Lázár János bejelentette: márciustól csak országos- és vármegyebérletek lesznek

Lázár János bejelentette: márciustól csak országos- és vármegyebérletek lesznek

Lázár János építési és közlekedési miniszter (b) és Papp László polgármester (j) az állami támogatású közösségi közlekedés tarifarendszerének váltásáról tartott sajtótájékoztatón Debrecenben 2024. január 9-én. Idén március elsejétől változik a tarifarendszer az állami közlekedésben, a vármegyebérleten és az országbérleten kívül minden más eddig használt bérletet megszüntetnek; új napi kedvezményes jegyet is bevezetnek (Fotó: MTI/Vajda János)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Bejelentette a már szorgalmazott tarifarendszerváltás főbb pilléreit Lázár János építési és közlekedési miniszter Papp László fideszes debreceni polgármesterrel tartott közös keddi sajtótájékoztatóján. Lázár emlékeztetett: 2023-ban bevezették a vármegye- és országbérleteket. Elmondása szerint többen utaztak 2023-ban, mint a megelőző években az állami MÁV és Volán-járatokon. Vagyis a magyar tömegközlekedésnek van megbecsültsége – jelentette ki. 2024-ben folytatják az átalakításokat. A 14 év alattiak számára ingyenessé teszik a közlekedést a MÁV és a Volán járatain. Bérletreformot hajtanak végre: a vármegye- és országbérleten kívül megszüntetnek minden más bérlettípust. Bevezetnek egy 24 órás vármegyebérletet (999 forint), és 24 órás országos bérletet (4999 forint) is március 1-jétől.

Felülvizsgálják továbbá a kedvezményrendszert is. A 65 kedvezményből 22 kedvezmény marad meg, és az 50 százalékos kedvezmények maradnak érvényben. Megszűnnek a külön igazolványok, például a közalkalmazottak 12 alkalmas szelvénye. Ehelyett 50 százalékos kedvezménnyel utazhatnak korlátlanul. Azt is javasolják, hogy a 14 éven alattiak is ingyen utazzanak Magyarországon, a 14 és 25 év közöttiek pedig 50 százalékos kedvezménnyel. 65 év felett marad az ingyenes utazási lehetőség. 2024 őszétől lehetővé teszik a bankkártyás fizetést a Volán-buszokon, és 200 forintos adminisztrációs díjat vezetnek be a kézpénzzel fizetők számára.

A miniszter közölte azt is: országbérlettel korlátozás nélkül igénybe vehetők lesznek majd az IC-szerelvények is. A miniszter a lépést azzal indokolta, hogy már ma több a bevétel országbérlet és vármegyebérletből, mint az új rendszer bevezetése előtt volt. Vagyis indokolt a fejlesztés. Mint mondta, abban bíznak, hogy a jövőben még többen fognak utazni.

Lázár János azt is bejelentette, hogy új ajánlata van a fővárosnak: azt javasolta a főváros vezetésének, hogy fogadják el a BKK-járatain az ország- és vármegyebérleteket, cserébe a kormány elfogadja a Budapest-bérleteket a MÁV és a Volán járatain a főváros határain belül.

Debrecen legyen a Kelet-Kárpát-medence központja

Április 1-jétől ingyenesen utazhatnak a 14 éven aluliak a debreceni oktatási és köznevelési intézmények tanulói – jelentette be Papp László. A polgármester tájékoztatása szerint az ingyenes utazási lehetőség minden Debrecenben tanuló 14 év alattira vonatkozik, vagyis a más településekről érkező diákokra is érvényes lesz. Ezt a már működő Debrecen-kártya kiterjesztésével, úgynevezett junior kártya bevezetésével teszik lehetővé. A városban 16 ezer diák van. Papp László arra számít, hogy ennek révén a tömegközlekedés kihasználtsága meghaladja a 2019-es utazási volumeneket.

Lázár János építési és közlekedési miniszter arról beszélt: a céljuk, hogy Debrecen legyen a Kelet-Kárpát-medence központja. Debrecenben 700 milliárd forintra van szükség ahhoz, hogy az infrastruktúra képes legyen kiszolgálni az igényeket. Az ipari beruházások révén ugyanis 50 ezer fővel emelkedhet a város jelenlegi 200 ezres lakossága. A közlekedési és infrastrukturát ehhez kell igazítani. Úgy véli, hogy a várost közlekedési értelemben megközelíthetővé kell tenni. 159 milliárd forintot már biztosított a kormány a fejlesztések előkészítésére. További 90 milliárd jóváhagyásáról ma dönt a kormány.  

Debrecen infrastruktúrját és közlekedését az új feltételekhez kell igazítani: ezért szánnak pénzt az ivóvízrendszer fejlesztésére, szennyvízkezelésre és a közlekedési rendszer javítására, juttatnak forrást a Debrecent elkerülő úthálózatra, vasútfejlesztésre is. Ezek összege együttesen 700 milliárd forintot tesz ki. Ezt a következő három évben tervezik elkölteni. További fejlesztési tervek is vannak. Lázár János szavai szerint szükséges a 47-es főút négysávosítása Debrecen és Békéscsaba között, szükséges az M4-es utat Berettyóújfalu felé elvezetni, négysávosítani kell a 4-es főutat, fejleszteni a vasúti kapcsolatot Nyíregyházával, Miskolccal.

Kiderült továbbá: Papp László debreceni polgármester és Lázár János építési és közlekedési miniszter Debrecen és a kormány kapcsolatrendszerét és a fejlesztési elképzeléseket tekintette át a találkozóján. A polgármester úgy látja, hogy Debrecen ma Magyarország egyik, ha nem a legfontosabb fejlesztési központja.