
Budaörs és Érd nem fizettek a Volánbusznak azért, hogy elfogadja a helyi és környéki jegyeket és bérleteket a helyközi járatokon, a szolgáltatást viszont igénybe vették – írta közleményében a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium. Budaörs polgármestere, Wittinghoff Tamás viszont azt mondta a Magyar Hangnak: az ellenzéki vezetésű önkormányzatok drágábban kapják ugyanazt a szolgáltatást, mint a kormánypárti vezetésűek, amit Budaörs nem fogadott el. A szerződést most a város aláírja, hogy a szolgáltatás folyamatos legyen, de a polgármester elmondása szerint bírósághoz fordulnak.
A Volánbusz szolgáltatása kapcsán alakult ki feszültség a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium és két ellenzéki vezetésű település között. Ennek háttere, hogy az önkormányzatoknak lehetősége van arra, hogy igénybe vegyék a Volánbusz Zrt. fővárosi elővárosi személyszállítási közszolgáltatását helyi közlekedésre. Ez azt jelenti, hogy a Budapest agglomerációjában található települések lakosai környéki helyi bérletekkel használhatják a településen áthaladó elővárosi tömegközlekedést, és ezért cserébe a települések hozzájárulnak a helyközi közlekedés költségeihez. Erről a szolgáltatásról külön megállapodásokat köt a Volánbusz Zrt. az egyes önkormányzatokkal. Az Építési és Közlekedési Minisztérium pénteken közleményt adott ki, amelyben azt írták: két település, Budaörs és Érd önkormányzata a helyi közlekedésen spórol: Érd a díjemelés után a minisztérium szerint lemondta a szolgáltatást, Budaörs pedig két és fél éve nem fizeti azt, ezért két napon belül kell rendeznie a helyzetet. A tárca közleménye már tényként közli, hogy két városban is megszűnik a helyi jegyek és bérletek elfogadása a helyközi buszokon.
Az ellenzéki vezetésű Érd esetében a minisztérium közleménye szerint díjkorrekció történt, ami azt jelenti, hogy mintegy négyszeresére emelték az önkormányzat által fizetendő hozzájárulás mértékét, 14 847 000 forintról 52 479 000 forintra. A minisztérium szerint a Volán-járatok teljesítményadatainak felülvizsgálata indokolja az emelést. Szerintük Érd önkormányzata ezt nem fogadta el arra hivatkozva, hogy túlzott terhet jelentene a település költségvetésében, így a közlekedési tárca úgy határozott: az önkormányzati díjszabású jegyek és bérleteket augusztus 5-ig (a júliusi bérletek lejártának napjáig) fogadják el az Érd közigazgatási területén áthaladó helyközi járatokon.
Budaörs bírósághoz fordul
Budaörs független polgármestere, Wittinghoff Tamás a Magyar Hangnak úgy reagált: valóban nem fizettek a szolgáltatásért, ám elmondása szerint azért, mert nem volt érvényes szerződésük, ugyanis nem sikerült megegyezniük az árról. A polgármester elmondta: évek óta tiltakoznak az ellen, hogy az állami szolgáltató nem kilométerarányosan állapítja meg a szolgáltatás árát, hanem szerinte más tarifát alkalmaz a kormánypárti, és mást az ellenzéki településekkel szemben. A polgármester azt mondta: múlt héten kaptak egy felszólító levelet – a szerződéstervezet, amit aláírhatnának, viszont máig nem érkezett elmondása szerint. És nem írta alá a szolgáltató azt az általuk készített szerződéstervezetet sem, amelyben olyan tarifát javasoltak, amelyet elmondása szerint más agglomerációs települések is fizetnek.
A minisztérium szűk határidőt szabott: a közleményben azt írják, ha augusztus 6-ig nem születik egyezség, akkor 2023. szeptember 6-tól (az augusztusi bérletek lejártát követő naptól) a környéki helyi bérleteket nem fogadják el többé a buszsofőrök Budaörs közigazgatási területén. Ezt az eljárás Budaörs polgármestere zsarolásnak tartja. A polgármester azt mondta: annak érdekében, hogy a szolgáltatás folyamatos maradjon, magasabb tarifákkal is aláírják a szerződést, de jogfenntartással, vagyis úgy, hogy az később bíróságon megtámadható legyen, ugyanis nem tartják elfogadhatónak, hogy településenként eltérő legyen a szolgáltatás ára.
Frissítés: Érd is jogtalannak tartja Lázárék „ultimátumszerű” díjemelését. Részletek itt!