Lomisok hozzák nehéz helyzetbe az autókölcsönzőket

Lomisok hozzák nehéz helyzetbe az autókölcsönzőket

Ferencvárosi lomtalanítás (Fotó: Wekerle Szabolcs)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Lomtalanítás lesz a napokban Budapest II. kerületében, ami – ahogy lenni szokott – gyűjtögető csapatok tucatjait csábítja a környékre. Legtöbben már napokkal korábban elfoglalják pozícióikat, hogy időben lecsaphassanak a még értékesnek tűnő kidobott tárgyakra. A lomokra vonatkozóan az elszállítást végző közterületfenntartó, vagyis az FKF Zrt. a következőket írja oldalán:  „A törvény kimondja, hogy a lomtalanításkor az utcára kitett hulladék a hulladékgazdálkodási koordináló és vagyonkezelő (NHKV Zrt.) tulajdona, emiatt ha azt más, azaz nem a közszolgáltató elviszi, az lopást követ el, és számolnia kell a jogi következményekkel. A közterület-felügyelők és a rendőrök is igyekeznek fellépni a »lomizókkal« szemben, de legtöbbet mégis mi, lakosok tehetjük azzal, hogy csak a tájékoztatóban megjelölt időpontban tesszük ki hulladékunkat, nem napokkal korábban. Így a lom legfeljebb egy éjszakát várakozik a közterületen.”

A lomtalanítás körülményei nem csak a hulladékkezelőknek és a lakosoknak okoznak főfájást, hanem mint egy budai autókölcsönző cég munkatársától megtudtuk: nekik is. Évek óta jellemző gyakorlat, hogy a lomis családok nagyobb kocsikat, kisteherautókat bérelnek ilyenkor a lomok szállítására. Úgy tűnik, megéri nekik kifizetni ezért a néhány napos kölcsönzés árát, 30-40 ezer forintot. Csakhogy a járműveket rendre rettenetes állapotban viszik vissza, és a rájuk kirótt parkolási bírságokat sem fizetik be.

Márpedig míg például a gyorshajtásért kiszabott büntetés a kölcsönzésről írt szerződés alapján ráterhelhető a bérlőre (legalábbis a rendőrség rajta fogja követelni), a parkolási bírság esetében a tulajdonoson, üzembentartón hajtják be a pótlékot. Amikor az autókölcsönzők megpróbálják az illetőtől elkérni a pénzt, rendre az a válasz, hogy jó, jó, majd beviszem, de erre hiába várnak, néhány hét múltán pedig a megadott mobilszámok általában már nem is élnek.

– Előfordult, hogy 4-5 napig benne laktak a furgonban, hetekig tartott, mire meg tudtuk szüntetni a kocsiban a bűzt. Addig ki sem adhattuk. Persze ma már ismerjük őket, és a problémásaknak azt mondjuk, nincs szabad kocsi, de másokkal ezt kapásból nem tehetjük meg – mondja a kölcsönzős. Hozzáteszi: arra is volt példa, hogy az érintett társaság kvázi strómant küldött átvenni a furgont, de a végeredmény ugyanaz lett: lomtalanítottak vele, napokig benne is laktak. A fizikai károk összegét elvben le tudják vonni a 100 ezer forint körüli kaucióból, ezzel együtt is nagy veszteség, hogy ezek a járművek napokig, hetekig állni kényszerülnek.

Több kisebb hazai település, például Aszód vagy Solymár önkormányzata az elmúlt években szakított a klasszikus értelemben vett lomtalanítás gyakorlatával, és megrendelés esetén a bejelentett lakosoktól évente egy alkalommal előre egyeztetett időpontban – családonként két köbméter mennyiségig – térítésmentesen elviszik a lomokat.