Kisiklott tehervonat: Rendkívüli súlyú volt a vasárnap kisiklott szerelvény

Kisiklott tehervonat: Rendkívüli súlyú volt a vasárnap kisiklott szerelvény

Kisiklott egy osztrák tehervonat Téglás közelében

Fotó: MTI, Derencsényi István

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A tehervonat egyfajta próba volt, hogy képes-e egy 3500 tonnás szerelvény közlekedni Magyarországon – mondta a Magyar Hang érdeklődésére Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke a vasárnap délelőtt Téglás közelében kisiklott szerelvényről. Azt továbbra sem tudni, mikor indulhat újra a közlekedés a komoly károkat szenvedett vonalszakaszon. Érdeklődésünkre a rendőrség azt közölte, hogy büntetőeljárást indított.

A rendőrség is eljárást indított a vasárnap délelőtt a nyíregyházi fővonalon kisiklott tehervonat ügyében. Ezt a Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Rendőr-főkapitányság erősítette meg lapunk érdeklődésére. Mint írták, vasúti közlekedés gondatlan veszélyeztetése vétség elkövetésének gyanúja miatt indult büntetőeljárás. A Nyíregyházi Rendőrkapitányság szakértő bevonásával vizsgálja a baleset körülményeit, okait. Azt is tudatták, hogy a nyomozás érdekeire tekintettel bővebb tájékoztatás nem adható.

A baleset Hajdúhadház és Újfehértó között, a nyílt pályán történt. A vasúti pálya annyira megrongálódott, hogy még a MÁV sem tudja, mikor indulhat meg legalább részlegesen a vasúti forgalom. A Téglás közelében balesetet szenvedett, vasércet szállító szállító szerelvény 3700 tonnát nyomott, 30 vagonjából 9 siklott ki. Az Indóház online azt írta, hogy az eperjeskei átrakóból indult Ausztria felé.

Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke lapunk érdeklődésére úgy fogalmazott: a tehervonat egyfajta próba volt, hogy képes-e egy 3500 tonnás szerelvény közlekedni Magyarországon. – Az általános személyvonatok 500-1000 tonnásak. A tehervonatok jellemzően 1000 és 2000 tonna közötti súlyúak. Ez egy kifejezetten nagy, hosszú és nehéz vonat volt – világította meg az elnök.

A kisiklott szerelvény súlyos károkat okozott a vasúti pályában. A MÁV hétfői tájékoztatóján elhangzott: a kétvágányú, villamosított vasútvonal jobb és bal vágánya egyaránt 100-150 méter hosszban sérült meg és teljesen használhatatlanná vált. A jobb vágány mintegy 3 kilométeres szakasza különböző mértékben sérült, ennek helyreállítását is el kell majd végezni. Az MTI szerint a vágányok mellett három felsővezeték-tartó oszlop borult ki vagy dőlt meg, mindhármat cserélni kell. Dorner Lajos arra hívta fel a figyelmet, hogy a sérült kocsik eltávolítása után lehet majd felmérni pontosan a károkat. Nem mindegy ugyanis, hogy elegendő-e csupán a felépítményt javítani, vagy az alépítményt is kell. Előbbit, a felépítményt egyszerűbb cserélni. Az elnök szerint a szerelvény eltávolítása után akár egy hét alatt is rendbe hozható a pálya annyira, hogy újrainduljon az érintett szakaszon a vasúti közlekedés. Ehhez rendelkezik az állami vasúttársaság megfelelő szakemberállománnyal.

Arra a felvetésünkre, hogy milyen okai lehetnek a szerelvény kisiklásának, azt mondta, hogy azzal meg kell várni a vizsgálat végét. Ugyanakkor az lehet szerelvényhiba, pályahiba vagy éppen rossz rakodás is. – A vonalnak ez a szakasza még nincs átépítve. 20 tonnás a tengelyterhelés, ezt az uniós rendszerben 22,5 tonnára kellene emelni. A Debrecen és Nyíregyháza közötti szakasz is ki van jelölve átépítésre, az érintett uniós pályázat be van nyújtva Brüsszelnek, elbírálásra vár – emlékeztetett. Felhívta a figyelmet: azzal, hogy Debrecen és Nyíregyháza között történt az eset, van hová terelni a szerelvényeket. Emiatt vannak késések a miskolci fővonalon is. Ha ez a fővárosban, a déli vasúton vagy a hegyeshalmi vonalon történik, azzal Európát vágta volna ketté. A mostani baleset ezért mutat rá az alternatív útvonalalak fontosságára.

A károk összege akár a 100 millió forintot is elérheti. Dorner Lajos a kártérítésre vonatkozó kérdésünkre azt mondta, hogy a költségeket a biztosítótársaságok fizetik. Ilyennel az osztrák magánvasút-társaságnak is kellett rendelkeznie. Hogy végül ki-é a felelősség, az a vizsgálat eredménye nagyban meghatározza. Hozzátette: a vasúti szállítás nagyon biztonságos mód, de ha ilyen eset történik, akkor komoly károkat okozhat.

A vasárnapi balesetben senki sem sérült meg. A záhonyi fővonalon közlekedő személyvonatok helyett Hajdúhadház és Újfehértó, az InterCity szerelvények helyett Debrecen és Nyíregyháza között pótlóbuszok közlekednek továbbra is.

Az MTI még hétfőn azt írta: A baleset helyszínére hétfő hajnalban érkezett meg Szolnokról az a 150 tonna teherbíró-képességű vasúti daru, amellyel megpróbálják a – rakománnyal együtt egyenként nyolcvan-kilencven tonna súlyú – kisiklott vagonok beemelését. Előzőleg félrehúzták és eltávolították mindkét vágány felett a felsővezetékeket, ezzel szabaddá téve az utat az emeléseket végző darunak.