Komoly fennakadás volt az Országos Mentőszolgálatnál
Az Országos Mentőszolgálat új, kőszegi mentőállomása az átadás napján, 2024. március 6-án (Fotó: MTI/Katona Tibor)

Összeomlott a mentésirányítás rendszere kedd délután, teljesen leállt az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) szerverével a kapcsolat, ami miatt hosszú ideig megszűnt a biztonságos mentésirányítás. A központi telefonszámokon sok esetben nem tudták fogadni a segélyhívásokat, és nem tudták elérni a hivatalos rendszeren keresztül a központból a mentőautókat sem – írta meg a Kontroll.hu még kedd késő este. Az Országos Mentőszolgálat a cikk megjelenése után elismerte, hogy komoly fennakadás volt.

A Kontroll úgy tudja, hogy 14 órakor már elkezdett lassulni a mentésirányítás informatikai rendszere, és a 112-es központi számra érkező segélyhívásokat nem tudták átkapcsolni a mentőszolgálat diszpécsereihez. Ezek után körülbelül félórával gyakorlatilag teljesen megszűnt a hívásfogadás a mentőknél és lefagyott az összes számítógép, valamint a belső telefonvonalak sem működtek. Még a chipkártyás ajtónyitó-rendszer is leállt, mert az is ugyanarra az informatikai hálózatra támaszkodik, mint a mentésirányítás. 14:30 és 16 óra között az informatikusok többször is megpróbálták helyreállítani a központi mentésirányítási rendszert, de ez csak néhány percre sikerült, majd a terhelés miatt újra lefagyott minden. Mindeközben nem lehetett elérni több budapesti kórház sürgősségi osztályát, komoly esetekhez sem tudtak elindulni a mentők, és akadozott a kórházak közötti betegszállítás is.

Hozzátették, a kaotikus helyzetben a mentőszolgálat ügyeletesei közül többen is a saját mobiltelefonjaikat kezdték el használni, valamint a műholdas tetra-telefonokon kezdtek el kommunikálni a vidéki irányítócsoportokkal és mentőegységekkel, annak érdekében, hogy felmérjék a bevethető egységeik helyzetét. Papírra kezdték el felírogatni az eseteket, és ahhoz keresgélték a legközelebbi mentőket. 

Az Országos Mentőszolgálat a portál megkeresésére nem válaszolt, 18 óra 29 perckor viszont a Facebookon arról számolt be, hogy fennakadás történt a rendszerben egy hálózati elem hibája miatt, amit részlegesen elhárították, a teljes helyreállítás pedig folyamatban van. Majd a Kontroll cikkének megjelenése után, éjjel fél 12-kor arról adott ki közleményt a szervezet, hogy a rendszerén kívüli infokommunikációs szolgáltatónál bekövetkezett meghibásodás miatt a mentésirányítási informatikai rendszer működésében komoly fennakadás történt kedd délután. Közleményük szerint az ilyen helyzetekre érvényes protokollnak megfelelően a mentőszolgálat rendszerei a lehető leghamarabb átálltak a tartalék, vagyis analóg, EDR rádiós kapcsolattartásra és a papíralapú dokumentációra.

A mentésirányítók a legsürgősebb eseteket prioritásként kezelték, ugyanakkor az alacsonyabb sürgősségi szintű mentőfeladatok – például a kórházak közötti betegszállítások – végrehajtása lelassult – írták. Mint olvasható, a műszaki hibát az illetékes szakemberek az esti órákra elhárították, a normális működés az ország valamennyi mentésirányító központjában helyreállt. A meghibásodás okainak elemzése megkezdődött annak érdekében, hogy a jövőben hasonló eset ne forduljon elő – áll az OMSZ közleményében.