Nem ért egyet a teljesítményértékelés bevezetésével a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ), amely a Facebookon tette közzé a sajtóban megjelent kormányzati elképzelésekkel kapcsolatos észrevételeit. – A differenciált bérezés nem ördögtől való, azonban első lépésként tisztességes alapbérekre van szükség ahhoz, hogy megszűnjön a szakmából történő tömeges elvándorlás, hogy a fiatalok számára vonzó legyen a pedagóguspálya – írta a PDSZ, amely követeli többek között a tervezet azonnali visszavonását, 45 százalékos alapbéremelést, valamint valódi szakmai és társadalmi egyeztetést a civilszervezetek és szakszervezetek által aláírt a pedagógusok követeléseiről.
Ahogy arról lapunk is beszámolt, egy, a Népszavához kiszivárogtatott belügyminisztériumi dokumentum szerint rendszerszintű, éves belső teljesítményértékelés bevezetését tervezi a kormány az oktatási-nevelési intézményekben, amellyel a pedagógusok és az intézményvezetők munkateljesítményét vizsgálnák.
Az új belső értékelés folyamata a „személyes teljesítménycélok kijelölésével” kezdődik majd: az intézményvezetőnek a tanévet megelőzően, augusztusban, a pedagógusoknak minden tanév elején, szeptemberben kell majd javaslatot tenniük személyes teljesítménycélokra. Ezt követően a tanév végén, június-júliusban kerülhet sor a pedagógusok és az intézményvezetők értékelésére egy összetett szempontrendszer alapján. A cél a pedagógusok ösztönzése a „minőségi munkavégzésre”. Az átlag feletti teljesítményt nyújtó tanárok pluszpénzt kaphatnak, ugyanakkor, akik átlag alatt teljesítenek, azoknak akár csökkenthetik is illetményeiket.
Mint a PDSZ közölte, ők semmiféle tervezetet nem kaptak, annak létéről és tartalmáról ők is a sajtóból értesültek, és ez alapján elmondható, az anyag bizonyítja Pintér „oktatásirányításra való alkalmatlanságát, teljes hozzá nem értését”.
– Látható, hogy a cél az ellenállás letörése, megosztás keltése a tantestületeken belül és az, hogy parancsokat végrehajtó, látszatteljesítményt produkáló, fegyelmezett katonává „neveljék” a pedagógusokat. Úgy határoznának meg elérendő célokat, hogy ahhoz a feltételeket nem biztosítják. A lemorzsolódást például nem tudja csökkenteni az intézményvezető parancsszóra, ahogy az osztályfőnök sem befolyásolhatja a tanulói hiányzások számát. Az persze nyilvánvaló, hogy ez utóbbi mint „teljesítménycél” nem a közoktatás rendbetételét szolgálja, hanem azt, hogy a látható munkabeszüntetések szülői támogatásában ellenérdekeltté tegyék a pedagógust, aki ezért majd a sztrájkkal nemcsak az aktuális béréből veszít, de tartós fizetéscsökkentést is elszenvedhet, bármilyen minőségben is tanít – áll a szakszervezet közleményében.