 50 milliárd forintot meghaladó iparfejlesztés, amely során több mint 800 munkahely jön létre. A Xinzhi különböző motorokba gyárt alkatrészeket. A HIPA megerősítette, hogy akkumulátorokat nem gyárt a cég és nincs is erre vonatkozó terv Hatvanban.”

Szijjártó Péter még hétfőn jelentette be, hogy a kínai Xinzhi körülbelül 50 milliárd forint értékben egy majdnem 900 fős állórészgyárat fog építeni a 20 ezer fős Hatvanban. A cég munkatársai közül 30 mérnök kutatás-fejlesztéssel foglalkozik majd.

A város polgármesterének viszont saját bevallása szerint elfelejtettek szólni, ami miatt Horváth Richárd azt írta: „Az ügyben további egyeztetéseket kezdeményezünk a gyár képviselőivel és kormányzati szereplőkkel egyaránt, mert számunkra elfogadhatatlan, hogy Hatvant kihagyják egy, a városunkban megvalósuló, a jövőnket befolyásoló döntésből, beruházásból.”

A város polgármestere azt is sérelmezi, hogy a gyár működéséből származó iparűzésiadó-bevételt a Navracsics-féle HIPA-reform értelmében nem a város, hanem az állam, azon keresztül pedig a járás kapja majd. Vagyis Hatvan úgy kapott a nyakába egy 900 fős gyárat, hogy annak legfontosabb előnyétől, a helyi adó beszedésének lehetőségétől elesik.

Szijjártó Péter bejelentésével egyszerre megjelent a kínai cég közleménye, amely szerint legfeljebb egymilliárd jüanból – ez ma úgy 55 milliárd forint – építik majd ki a magyarországi gyártóbázist, beleértve az építési telek megvásárlását, a gyárépület felépítését és a berendezések beszerzését. A magyar céget a szingapúri Xinzhi Holdings Limited leányvállalataként hoznák létre, a tervek szerint Xinzhi Motor Hungary Kft. néven.

A kínaiak közleménye szerint a hatvani gyár évente egymillió, elektromos motorokba szükséges állórész előállítására lesz képes. Beszédes, jehyzi meg a Telex, hogy a közleményben az „összeszerelési projekt” kifejezést használják, ami alapján elképzelhető, hogy az alkatrészeket nem Hatvanban gyártják, itt csak összeszerelik majd. (Erre utal az is, hogy a beruházásnak alacsony a költségvetése, de nagy az emberigénye, vagyis a termeléshez kevés gépre, viszont sok emberre lesz szükségük.)