Két év alatt 76 ezer olvasó tűnt el a Mediaworks megyei lapjaitól
A Lapcom portfóliójába tartozó megyei lapok, a Kisalföld és a Délmagyarország néhány száma (Fotó: Szabó Zsolt László/Magyar Hang)

Nyilvánosságra kerültek a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (Matesz) friss adatai, és ezek elég lesújtó képet adnak a magyar nyomtatott sajtó helyzetéről.

A Matesz egyébként negyedévente ad ki gyorsjelentést, most tehát 2020 első negyedévéről kaptunk képet, a hónapi bontásban a március az utolsó. Az auditált hetilapok eladási számai a következőképpen néztek ki tavasszal: HVG 27 578 eladott példány, Demokrata 7669, Nők Lapja 170 987, Szabad Föld 46 205. Ha az egy hónappal korábbi adatsorral nézzük össze, kiderül, februárról márciusra a HVG az egyetlen, amely növekedni tudott (+68 példány) miközben a Demokrata és a Szabad Föld szinte pontosan ugyanannyit csökkent: 478, illetve 479 példánnyal. A Nők Lapja viszont egyetlen hónap alatt elveszített 16 820 fizető olvasót! Igaz, március már járvány sújtotta hónap, a kijárási korlátozások miatt is zuhanhattak be az eladások.

(A Magyar Hangot nem auditáltatjuk, ugyanis az pénzbe kerül, lapunknak pedig erre nincs forrása, ám reklámozói érdeklődés esetén hitelt érdemlően igazolni tudjuk az értékesítési számaink: március végén, a járvány kitörése után kevéssel tízezer példányszám alatt, áprilisban-májusban pedig már bőven tízezer fölött teljesítettünk-teljesítünk – a szerk.)

Nem muzsikálnak jól a kormánypárti propagandatermékek, egész pontosan közülük azok, amelyeket mernek auditálni. A legutóbbi választások, vagyis 2018 áprilisa óta a Mediaworks tizenhét megyei napilapja (a portfólió része még a Nógrád Megyei Hírlap és a Dunaújvárosi Hírlap is, de azokat nem mérik) összesen több mint 76 ezer olvasót veszített el. A legtöbbet, tíz-tíz ezret Győr-Moson-Sopron megyében (Kisalföld) és Szabolcs-Szatmár-Beregben (Kelet-Magyarország) csökkentek az eladások, de meghaladta a kilenc ezret az Észak-Magyarország napilap (Borsod-Abaúj-Zemplén megye) példányszám-esése is. Mindez kevesebb, mint két év alatt – igaz, így is sok olvasóhoz eljut a kormánypropaganda, mert márciusban a tizenhét megyében a regionális napilapok összeladása naponta átlag 292 915 példány volt.

A Blikk december óta kilenc és fél ezer példánnyal esett (márciusban átlag 60 346 újságot vettek meg az olvasók), konkurense, a Mediaworks-kiadvány Bors négy hónap alatt két és félezerrel csökkent (38 ezer fogyott belőle márciusban). Az ugyancsak Mediaworkshöz tartozó Nemzeti Sportnál is volt egy komoly zuhanás: míg tavaly az év végén 27 ezer példányban fogyott, márciusban már csak átlag 22 482-tőt vettek meg az olvasók.