Közel hat év után hétfőtől újra a teljesen vonalon jár a 3-as metró
Metrószerelvény érkezik az M3-as metróvonal felújított Arany János utcai állomására az átadóünnepsége napján, 2023. március 20-án (Fotó: MTI/Mónus Márton)

Május 22-én befejeződik az M3-as metró felújítása, hétfőtől minden állomáson újra megállnak a metró szerelvényei – derült ki a Fővárosi Önkormányzat és a BKK pénteki közös közleményéből. 

Mint írták, ezzel öt és fél év után teljesen visszakapják a budapestiek a hármas metrót, miközben jelentős változások lépnek életbe a forgalmi rendben a pótlóbuszok számára használt sávok átalakításával az észak-déli tengelyen is. Ugyanis a közlemény szerint az elmúlt években a belvárosi beruházások következtében jelentősen csökkent a városközpont forgalmi terhelése. A Fővárosi Önkormányzat célja az érintett kerületi önkormányzatokkal közösen az, hogy ez az alacsonyabb forgalmi terhelés állandósuljon, hiszen a növekvő gépjárműforgalom több zajjal és porral járna, összességében romlana a belső kerületek élhetősége.

A BKK és a Budapest Közút olyan forgalmi rend kialakításán dolgozik, ami megőrzi a belvárosi kerületek alacsonyabb terhelését, ugyanakkor a városmag legbelső részein – a Bajcsy-Zsilinszky úton vagy a Kiskörúton közlekedők esetében – csökkenti a forgalmi korlátozások miatt korábban kialakult torlódások mértékét is. A tervek részeként a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Kiskörúton kisebb módosításokkal visszaáll a metrópótlás előtti forgalmi rend. Ez mindkét szakaszon a korábbi 2x2 autóssáv helyreállítását jelenti a Bajcsy-Zsilinszky úton korábban is meglévő buszsávok, illetve a kiskörúti villamosvágányok mellett. A metrópótlás végével jelentősen fejlődik a kerékpáros közlekedés is. A belvárost átszelő észak-déli tengelyen eddig csak szakaszosan lehetett biztonságosan biciklizni, az új forgalmi rendnek köszönhetően azonban teljesen átjárható lesz a belváros észak-déli irányban.

Pótlóbuszok helyett bicikliké lesz a terep

Az Üllői úton a buszsávok helyét új kerékpársávok veszik át a Kálvin tér és a Népliget között, a Váci úton pedig a Nyugati tér és a Gogol utca között. A kerékpársávok biztonságát – ahol lehetséges – fizikai elválasztó elemek (műanyag elhajló pollerek) biztosítják majd, ami Budapesten eddig nem látott fejlesztés lesz a kerékpározók biztonsága érdekében. A fejlesztéseknek köszönhetően jelentősen biztonságosabb és kényelmesebb lesz biciklizni a nagyobb csomópontokban is: kerékpáros átvezetést alakítanak ki a Nyugati téren a felüljáró vonalával párhuzamosan a Nagykörúton keresztül, a csomópontban három új zebra is épül.

Új kerékpáros átvezetés épül a Népligetnél is a Könyves Kálmán körúton keresztül, valamint a Deák Ferenc tér irányába biztonságosabbá válik a biciklizés az Astoria csomópontban is, ahol szintén épül új zebra is. Ezen felül összefüggő kerékpáros infrastruktúra alakul ki a Hungária körúton belül észak-déli irányban szinte teljes hosszon, amit jelentős fejlődésnek nevez a közlemény a korábbi veszélyes állapothoz képest. Várakozásaik szerint az új biciklisávok kihasználtságát fogja növelni, hogy az érintett szakaszokon már végig kiépültek a MOL Bubi gyűjtőállomásai.

Felidézték, az új forgalmi rend kialakítása a Kálvin tér irányába tartó kiskörúti buszsávok megszüntetésével kezdődött. Következő lépésként, a hétvégén helyreáll a Bajcsy-Zsilinszky út korábbi forgalmi rendje is. Az itteni munkálatok várhatóan pénteken napon indulnak el. A buszsávok felszámolása ütemezetten zajlik, több helyszínen, azonban az ideiglenesen kialakított megállóhelyi peronok elbontása miatt a munkálatok több héten át is tarthatnak.

A kerékpársávok kialakítása várhatóan június elején indul, és szakaszokban valósul meg július végéig. A sávok felfestése és a műanyag elhajló pollerek elhelyezése valósulhat meg gyorsabban, míg a kisebb átépítéssel járó szakaszok kialakítása több időt igényelhet. A Nyugati téren, valamint az Astorián létesülő új zebrák várhatóan az év második felében készülnek el – zárult a közlemény.