Ellátási problémák lehetnek, ha nem tudjuk elősegíteni, hogy import üzemanyag érkezzen be Magyarországra, erről tájékoztatta a kormányt – mondta a Mol elnök-vezérigazgatója az MTI beszámolója szerint, miután Rogán Antallal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszterrel és Gulyás Gergellyel, a Miniszterelnökséget vezető miniszterrel tárgyalt pénteken.
Hernádi Zsolt a Budapesten tartott doorstep sajtótájékoztatón kiemelte, ha az ársapka továbbra is változatlan formában fennmarad, akkor nem fog beérkezni az országba import üzemanyag. Mindez azért fontos, mert a százhalombattai finomító normál körülmények között sem tudja kielégíteni a belföldi dízel-fogyasztást. A finomítót ráadásul a tervezett karbantartás miatt hétfőn le kell állítani, ez a lépés nem halasztható tovább.
Hernádi Zsolt elmondta, hogy a kormány tudomásul vette a tájékoztatót és bízik benne, hogy meg is értette. Közölte: arra kérte a kormányt, hogy minél előbb döntsön. Véleménye szerint olyan lépéseket kell minél hamarabb meghozni, hogy szűküljön az ársapkával kedvezményezettek köre olyan mértékbe, hogy a kereskedőknek újra megérje Magyarországra dízelt behozni.
Hernádi Zsolt a százhalombattai finomító hétfői leállításáról megjegyezte, ez egy tervezett lépés. Áprilisban lett volna a leállás, de az üzemanyagfogyasztás olyan mértékben megnőtt abban az időben – a kormány árintézkedései és néhány ezzel kapcsolatos visszaélés miatt –, hogy a leállást augusztusra halasztották.
A Mol elnök-vezérigazgatója felhívta a figyelmet az ország környezetében kialakult rendkívüli helyzetre is. Kifejtette: háború van az egyik Magyarországgal szomszédos országban, amely mindent megtesz azért, hogy bárhonnan tudjon alapvetően dízelt, de bármilyen kőolaj származékot vásárolni. Május közepe óta nem működik Ausztriában a schwechati finomító, ahol egy tervszerű leállásnak a visszaindítása nem sikerült; a finomító visszaállása az OMV hivatalos tájékoztatása szerint ősz előtt nem várható. Ráadásul a múlt héten is történt egy nem várt esemény: Csehország két finomítója közül az egyik leállt. Mindezek mellett arra is kitért, hogy a szankciós lépések következtében Európában fokozatosan próbálják meg az orosz dízelt kiváltani, kiszorítani és máshonnan behozni üzemanyagokat, ezek a lépések azonban logisztikailag komoly problémák elé állítják az olajvállalatokat.
Orbán Viktor miniszterelnök korábbi bejelentése szerint itthon októberig érvényben van a benzinárstop, vagyis magyar rendszámú autóval addig 480 forintos áron lehet tankolni a 95-ös benzint és a dízelt is.
Ratatics Péter, a Mol hazai operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója a napokban az Indexnek adott interjúban már arról beszélt, hogy mindenkitől kérik, csak annyit tankoljon, amennyire tényleg szüksége van, hiszen csak így biztosítható a kellő mennyiség mindenki számára. Nem sokkal később a Shell bejelentette, hogy öt benzinkutat ideiglenesen bezár hétfőtől, kettőt pedig vállalati ügyfelek kiszolgálására állít át. Közlésük szerint ugyanis a hazai kereslet történelmi magasságokba emelkedett, viszont a régiós üzemanyagpiacon számottevően kevesebb mennyiségű alapanyagkészlet áll rendelkezésre, ez a kettősség pedig komoly kihívás elé állítja az energiaipari vállalatokat.