Közlekedési szakemberek sem akartak hinni a fülüknek, amikor megtudták, hogy a Kelenföld és Ferencváros pályaudvar közötti vasúti vágányok bővítését közel 338 milliárdért nyerte el a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Építő Zrt. – írja cikkében a G7.
A téma érzékenysége miatt név nélkül nyilatkozó szakértők úgy gondolták, egy ilyen munka ára valahol 30-50 milliárd forint lehet legfeljebb, tehát a különbség a nyertes ajánlathoz képest elég drámainak tűnik.
A költés nagyságrendjét jól mutatja, hogy a Portfólió egy korábbi cikke szerint a teljes vasúti rendszer fenntartására 346 milliárd forintot költött a magyar állam, amiben már a diákok és nyugdíjasok utazási kedvezményeinek az ára, valamint az új vonatok költségeinek beszerzése is benne van.
Vitézy Dávid, a projektet vezető Budapesti Fejlesztési Központ Zrt. ügyvezetője korábban közösségi oldalán a Déli Körvasút fejlesztését az évszázad beruházásaként írta le. – Könnyen lehet azonban, hogy később – bár erős a verseny – inkább az évszázad túlárazott fejlesztéseként fogunk emlékezni rá – állítja a portál.
A projekt során Kelenföld és Ferencváros állomások között harmadik (egyes helyeken negyedik) vágányt építenek, a meglévő vágányokat pedig felújítják. Két új megállót építenek, egyet a Közvágóhídnál, egyet pedig a XI. kerületben, Nádorkert néven.
Mint írják, a két állomás között a vasútvonal keresztezi a Dunát, ám a különösen költséges hídépítés nem ennek a projektnek a része. Ezt az állami megrendelésekkel szintén kiemelkedően jól ellátott Duna Aszfalt Zrt. végzi 35,9 milliárdért. Így a hídfelújítással együtt a Kelenföld és Ferencváros közti 6 kilométer vasútvonal bővítése közel 374 milliárd forintba, kilométerenként több mint 62 milliárd forintba kerül.
A G7 szerint azonban európai összehasonlításban is rettenetesen drágának tűnik a közel 62,5 milliárd forint/kilométer, ez akkor jön ki, ha csak az új vágányokat veszik számításba. Így a Déli Körvasút építési költségei olyan magasak, hogy abból Bécsben főpályaudvart fejlesztettek, Malmőben pedig városi vasúti alagutat.
A különféle vasúti beruházások költségeinek grafikonja, illetve a teljes cikk ide kattintva érhető el.