
Ugyan korábban másodfokú hőségriasztást rendelt el az országos tisztifőorvos Magyarország teljes területére – felhívva a figyelmet arra, mit kell tenni a hőség okozta ártalmak csökkentése érdekében –, az ajánlások közül hiányzik az egyik legfontosabb: a gépjárműforgalom korlátozása. Ezért a Levegő Munkacsoport levélben kérte Pintér Sándor belügyminisztert az ehhez szükséges intézkedések meghozatalára.
Nyáron a légszennyezés fő forrása a gépjárműforgalom. Márpedig a szennyezett levegő és a hőség együtt különösen veszélyes az emberi egészségre, hiszen elsősorban ugyanazokat a szerveinket támadják: a szív- és keringési rendszert, valamint a légzőszerveket – hívta fel a figyelmet a Levegő Munkacsoport. A civil szervezet leszögezte, a gépjárművek jelentősen hozzájárulnak a városi hőszigetek kialakulásához is, vagyis ahhoz, hogy egyes helyeken az átlagosnál jóval magasabb lesz a hőmérséklet. A járművek a működésük közben hőt bocsátanak ki és a tűző napon a gépkocsik külső felülete akár 80 Celsius fokra is felhevülhet, kályhaként fűtve a környezetet.
„Tavaly a kánikula idején 40 százalékkal nőtt a mentők esetszáma. Ez rendkívüli mértékben megterheli az amúgy is komoly nehézségekkel küszködő egészségügyet. Ezért is minden lehetséges módon védekezni kell a hőség ellen” – fogalmazott Tóth Csaba, a Levegő Munkacsoport szakpolitikai munkatársa. Szegő Judit környezetkutató, a civil szervezet projektvezetője pedig arról beszélt, már a 2010-es években kimutatták, hogy a hőségnapokon Budapesten akár több mint 30 százalékkal megnövekszik a halálozások száma. Ez azonban a jéghegy csúcsa, hiszen a hőség 27-féle módon támadja az emberi szervezetet, így mindenkit megvisel. Az autóforgalom haladéktalan korlátozása okozhat nehézségeket, azonban szerinte ezt is meg kell tenni mindannyiunk egészsége, élete érdekében. Közölte, külföldön helyenként már nemcsak felismerték a problémát, hanem cselekednek is a megoldás érdekében. Például Párizsban és a környező 77 településen a rendkívüli hőség miatt a héten tiltották ki a forgalomból a legszennyezőbb 400 ezer autót, a környező főutakon pedig 20 kilométer/órával csökkentették a megengedett legnagyobb sebességet.
A civil szervezet arra kérte a belügyminisztert, hogy a kormány mindenekelőtt folytasson széles körű felvilágosítást a témáról, továbbá mielőbb alkosson – a szmogriadóhoz hasonlóan – olyan szabályokat, hogy az önkormányzatok hatékonyan és gyorsan tudják csökkenteni a gépjárműforgalmat a hőségnapok idején.