
Megnyílik az északi kikötő! Séta, vitorlázás, horgászat – adta hírül Barcza Attila Fertő tavi fejlesztésért felelős kormánybiztos közösségi oldalán, de már több korábbi posztjában beharangozta, hogy az átadó május 8-án délben lesz. Lapunk is ellátogatott a helyszínre, ám mint kiderült, az ünnepélyes átadó és a sajtótájékoztató a 12 órai kapunyitásra már le is ment.
A lényegről azonban nem maradtunk le: az északi kikötő, ami a Fertő tavi óriásberuházás területének körülbelül ötödét teszi ki, valóban elkészült: a vízen úszó mólórendszer biztosítja mintegy négyszáz horgászladik és kisebb vitorlás számára a kikötési lehetőséget. A kikötő mellett elterül egy három-négy focipályányi térburkolattal ellátott placc, ami parkolóként funkcionál, a víz felőli oldalon pedig egy nagyjából százötven méter hosszú betonfal töri meg a Fertő-tó hullámait – itt akár sétálni is lehet. Fa, árnyék szinte semmi, igaz ennek hiánya a hideg, esős, szeles időben alig tűnik fel. A kiszolgáló egységek – mosdók, irodák – pedig néhány konténerben kaptak helyet. Ez tehát a Fertő-tavi óriásberuházás elkészült első üteme.

A Fertő tó korábban szabadon megközelíthető kilométernyi partszakasza ugyanakkor továbbra is építési terület, magát a kikötőt is csak egy jobbról-balról magas drótkerítések által határolt úton lehet megközelíteni.
S bár a hivatalos megnyitó-sajtótájékoztatón nem lehettünk ott, Barcza Attila kormánybiztos nyilatkozott lapunknak. Mint kifejtette, a korábbi álhírekkel szemben nem olyan területen valósul meg a beruházás, amely védett lenne, hiszen a 60-as években feltöltött területet hasznosítják ilyen módon, ami mindig is turisztikai célokat szolgált. Szerinte soha egyetlen pillanatra sem volt veszélyben beruházással összefüggésben a térség UNESCO-védettsége sem. Kifejtette, hogy a vízen úszó mólórendszer Európában is egyedinek számít, a négyszáz férőhely pedig tudomása szerint már az idei szezonra betelt, zömében helyiek horgászcsónakjaival.

A tópart fejlesztésének módját a kezdetektől fogva éles kritika övezi, a helyiek és civil szervezetek azt kifogásolták, hogy a területet betonba öntik és olyan beruházások valósulnak meg, amelyre nincs szükség. Az ezekkel kapcsolatos felvetésünkre a kormánybiztos kifejtette: ő mindenkivel leül egyeztetni, a cél pedig az, hogy csakis olyan fejlesztések valósuljanak meg, amelyekkel a helyiek többsége – beleértve a turisztikai szolgáltatókat is – egyet ért. Ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy Lázár János építésügyi miniszter ugyanezt ígérte. Ennek szellemében a jövőben konzultációt kezdeményeznek és felveszik a kapcsolatot a tiltakozásokban korábban igen aktív Greenpeace-szel is.
– Sok vita övezte az eredeti terveket, de konszenzust kell kialakítani arról, hogy mi valósuljon meg és mi nem. Békére van szükség – fogalmazott a kormánybiztos. Azon kérdésünkre, hogy megvalósul-e a szintén sokak által kifogásolt hotel közvetlenül a Fertő tó partján, Barcza Attila megismételte: csak az fog megvalósulni, amit a helyiek szeretnének. Jelenleg nem terveznek sem hotelt, sem egyéb szállásfunkciót, erről csak akkor lehet szó, ha később, 4-5 éves távlatban ilyesmire igény mutatkozik. – Az északi kikötő megvalósítása után az ökopark, a strand, valamint a déli kikötő megvalósítása van tervben – fogalmazott.
Az MTI beszámolója szerint egyébként a megnyitó-sajtótájékoztatón megjelent Ágh Péter, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) állami beruházások társadalmi koordinációjáért felelős államtitkára is, aki arról beszélt, hogy a maga nemében egyedülálló északi kikötő medre a beruházás korábbi szakaszában készült el a mélyépítési és vízépítési munkák részeként. A területen mintegy 35 ezer négyzetméter új vízfelület jött létre. Kiderült az is, hogy a hatalmas, letérkövezett parkoló nem csak egy hatalmas, letérkövezett parkoló, hanem az arra is szolgál, hogy megakadályozza, a járművekből esetlegesen szivárgó olaj a természetbe, a vízbe jusson. Ágh Péter hangoztatta, hogy az ÉKM a jövőben is minden partnerséget megad annak érdekében, hogy a további fejlesztésekkel méltó módon szolgálják az ott élők és oda látogatók kikapcsolódását.
Reményét fejezte ki, hogy az elképzeléseket társadalmi konszenzus kíséri majd és „azok a hangok, amelyek korábban ennek akadályozásában voltak érdekeltek, megértik, hogy a Fertő tó magyarországi partján is szükséges egy minőségi, színvonalas vízparti centrum kialakítása olyan módon és mértékben, amit az itt élők szeretnének”.

Barcza Attila pedig arról beszélt, többször felmerült az igény, hogy a partot megújítsák, de a munka 2015-ben kapott lendületet, amikor Orbán Viktor miniszterelnök Sopronban elindította a Modern városok programot. – Hat évvel ezelőtt indult meg a munka a területen, de közben számos nehézség adódott, köztük a koronavírus-járvány, Oroszország ukrajnai háborúja és az e nyomán kialakult energiaválság, majd a gazdasági nehézségek – fűzte hozzá.
A Fertő tavi beruházással jövő heti számunkban bővebben is foglalkozunk.