Leuralt nemzeti kommunikáció
Ferenc pápa megérkezik a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérre 2023. április 28-án. Csak két héttel korábban írták ki az eseménysorozat megszervezésére vonatkozó közbeszerzést. (MTI/Kovács Tamás)

A K-Monitor kiperelte a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKoH) rendezvényszervezési keretmegállapodását és feltérképezte, miként éget el évente tízmilliárdokat a kormány két csókos cégen keresztül. A kormányzati kommunikáció lebonyolításához hasonlóan ezeket a megbízásokat is Balásy Gyula érdekeltségei nyerik. A Lounge Event (korábban Moonlight Event) és a Visual Europe Zrt. egy keretmegállapodásnak köszönhetően gyakorlatilag egyeduralkodó a teljes állami rendezvényszervezési piacon. A K-Monitor elemzése szerint az NKoH jelenlegi központi beszerzési eljárása korrupciós gyakorlatok panoptikuma, és leginkább azt a célt szolgálja, hogy egy kivételezett cégcsoport számára biztosítson a monopolhelyzetet.

A K-Monitor figyelme – írja a 444.hu – a 2023-as pápalátogatás kapcsán fordult a rendezvényszervezési keretmegállapodások felé. Az a tény, hogy az NKoH mindössze két héttel a pápalátogatás előtt indította el az esemény szervezéséhez kapcsolódó beszerzést, gyanússá tette, hogy az egész eljárás csupán színjáték. A K-Monitor peres eljárás során jutott hozzá a 2022-es rendezvényszervezési keretmegállapodás részletes dokumentációjához, amelyből a problémák rendszerszintű jellege egyértelműen kirajzolódott, és az is, hogy a piaci koncentráció és a monopóliumépítés kormányzati segítséggel működik.

A K-Monitor elemzése rámutat, hogy a rendezvényszervezési piacon rendkívül magas a koncentráció – a Lounge Event Kft. és a Visual Europe Zrt. együttes árbevétele 2022-ben meghaladta a következő 65 piaci szereplő összesített árbevételét, ami egyértelműen jelzi a verseny hiányát.

A közbeszerzési adatok tovább erősítik ezt a képet: 2021-ben és 2022-ben a rendezvényszervezési szolgáltatásokra kiírt összes közbeszerzés értékének mintegy 92%-át az NKoH által egyszereplős keretmegállapodás keretében megvalósított közbeszerzések tették ki.

Ez azt jelenti, hogy az állami rendezvényszervezési piacon a verseny szinte teljesen megszűnt, a piaci szereplők többsége kizárólag alvállalkozóként vagy kisebb önkormányzati rendezvények szervezőjeként tud labdába rúgni. A portál szerint ez a helyzet nemcsak a közpénzek hatékony felhasználását veszélyezteti, hanem a piaci innovációt és a szolgáltatások minőségét is negatívan befolyásolja.

A K-Monitor elemzése részletesen feltárta azokat a közbeszerzési gyakorlatokat, amelyek hozzájárulnak a piaci verseny torzulásához és a közpénzek nem hatékony felhasználásához:

Szinte minden kormányzati és kormányzati irányítású szerv, állami cég és alapítvány köteles a Nemzeti Kommunikációs Hivatal közbeszerzési szolgáltatásait igénybe venni, még akkor is, ha amúgy a beszerzés értéke a közbeszerzési értékhatár alá esne.

Az egyszereplős keretmegállapodások eleve korlátozzák a versenyt, hiszen csak egyetlen cég nyerhet el egy-egy nagy értékű szerződést. Bár elméletileg az egyes megrendelések esetén Balásyékkal az NKoH „írásbeli konzultációs" eljárást folytat le, a gyakorlatban ez a sokszor inkább a közbeszerzések lepapírozását szolgálja.

A keretmegállapodások kiírásai gyakran olyan követelményeket tartalmaznak (pl. nagy rendezvényeken szerzett tapasztalat), amelyek eleve kizárják a kisebb piaci szereplők jelentkezését - pedig számos kisebb, akár teljesen eltérő profilú rendezvényt is a keretmegállapodás alapján valósítanak meg.

A K-Monitor által nyilvánosságra hozott ártáblázat rendkívül részletes: több ezer különböző termék és szolgáltatás árát kell megadni az ajánlattevőknek. Azonban a tételek nem megfelelő súlyozása lehetőséget teremt a manipulációra: a nagyobb értékű, ritkábban előforduló termékeket alul-, míg az olcsóbb, gyakrabban igényelt termékeket felülárazva a nyertes cég maximalizálhatja a profitját, miközben a közpénzek felhasználása nem feltétlenül hatékony.

A keretmegállapodások szerződéses feltételei lehetőséget biztosítanak a szerződések hosszabbítására, akár több évre is, ami tovább erősíti a kiválasztott cégek monopolhelyzetét. Ezzel párhuzamosan a keretösszeg is növekedett, vagyis az eredetileg 12 hónapra, 50 milliárdos keretösszeggel kötött keretmegállapodás alapján két és fél év alatt 150 milliárdot költöttek el.

A keretmegállapodásban szereplő inflációkövető áremelések ráadásul tovább növelik a rendezvények költségeit. A portál szerint az NKoH dokumentációs gyakorlata gyakran hiányos és átláthatatlan, ami megnehezíti a szerződések teljesítésének ellenőrzését és a közpénzek felhasználásának nyomon követését.