Debreceni akkugyártás: Rábírják a kínai üzemet a szürkevíz használatára

Debreceni akkugyártás: Rábírják a kínai üzemet a szürkevíz használatára

Kozma Éva felszólalása Debrecen önkormányzatának 2024. augusztus 29-én tartott közmeghallgatásán (Fotó: Magyar Hang/Szabó Zsolt László)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Noha másfél év telt el a 2023-as botrányos jeleneteket hozó debreceni lakossági fórumok óta, a jelek szerint nem sikerült a kételyeket eloszlatni a városban az akkumulátoripari beruházások körül. A csütörtöki, debreceni közmeghallgatás felszólalói továbbra sem bíznak a kínai CATL akkumulátorgyár technológiájában és a hatóságokban sem. Papp László (Fidesz-KDNP) polgármester elismerte: akadtak jogos észrevételek a CATL beruházását illetően. Szerinte viszont a kínai üzemre szorított kibocsátási értékcsökkenés és a szigorú hazai határértékek okán az üzemek biztonságosan működhetnek.

Debrecenben az akkumulátorgyártás leginkább a CATL épülő óriásüzeme miatt áll az érdeklődés középpontjában. A távol-keleti akkugyár-beruházó apropóján egy férfi politikai stand up-ba hajló felszólalásában emlékeztetett. – A Fidesz 2010 előtti politikai magatartása nem korrelál a 2010 utáni tevékenységével. 2008-ban Szijjártó Péter – ma külügyminiszter – vezetésével szerveztek tüntetést Gyöngyösön az oda készülő Apollo Tyres gumigyár ellen, az akkor ellenzékben lévő Fidesz népszavazást is akart. Később a Fidesz kormányra kerülve mégis jelentős állami támogatásban részesítette a beruházót, majd a vállalat ugyanott építette fel gyárát. Amit korábban hazaárulásnak minősítettek, 2010 után nemzetépítő tevékenységgé vált. Vagy 2010 előtt, vagy most nem mondanak igazat. Miért higgyünk önöknek? – szegezte a férfi Papp László polgármesternek a csütörtök délelőtti közmeghallgatáson. Arra is kíváncsi volt: biztos-e abban, hogy a férfi által leépülőként bemutatott magyar államigazgatás képes-e az akkugyárak kihívásaival megküzdeni?

– Az ember mindig a saját tevékenységéért tud felelősséget vállalni – felelte a városvezető, felidézve, hogy 10 évvel ezelőtt egy jó állapotban lévő várost vett át Kósa Lajos polgármestertől, de az gazdaságilag gyenge lábakon állt, ezt erősíteni kellett. Mára 2014-hez képest megháromszorozódott a város iparűzési adóbevétele. Szavai szerint 2026-2027-re lezárul a város gazdaságfejlesztése. – Nem volt helyes 2010 előtt a külföldi tőkét „diabolizálni”, most sem tartom ördögtől valónak. Magam nem mondtam mást 2014-ben sem, mint most. A gazdaság területén megtermelt javakat a város polgárai javára forgatjuk vissza – reagált a polgármester a felszólaló – Fidesz pálfordulását firtató – megjegyzésére. – Ha a debreceniek azt mondják, hogy ebből nem kérnek, akkor elfogadom. A júniusi választáson nem így döntöttek – utalt a választás eredményére, ahol kétszer annyi szavazatot kapott, mint a második helyezett kihívója (igaz, az összes szavazatot vizsgálva csökkent a Fidesz támogatottsága a városban).

NMP: lesz határérték!

Papp László az államigazgatás alkalmasságára vonatkozó felvetésre úgy reagált: a 2023-as közmeghallgatás élete legmeghatározóbb élményei között szerepel. Akadtak kérdések, amelyekre akkor nem álltak rendelkezésre információk. Szavai szerint látja a kormányhivatal és a katasztrófavédelem evolúcióját. A negatív példákat tanulságként kezelik. A kormányhivatal a korábbi eljárásokhoz képest sokkal szigorúbb feltételek mellett adta ki az engedélyt. – Nem a vállalat érdekeit képviseljük, hanem a városlakókét. Hiszem, hogy a hatóságokkal együttműködve meg tudjuk oldani a feladatot – felelte. A fórum egy pontján azt is kijelentette: jogosak voltak a CATL gyár kibocsátását illetően megfogalmazott észrevételek. Felhívta a figyelmet: a CATL környezethasználati engedélye időközben módosult. A kibocsátási értékeket a németországi gyár szintjére csökkentették. A rendkívül veszélyes, magzatra is káros hatással bíró NMP nevű oldószert illetően pedig tudomása szerint a jogalkotók cselekedni fognak: 1 mikrogramm/köbméterben szabnák meg a kibocsátási határértéket. Ennek azért van jelentősége, mert mint lapunk megírta: a CATL környezethasználati engedélye ügyében zajló bírósági eljáráson kiderült: a magyar jogszabályok semmiféle kibocsátási küszöbértéket nem írnak elő az oldószert illetően.

A tavalyi közmeghallgatáson felvetett úgynevezett szürkevíz – tisztított szennyvíz – használására vonatkozó felvetésekre a városvezető elmondta: a CATL-lel az utolsó részleteket is sikerült tisztázni. Ki fogják tudni szolgálni a CATL akkumulátorgyárat szürkevízzel. Ez nevesítve is lesz a beruházó engedélyében, amelyet a városvezető szerint a vállalat módosítani fog.

Készül a mérőhálózat

Több kérdés elhangzott az akkumulátorgyártáshoz kapcsolódóan az önkormányzat beruházásában kiépülő monitoring-rendszerről. Ez a környezet állapotát fogja monitorozni 24 órában, túl a környezetvédelmi hatóság mérésein. Papp László elmondása szerint a környezeti mérőrendszerre kiírt közbeszerzés lezárult. A beruházásra 800 millió forintot különítettek el, elkezdődik a kiépítése. Reményeik szerint év végén, az új év elején üzembe is helyezhetik a 16 állomásból álló rendszert, vagyis már a CATL gyártósorának indulása előtt működni fog. A rendszert a Debreceni Egyetem fogja üzemeltetni. Ezt azzal magyarázta, hogy szeretnék mindenféle politikai színezettől mentesíteni a rendszert.

A Mikepércsi Anyák a környezetért Egyesület elnöke, Kozma Éva számon kérte a városvezetést, amiért a monitoringrendszer működésére és adataira rálátást ígértek a civileknek, és hogy bevonják a polgárokat az ellenőrzésbe. Az egyesülete jelentkezett is erre, de nem kaptak választ. A városvezető azt felelte: a környezeti ellenőrző rendszer bizottságának összetételéről még nem született döntés. Egyúttal újabb találkozót ajánlott a mikepércsi civileknek, jelezve, hogy korábban egy erről szóló felkérést már visszautasítottak. Kiderült viszont, hogy a monitoring rendszerhez kapcsolódóan akkreditált laboratóriumot nem fognak működtetni annak jelentős költsége miatt. A rendszer adatait viszont tárolni fogják. Amikor majd az adatok úgy kívánják meg, piacon működő akkreditáló céget vonnak be a mérésbe – mondta Balázs Ákos alpolgármester.

Mi történik egy akkugyártűz esetén?

A Debreceni Hivatásos Tűzoltóparancsnokság beszámolóját tartó Nagy Imre ezredes az érkezett kérdésekre elmondta: Létszámbővítés a gyárak miatt nem történt a parancsnokságnál, és azért nem, mert az üzemek még nem működnek. Ugyanakkor már beszereztek oltótakarókat és oltólándzsákat, ezek az eszközök az akkumulátorok oltására alkalmasak. Hogy milyen eszközbeszerzéseik lesznek még, arról később lesz döntés. Elmondta viszont: a szükséges eszközöket a CATL létesítmény-tűzoltóságával vásároltatnák meg. Jelezte: akkumulátorgyári tűz esetén, ahogy bármely más veszélyes üzemben, az automatikus oltáson van a hangsúly. Tűz esetén elsőként a gyár saját tűzoltósága avatkozik be, és ezzel párhuzamosan kezdi meg vonulását a hivatásos állomány. Ugyanakkor a CATL tűzoltósága még nem létezik, ennek oka az, hogy a gyár sem indult el. Kiderült továbbá: a BMW-gyár területén már működik a létesítménytűzoltóság. Friss hír egyébként, hogy a debreceni BMW-gyár egyik üzemegysége a napokban megkezdte működését. A polgármester tájékoztatása alapján pedig a BMW-nél év végén a próbagyártás is elindul.

Egyebek mellett foglalkoztatta még a lakosokat, hogy mi lesz, ha a kínai akkugyárcég nem engedi be területére a tűzoltókat. – Ha nem akarnák a katasztrófavédelmet beengedni, akkor rendőrség segít. 28 éves pályafutásom alatt még nem fordult elő, hogy ne tudnánk bemenni egy területre – felelte a tűzoltó ezredes. A polgármester azzal igyekezett nyugtatni az aggódókat: a szakemberek be fognak tudni menni, akár ellenőrzés, akár intézkedés céljából.

A mintegy 30-40 érdeklődő részvételével megtartott, a tűzoltóság beszámolójához kapcsolt közmeghallgatás ezúttal kulturált keretek között zajlott. Ez különben nem csupán a 2023 januári közmeghallgatások történései miatt érdemel figyelmet. Azért is, mert Debrecenben a közgyűlési közmeghallgatások az utóbbi években nem váltottak ki érdeklődést. Akadtak ugyanis olyan alkalmak, amikor egyetlen kérdés sem hangzott el. A polgármester a fórumot kifejezetten előremutató párbeszédként értékelte.

Kína-ellenes hangulat a városban?
A kínai beruházók egyébként a közgyűlés egyik tárgyalt napirendi pontjánál is szóba kerültek. Debrecen önkormányzata ugyanis testvérvárosi megállapodás aláírására készül a kínai Tiencsin és Ningde városaival. Gondola Zsolt (Civil Fórum) ellenzéki képviselő szerint Kína-ellenes hangulat érezhető a városban, vannak fenntartások a kínai emberekkel szemben. Ezért nem találja szerencsésnek az időzítést. Papp László úgy reagált, a kapcsolatkötés a normális, békés egymás mellett élés jegyében történik. A városban más befektetések révén más nemzetek is jelen vannak, és nem javasolja, hogy bárki hangulatot keltsen bármelyik közösséggel szemben.