Hiába hirdetné a gyerekek ingyenes közlekedését a főváros a BKV járatain?

Hiába hirdetné a gyerekek ingyenes közlekedését a főváros a BKV járatain?

Trolibusz Budapesten (Fotó: Budapesti Közlekedési Központ Facebook oldala)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Ugyan szeretné a főváros, ha a BKV járatain rendelkezésre álló reklámfelületeken is hirdethetné a 14 év alatt ingyenessé tett tömegközlekedést, ezt jelen állás szerint nem teheti meg – értesült a Magyar Hang. A BKV múlt csütörtöki válasza szerint a hirdetéseket kezelő Peron Reklám Kft. arra hivatkozik, a közlekedési vállalat túllépte a rendelkezésére álló keretét, míg a Peron szerint őket nem is kereste a BKV az ügyben. A Fővárosi Önkormányzat az előző vezetés által rájuk hagyott rendkívül előnytelen szerződést emlegeti. 

A főváros legutóbbi közgyűlésén szavazta meg, hogy szeptember 2-ától ingyenesen utazhatnak a BKV járatain a 14 év alattiak. A döntéshozók ettől a lépéstől azt várják, hogy nemcsak a gyerekek térnek vissza a járatokra, de a felnőtt bérletet váltó szüleik is – így az ingyenessé tett utazás nem okoz majd bevételkiesést.

Az intézkedést szeretnék széles körben hirdetni is, ugyanakkor a Magyar Hang információi szerint a BKV ezt jelen állás szerint nem teheti meg saját járatain. Hogy ez valóban így van-e, azzal kapcsolatban lapunk kereste a BKV sajtóosztályát, akik úgy fogalmaztak: „A BKV a PERON Reklám Kft.-vel fennálló szerződése alapján a hirdetési felületeinek 10%-át jogosult használni. A felületek használatával kapcsolatosan a partner részéről felmerült díjkompenzáció fizetése, amelyben eddig nem sikerült megállapodni, illetve a partner jelzése alapján a 10% keretet jelen időszakban már túllépte a BKV.” A kérdésre, hogy hány és pontosan milyen reklámfelületen hirdettek volna, úgy válaszoltak: „Első körben a lehetőségek felmérése történt meg”.

A PERON Reklám Kft.-ban ugyan a BKV-nak is van részesedése, de a BKV hirdetéseit ugyancsak intéző egyik másik cégnek, a Publimontnak is, és utóbbi cég pedig a kormánypárti milliárdos vállalkozó, Mészáros Lőrinc érdekeltségének számít (míg korábban az Orbán Viktorral jó kapcsolatot ápoló, majd vele a nyilvánosság előtt összevesző Simicska Lajosé volt).

Érdekes módon a Magyar Hangnak ugyanakkor a PERON Reklám Kft. azt válaszolta: „a BKV Zrt. részéről nem történt megkeresés a Peron Reklám Kft. felé a kérdésben megfogalmazott ügyben, így nyilvánvalóan elutasítani sem tudta azt.” Az ügyben kerestük a Publimont Kft.-t is, ők viszont cikkünk megjelenéséig nem reagáltak. Cikkünk megjelenését követően a BKV jelezte: „a járművek külső felületeinek hirdetéseit a PERON-ban részesedéssel rendelkező Publimont Kft. látja el, a 10%-os keret felhasználásáról, illetve a technikai részletekről is a megállapodásban megjelölt kapcsolattartóval közvetlenül egyeztetünk és egyeztettünk, így nem is kellett a Peron Kft.-t mert, tudomásunk szerint a PERON és a Publimont minden esetben egyeztet egymással”.

Az biztos, hogy a BKV keze megvan kötve. Emlékezetes, amikor a Coca-Cola 2019-ben homoszexuális párokkal a plakátjain hirdette az elfogadás fontosságát, a BKV reklámfelületein megjelenő hirdetést a kormányoldalon is bírálták. Az akkor még kormánypárti vezetésű főváros közlekedési vállalata ekkor közleményt adott ki, amelyben azt írták: „társaságunk felületeinek reklámcélú hasznosítását – az ahhoz kapcsolódó valamennyi feladat teljes körű ellátásával – külső, szerződött partnerek végzik. A felületek hasznosítása ugyanis nem tartozik közvetlenül a BKV Zrt. profiljába. (...) A metrókocsik belső felületeinek kivételével a BKV Zrt. hirdetésre alkalmas felületeit 1999 óta a Peron Reklám Kft. hasznosítja, mely társaság hatályos bérleti szerződése alapján jogosult felületeink reklámcélú hasznosítására akár albérletbe adás útján is (...).

Még ma is nyögik a hátrányokat

A Magyar Hang a Fővárosi Önkormányzatot is megkérdezte. – A Főváros nem tehet mást, mint hogy elfogadja a döntést és az indoklást is. Sajnos az előző városvezetés kötött egy rendkívül előnytelen szerződést, amelynek hátrányait a jelenlegi is nyögi – válaszolták. Arra is kitértek, hogy a BKV ezért is ír ki új reklámtender. – Reméljük, hogy bárki lesz a nyertes, jobb feltételeket kap a Főváros – tették hozzá. Hogy az előnytelen szerződés mit jelent, arról egy forrásunk úgy fogalmazott: a BKV minimális bérleti díjat kap csak, azt is véleménye szerint a piaci ár töredékéért, míg a szerződés műszaki tartalma sem korszerű, az ezredforduló szintjén van.

Az biztos, hogy a BKV egyszer már neki futott a reklámtender kiírásának még 2016-ban: akkor hiába húzódott 5 éven át a pályázat, hosszú huzavona után végül nem lett eredménye. A BKV Igazgatósága még idén júliusban döntött úgy, hogy ismételten megpróbálkoznak a reklámhelyeik meghirdetésével. Akkori közleményükben egyébként éppen azokat a kritikákat fogalmazták meg a mostani hirdetési helyzettel kapcsolatban, amiket forrásunk is. – A pályázati feltételeket úgy alakítjuk ki, (...) hogy mind technológiai, mind esztétikai szempontból modern, a megújuló eszközparkhoz és a XXI. századi elvárásokhoz méltó reklámeszközök jelenjenek meg a BKV reklámhelyein. Ezáltal hosszabb távon is biztosított ezek színvonalas hasznosítása, valamint a bérbeadásából származó bevételek maximalizálása is – írták. Hozzátették: „a reklámtendert 6 évre írjuk ki, és a korábbi eljárástól eltérően négy, jól elkülöníthető rész-csomagra lehet majd ajánlatot tenni”.

És hogy addig is így mit tud tenni a BKV azért, hogy minél többen értesüljenek a 14 év alattiak ingyenes utazásáról? A cég szűk szavú válasza szerint „a rendelkezésre álló egyéb felületeken jelenik majd meg a tájékoztatás”. Hogy utóbbiak pontosan mit jelentenek, azt nem részletezték, de például aki a 4-6-os villamos járatait vette igénybe a hétvégén, már tapasztalhatta, hogy bemondták, ingyenes lesz a 14 év alattiak utazása.