Kiderült, miért tette ingyenessé a főváros a 14 év alattiak BKV-zását, ha egyszer nehéz anyagi helyzetben van

Kiderült, miért tette ingyenessé a főváros a 14 év alattiak BKV-zását, ha egyszer nehéz anyagi helyzetben van

Kiss Ambrus, Budapest általános főpolgármester-helyettese (Fotó: Főpolgármesteri Hivatal)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Hat százalékos növekedést vár a felnőtt-bérletek eladásában a főváros attól, hogy ingyenessé teszi a 14 év alattiak számára a tömegközlekedést – mondta el Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes egy háttérbeszélgetésen. De miért nem egyeztettek a Magyar Kerékpárosklubbal a körúti közlekedés módosítása előtt? Dolgozik-e még a fővárosért Karácsony Gergely, ha egyszer kampányol? És mikor ül le a főváros tárgyalni a kormánnyal legközelebb? A Magyar Hang ezekről is kérdezte Kiss Ambrust.

 

Új, felnőtt utasokat vár a főváros attól, hogy ingyenessé teszik a 14 év alattiak számára a BKV-zást – derült ki a Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes által pénteken tartott háttérbeszélgetésen, amelyen a Magyar Hang is jelen volt. Kiss annak apropóján tartott beszélgetést, hogy jövő héten ismét ülésezik a Fővárosi Közgyűlés. Elismerte, furcsának tűnhet, hogy sokat beszélt arról, nehéz anyagi helyzetben van a főváros, ehhez képest mégis ingyenessé teszik a tömegközlekedést a 14 év alattiaknak. Elmondta, a közösségi közlekedés jegyárbevétel szempontjából óriási problémákkal küzd, míg 2019 első félévében a menetdíj bevétele 34,8 milliárd volt, addig 2020 hasonló időszakában már csak 22 milliárd, 2021-ben pedig 18 milliárd, vagyis ezt kompenzálni kell.

Ami a 14 éveseket illeti, 121 ezer 6-14 év közötti van, és a körükben is visszaesett a BKV-használat, ami viszont megnövelte az autósforgalmat. Úgy látják, ahhoz, hogy visszaszokjanak az emberek a tömegközlekedésre, pozitív ösztönzésre van szükség, így abban bíznak, a 14 év alattiak visszaszállnak majd a közösségi közlekedés járataira – méghozzá a szüleikkel együtt. Vagyis, ami bevétel kiesik a fiatalok bérletében, az – ha visszatérnek a szülők – 6 százalékos növekedést jelenthet a felnőtt-bérletek eladásában, és így nullszaldóra jön ki az intézkedés. A BKK egyébként majd további kampányokat is tervez az utasok visszacsábítására. A 14 év alattiak ingyenes utazásáról jövő héten dönthet a közgyűlés, és ha elfogadják az előterjesztést, már szeptember 2-től ingyenes lesz.

Csak ideiglenes a lámpaprogram

Kiss arra is kitért, „volt egy félreértés láthatólag, többen úgy érzik, komoly lyukat ütünk a tömegközlekedésen a lámpaprogram átállításával”, vagyis azzal, hogy a Nagykörút egy részén az autósoknak kedvező módon állítanák át a közlekedési lámpákat. Ugyanakkor Kiss hangsúlyozta: ez ideiglenes intézkedés addig, amíg a Blaha Lujza tér felújításának egy bizonyos szakasza lezárul – utóbbi szeptember végére várható. Hangsúlyozta: korábban, már Tarlós idején is volt ilyen lámpaátállítási program, mikor azt egyes nagyberuházások szükségessé tették.

Az atlétikai vb-vel kapcsolatban elmondta, „nonszensz”, hogy ne lenne jogköre a fővárosi önkormányzatnak a megrendezéssel kapcsolatban, és hogy a Magyar Atlétikai Szövetség elnöke azt mondja, továbbra is a megrendezésre készülnek. – Ha nem lenne hatásköre a fővárosnak, miért akart volna erről megállapodni a kormány velünk, miért erőltette volna ezt? – tette fel a kérdést. Jelezte, korábban az atlétikai vb támogatásának feltételeként szabta a főváros azt is, hogy a kormány 50 milliárdot ad a kerületeknek egészségügyi fejlesztésekre. Ám, mint mondta, „a kormány együttműködése ebben sem korlátlan”. Ugyanis az idei évi pénzekről még nincsenek támogatási szerződések, az Emmi, mint támogató még nem is értesítette az önkormányzatokat, hogy megpróbálnának ebben a kérdésben haladni. Mint Kiss hozzátette, ha „naivan” áll a kérdéshez, ezt adminisztrációs problémának véli, de azért feltehetően „itt is a politikai ellenjegyzés hiányzik” a rendszerből.

Elmondta, hamarosan módosítják a költségvetést, belső átcsoportosításokat fognak végrehajtani. Szerinte a költségvetésre a kormány jelenti továbbra is az első számú kockázati tényezőt, például még nem utalták el nekik a 12 milliárdos közösségi közlekedésről szóló normatívát. A második számú kockázatnak a járvány negyedik hullámát nevezte, ami további jegyárbevétel-kiesést, illetve további gazdasági visszaesést okozhat.

A háttérbeszélgetésen a főpolgármester kérdésekre is válaszolt. Azzal kapcsolatban, hogy a kormánymédia szerint valóságos pokol lett Budapestből, rossz a közbiztonság, azt mondta: ha valahol van olyan probléma, ami a városlakók biztonságérzetét érinti, azzal foglalkozni kell, de a fővárosnak kevés közbiztonsággal kapcsolatos jogköre van. Ugyanakkor Karácsony Gergely írt a budapesti rendőrfőkapitánynak az Örs vezér tere miatt, aki postafordultával válaszolt is, és megemelték a járőrök számát az Örs vezér téren.

A háttérbeszélgetésen kiderült az is, a főváros a Sziget-fesztivállal 10 éves megállapodást kötne, ezt a szervezők kezdeményezték, hogy fixen tudjanak számolni a helyszínnel. A megállapodás még egyeztetés alatt áll, ezért Kiss nem mondott pontos összeget arra nézve, hogy mennyit fog nekik fizetni a fesztivál, de annyit megosztott: az összegnek lesz egy fix, illetve egy látogatói számhoz kötött eleme is. Elmesélte azt is, hogy kármentesítette a területet, és annak egy részén védett növények nőttek ki, miután a járvány miatt elmaradt az elmúlt két évben a Sziget. Ezért a jövőben úgy kell majd a Sziget-területet lehatárolni, hogy a növényeket és a hozzájuk tartozó földterületet óvják.

„Érdekes, minden nap látom Karácsony Gergelyt”

Lapunk több kérdést is feltett Kiss Ambrusnak, többek közt azt, hogy a 14 év alattiak jegyárának elengedése mekkora kiesést jelent. Ő itt arra hívta fel a figyelmet, miután a plusz utasok bevonzását várják az akcióktól, nem terveznek emiatt hiánnyal, de ha mégis lenne, az éves szinte egymilliárd forintot sem jelentene. Később kérdésre tovább pontosította az összeget: idén 320 millió forintos kiesést okozhat a 14 évesek ingyenes utazása, jövőre összesen 960 millió forint körüli összeget (ha nem lesznek új utasok).

Azt is felvetettük a főpolgármester-helyettesnek, miért nem egyeztettek a Kerékpárosklubbal a fővárosi közlekedést érintő módosításokról. Ő úgy felelt mindenkinek, aki azt érzi, hogy nem volt elég egyeztetés, annak igazat ad, jobban oda kell figyelni, de korábban a klubbal is volt szakmai egyeztetés.

A Magyar Hang arról a visszatérő kormányzati kritikáról is kérdezte a főpolgármester-helyettest, hogy Karácsony Gergely nem dolgozik a fővárosért, mert kampányol. – Érdekes, én mindennap találkozom vele a Városházán – mondta Kiss Ambrus elmesélve, csütörtökön három fővárosi munkával kapcsolatos programon is részt vett vele együtt.

És hogy mikor tanácskozik legközelebb a főváros a kormánnyal a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának keretein belül? Kiss Ambrus elmondta, napokon belül kezdeményezni fogja ennek összehívását, és javaslatot is tesznek arról, miről kellene tárgyalni – például szerinte a Biodómmal kapcsolatos tárgyalások megrekedtek –, erről ő maga küld levelet Fürjes Balázs államtitkárnak.