Kiss Ambrus: Tarlós István idejében már augusztusban fizetett a kormány

Kiss Ambrus: Tarlós István idejében már augusztusban fizetett a kormány

Karácsony Gergely főpolgármester (k) beszél, mellette Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes (b2), Tüttő Kata városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes (b), Számadó Tamás főjegyző (j2) és Kerpel-Fronius Gábor okosvárosért és részvételiségért felelős főpolgármester-helyettes (j) a Fővárosi Közgyűlés ülésén a Városházán 2021. szeptember 1-jén (Fotó: MTI/Kovács Attila)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

12 milliárd forint – ekkora összegről szól legújabban a vita a főváros és a kormány között. Ez a pénz egy egész évre szóló közlekedési támogatás, amelyet a kabinet ad Budapestnek, de idén eddig még semmit sem utaltak. Az illetékes tárca arra hivatkozik, hogy nem is kellene év közben fizetniük, az általános főpolgármester-helyettes szerint ugyanakkor Tarlós István idejében mégis megtették. Kiss Ambrus a Magyar Hangnak arról is beszélt, hogy még nem tudni, mikor ülhet le ismét tárgyalni a kormány és a főváros.

Az elmúlt hetekben már jelezte a főváros vezetése, hogy nehéz pénzügyi helyzetbe kerültek, részben amiatt, hogy a kormány még mindig nem utalta át a Budapestnek járó 12 milliárd forint közlekedési támogatás egy részét sem. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a jobboldali médiabirodalomhoz tartozó Világgazdaságban ezt meg is magyarázta: azt írták, hogy a költségvetési támogatás felhasználásának törvény szerinti határideje ez év december 31-e. Vagyis év végéig bármikor utalhatják az összeget.

Attól tartanak, a végén egyáltalán nem fizetnek

A Magyar Hang megkereste Kiss Ambrus főpolgármester-helyettest, aki ugyanakkor más megvilágításba igyekezett helyezni az ügyet. Azt mondta, hogy Tarlós István főpolgármestersége idején a kormány mindig kifizette augusztus első felében a közlekedési támogatás legnagyobb részét. – Itt vannak előttem a bankszámlakivonatok: 2016-ban az akkor 18 milliárd forintos támogatásból 12 milliárdot, 2017-ben a teljes, 15 milliárdos összegből 10 milliárdot, 2018-ban 12 milliárdból 9 milliárdot, 2019-ben pedig 12 milliárdból 8 milliárdot fizettek ki augusztusban – sorolta. A hiányzó összegeket aztán elmondása szerint havonta utalták az év végéig.

Mindez a 2019-es októberi önkormányzati választás után azonban megváltozott. 2020-ban – Kiss Ambrus elmondása szerint – már csak december 7-én érkezett meg a teljes támogatási összeg. A politikus attól tart, hogy a kormány talán ki sem fizeti az egyébként a központi költségvetésben szereplő összeget. – Azt feltételezem, hogy valamiféle politikai ellenjegyzést várnak, ami nem létező kategória – mondta, hozzátéve, hogy normális esetben egyenletesen, havonta kellene érkeznie a támogatásnak, ez azonban „beláthatatlan okokból”, talán pénzhiány vagy a központi közigazgatás lassúsága miatt – már Tarlós István idején sem volt így. Mindenesetre a főváros csak azt kéri, hogy legalább abban az ütemezésben fizessék ki a támogatásokat, ahogyan azt az előző főpolgármester idején is megtették.

Most mindenesetre a fővárosnak kell megelőlegeznie a közösségi közlekedés havonta egymilliárdos támogatását, ezért folyószámlahitelre szorulnak. A támogatási összegből ugyanis szeptemberre már 9 milliárd forint vált esedékessé, de még a szerződést sem írták alá. Habár a minisztérium azzal érvel, hogy a tervezet már elkészült, a korábbi városvezetéssel – Kiss Ambrus szerint – ilyenkorra már alá volt írva a dokumentum.

Még nem tudni, mikor tárgyalhatnak újra a kormánnyal

A 12 milliárdon felül van egy másik összeg is, ami szintén vitás, ráadásul fordított is a helyzet. A minisztérium szerint a  főváros kötelezettséget vállalt az agglomerációs közlekedési feladatok ellátásához szükséges 6,58 milliárd forint fedezetnek a biztosítására a 2021-es és a 2022-es költségvetésében, de nem utalta ezt a pénzt, sőt, még az elővárosi költségek megosztását részletező megállapodás-tervezetet sem küldte meg. Kiss Ambrus ennek kapcsán értetlenségét fejezte ki. Mint mondta, a kifizetést augusztus végéig időarányosan teljesítették a közlekedési szolgáltatók felé, most a szeptemberi részlet következik.

– Itt előrefizetés történik, ráadásul egy olyan rendszerben, amelynek a megváltoztatását a főváros és az ITM egyaránt kezdeményezte, mivel egyikük sem értett egyet azzal, hogy bárhogy alakulnak a költségek, a főváros mindig ugyanannyit fizet az agglomerációs közlekedés támogatására – fogalmazott. A szakértői tárgyalások már folynak a minisztérium és a főváros között arról, hogy vizsgálják meg 2021 folyamán a valós költségeket, és év végén annak alapján számoljanak el. Kiss Ambrus szerint a tárgyalások normális mederben haladnak, de az erről szóló, még készülő megállapodás nem érinti a mostani kifizetéseket, hiszen azok most is ugyanazzal az ütemezéssel zajlanak, mint tavaly.

A főváros egyébként kezdeményezte a  Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa összehívását. Már zajlanak az egyeztetések Fürjes Balázs államtitkárral, de azt egyelőre nem tudni, sikerül-e konszenzusra jutni arról, hogy összehívják-e a tanácsot, illetve arról, hogy mi szerepeljen a napirenden.