Cikkünk frissül!
Tízpontos vállalást teszek. Ennek részeként késési biztosítást hozunk létre, júniustól a jegyár felét visszafizetjük húszperces késés felett. Nem kell ehhez majd semmit bizonyítani, vita nélkül fizetünk – jelentette be Lázár János építési és közlekedési miniszter a Közlekedésinfónak nevezett sajtótájékoztatóján szerdán. A bérleteseket is kompenzálják, ha ötször késik így egy hónapban a járatuk, akkor tíz százalék kedvezményt kapnak következő hónapban. Fontos szerepe lesz ebben a MÁV appban, ott kell majd beállítani a késési biztosítást.
Második pont: az összes MÁV- és Volán-mosdót teljesen felújítjuk – mondta. Fizetni kell majd a használatáért, kivéve az utasoknak. Hamradik pont: minden Intercity-járaton takarítószemélyzet lesz áprilistól menet közben. Negyedik pont: idén 500, jövő év első felében másik 500 új buszt szerzünk be – mondta. Ötödik pont: a MÁV-mozdonyok állományát megújítjuk 2026 őszéig. Sikerült bérelhető korszerű mozdonyokat találni, 2025-ben 15 nagyteljesítményű dízel és 40 db villanymozdonnyal, összességében tehát 55 db korszerű mozdonnyal bővül a vasúti járműparkunk. 2026 első félévében további 15 korszerű villanymozdony is érkezik – mondta.
A következő pont: 100 Intercity-kocsi áll be nyárra felújítással, és rendelünk 250 új kocsit 330 milliárd forint értékben. Hatodik pont: a GySEV már négyötödös magyar tulajdonba került év végén, átadunk pályaszakaszokat a GySEV üzemeltetésébe, Győr, Vas, Zala és részben Veszprém megyét. Emellett GySEV-es új mozodonyokat is bevonnak máshová a közlekedésbe, vesznek 11 új motorvonatot a Stadlertől a cégnek. A Budapest–Belgrád 2026. janurjától induló vonalon is részben ezek a járművek fognak járni. Nyolcadik pont: több száz buszt bocsátanak a MÁV rendelkezésére a turistaszezonra, ha megtelik a vonat, arra fel lehet szállni. A kilencedik pont a klímáról szól, aki jegyet vásárol, tudja majd, hogy van-e működő klíma a járaton, amire jegyet vásárol. A 2025-ös nyári szezonban ha nem lesz klímás vonat egy vonalon, akkor klímás buszt fognak biztosítani. Tizedik pont: jön egy új app, a MÁV+ app.
Elmondta azt is, rekord utasszámot produláltak, a rendszerváltás óta először átléptük az egymilliárdot a MÁV, Volán és HÉV járatain 2023 6,5 millió, 2024-ben mintegy 10 millió, a 2010-es években még 5,5 millió volt. Arról is beszélt, hogy példátlan lejáratókampány indult állspontja szerint a MÁV és a Volán ellen.
Lázár és a kupleráj
Lapunk kérdésére Lázár János elmondta, a MÁV-dolgozó kutyapárt-aktivista kirúgásának megakadályozása „marha egyszerű” volt: kapott egy SMS-t a MÁV vezérigazgatójától, ő pedig azt mondta, hogy ne csináljanak vele semmit. Kifejtette, nem talált eddig hibát a kutyapártos dolgozó vasúti munkájában, őt pedig csak ez érdekli.
Már egyértelműen Tar Zoltán feleségére utalva, akit decemberben érdemtelenségre hivatkozva menesztettek, a miniszter kifejtette: maga is tud olyanokkal dolgozni, akik korábban esetleg „egy másik politikai párt szekértolói” voltak. Hegedűs Lórántnét említette példaként, aki korábban őt „gyalázta”, most pedig az örökségvédelmi államtitkárságon dolgozik. – Más, ha egy kormánytisztviselő áll ki a sajtó elé, mert tőlük elvárható egyfajta lojalitás. Nem működik, ha valaki a kormánynak dolgozik, de közben a kormányt gyalázza – fogalmazott.
A kutyapártos aktivista személyes adatait a Lázárhoz közeli hódmezővásárhelyi Promenád24 nevű portál nyilvánosságra hozta. Ezzel kapcsolatban azt kérdeztük, elfogadhatónak tartja-e ezt. A miniszter elmondta: szerinte a sajtó kettős mércét alkalmaz, mert azt nem látják problémásnak, amikor fideszes politikus adatai kerülnek ki. Szerinte az ellenzéki médiában rendszeresen megjellenek személyesadat-sértések a Fidesszel kapcsolatban. Arra a felvetésünkre, hogy egy aktivista lakcíméről, fizetési adatairól van szó, úgy reagált, hogy „benne van, hogy aktivista, tehát politikus.” „Ilyen ez, ha valaki elmegy dolgozni a kuplerájba, akkor ne lepődjön meg. Nem kell lefesteni az utat, ha valaki gyáva, bátorság, ezt tudom mondani a kollégának” – fogalmazott.
Megkérdeztük azt is, mi a kormányzati terv a néhány évvel ezelőtt felújított szegedi pályaudvarral kapcsolatban, ez is szerepel ugyanis a magántőke-bevonással fejleszteni kívánt pályaudvarok sorában. Lázár szerint nincs kész a pályaudvar, azt bővíteni, fejleszteni kell, amelyez szükségessé tesz, hogy a vasúti teher- és személyforgalom a BYD szegedi gyára miatt várhatóan drasztikusan meg fog nőni. Azt is elmondta, hogy vajdasági magyarok is dolgoznak majd a BYD gyárában, ők szerinte vasúton vagy autóval járnak majd dolgozni.
Lázár János lapunk kérdésére elmondta: ha fejlesztési források – amelyek jelentős része az Európai Központi Bank hiteléből állhatnak rendelkezésre – 5-6 éven belül megvalósulhat, hogy a vasúti fővonalakon 120-160 kilométeres óránkénti sebességgel haladjanak a vonatok. Ez két évvel rövidebb idő, mint amit Hegyi Zsolt MÁV-vezér valószínűsített a lapunknak tavaly ősszel adott interjújában.
Lázár: Orbán maga fizette indiai útját
Kérdésre válaszolva a miniszterelnök indiai útja kapcsán azt mondta, Orbán Viktor decemberben tájékoztatta a szabadságáról és azt mondta neki, kereskedelmi járattal megy, az út minden költségét ő fizeti. A miniszter szerint két hét „méltányos szabadság” neki is jár. „Tegnap és ma is beszéltünk, az instrukciók és az utasítások nem maradnak el”. Hozzátette: Orbán tájékoztatta, hogy mikor lesz kormányülés, és adott neki tanácsokat egyes kényes kérdések megválaszolására is.
Lázár János kiállt az amerikai szankciós listára került Rogán Antal mellett. Azt mondta, ez pitiáner bosszú eredményeképp született a döntés, itt politikai provokáció történt.
Kérdésre válaszolva arról is beszélt, hogy a tíz vállaláshoz nem kértek plusz költségvetési forrást 2025-re, mert 25 milliárdot takarítottak meg az átszervezéssel.
Az első negyedévben eldől, hogy mikor kezdődik majd a HÉV-ek fejlesztése, de idén kiírják a közbeszerzéseket – mondta szintén. A vasúti balesetekkel kapcsolatos személyes felelősségéről azt mondta: amennyiben ma Magyarországon valaki meghal vagy súlyos sérülést szenved egy közúti közlekedési MÁV-os balesetben az a személyes felelőssége, és azonnal lemond.
Azt is megkérdezték Lázártól, hogy kinek a döntése volt, hogy Magyar Péterből „sportfeleséget” csináljanak, ahogy ő nevezte és hány ilyen van még a kormánynál. Azt válaszolta, hogy nem tudja, hogy vannak-e olyanok, akik állami megbízatást kapnak, csak mert a férjük vagy feleségük pozícióban van. Hozzátette, hogy utálja és üldözi az ilyesmit, azt sem szereti, ha a gyerek bekerülnek az állami struktúrába, jobb, ha saját lábukon állnak. Arra az újabb kérdésre, hogy akkor mi a véleménye Orbán Ráhel Magyar Turisztikai Ügynökségnél vállalt szerepéről, úgy reagált, hogy neki nincsenek állami megbízatásai a turizmusban, szakértőnek számít lassan, van mögötte teljesítmény, ezért ő nem lát összeférhetetlenséget az esetében.
Kérdésre válaszolva azt is elmondta, hogy az új KRESZ tervezete márciusra elkészül, nemzeti konzultációt sem tart kizártnak a témában. Azt nem tervezik, hogy a gyorshajtást osztrák szinten szabályozzák, nem lesz például autóelkobzás, de azt például támogatná, hogy pszichikai tesztek is legyenek a jogosítvány megszerzésénél.