
Október végéig ki kell javítani az M30-as autópálya megsérült szakaszát, és vissza kell adni a forgalomnak – jelentette ki az építési és közlekedési miniszter hétfő este Szikszón, ahol az M30-as autópálya Miskolc és Szikszó közötti szakaszának problémái miatt tartottak lakossági fórumot az aHang civil szervezet helyi csoportja szervezésében. Lázár János a helyszínen elmondta, jelentkeztek már a kivitelezést végző Strabagnál, hogy műszaki hiba történt, hozza helyre azt a garancia keretében. Egyben a Strabag országból történő kitiltását is kilátásba helyezte, amennyiben a helyreállítás nem a várt módon történik majd – számolt be az Index.
2021-ben adták át az M30-as autópálya Miskolc feletti 57 kilométeres szakaszát, amely Kassa és a szlovák határ felé vezet. Miskolc és Szikszó között azonban az autópálya egyik szakaszát az üzemeltető Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tavaly február 17-én lezárta, miután a pályaszerkezet egy 150 méteres szakaszon több helyen is elmozdult, a burkolat pedig megrepedt. Azóta csak terelőutakon lehet közlekedni ezen a szakaszon.
Lázár János közölte: a helyreállítás várhatóan 10-11 hónapot vesz igénybe, a javítási munkálatok költsége eléri az 5 milliárd forintot, és azt teljes egészében a Strabagnak kell vállalnia garanciális javításként. A tárcavezető leszögezte, hogy a garanciát érvényesíteni fogják. A kivitelező a napokban már elkezdte a munkálatokat. A miniszter jelezte, hogy a hiba feltárásához a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szakembereit hívták segítségül, mert nem hitték el a kivitelező állítását a probléma keletkezéséről. „Nem engedtük, hogy a kivitelező átverjen minket. A független szakértői véleménnyel a kezünkben jelentkeztünk a Strabagnál, hogy műszaki hiba történt, hozzák is helyre azt garancia keretében” – mondta a miniszter.
A miniszter kilátásba helyezte a Strabag Magyarországról való kitiltását is, amennyiben a helyreállítás nem a várt módon történik. A Strabag közösségi médiában tett nyilatkozata szerint október 31-ig kell befejezniük a munkálatokat. Az éves autópálya-matrica árának kompenzációjával kapcsolatban Lázár János ígéretet tett arra, hogy az ÉKM megvizsgálja a kérdést és kiszámolja a kompenzáció mértékét. Az Index megkereste a Strabagot és a BME-t is az ügy kapcsán, de mindkét fél a titoktartási kötelezettségre hivatkozva elutasította a konkrét válaszadást. A Strabag közölte, hogy megkezdte az instabil talajszerkezet megerősítésének előkészítését, míg a BME hangsúlyozta, hogy csak szakértői vizsgálatot végzett, és az ÉKM jogosult nyilatkozni az ügyben.