Érdet is elérte a háború hatása

Érdet is elérte a háború hatása

Képünk csak illusztráció! Útfelújítás Solymárnál (Fotó: Facebook)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Az ország egyik legnagyobb útépítő cége, a Colas Út Építőipari Zrt. visszautasította az érdi önkormányzattal való szerződéskötést, így egyelőre nem kerül sor a Tárnoki út mintegy 1,5 kilométeres szakaszának felújítására – tudta meg a 24.hu.

Az építőipari cég április 14-én kelt levele szerint a szerződést nem áll módjában a közbeszerzési eljárás feltételei szerint megkötni, illetve teljesíteni. Indoklásuk szerint az útfelújításra vonatkozó árajánlatot 7 hónappal korábban tették, amikor még szó sem volt háborúról, nem lehetett előre látni annak következményeit, így különösen az energia-és üzemanyagdrágulást, a termelési és szállítási kapacitások kiesését, az ellátási láncok megszakadását. Mint írják, az építőipar az üzemanyagáremelkedés, az építési alapanyagok (bitumen, cement, betonacél, műanyagáruk) áremelkedése miatt bajban van, miközben a határidők is nehezen tarthatók a bizonytalan szállítási határidők miatt.

A Colas szerint a nyertes árajánlatukhoz képest minimum 30 százalékkal magasabb árat kellene most kérniük ahhoz, hogy teljesíteni tudják az eredeti vállalásaikat. Ugyanakkor ez az áremelés csupán az önköltséget fedezné, vagyis a cégnek nem lenne nyeresége a munka elvégzésén. Mivel ilyen változásokra nem adnak lehetőséget a közbeszerzési szabályok, a cég visszautasította a szerződéskötést.

Az érdi önkormányzat ezt követően a közbeszerzésen a második legjobb ajánlatot tevő céget, a Swietelsky Magyarország Kft.-t  kérte fel a szerződéskötésre, de a rendkívüli helyzetre hivatkozással a Swietelsky sem vállalta a munkát. 

Érden fontos kérdés a közutak állapota, ugyanis agglomerációs településként sokan ingáznak a fővárosba, jelentős a forgalom. Közben sok a felújításra váró út.

A szóban forgó munka 200 millió forint körüli összegbe került volna, a probléma azonban egyre szélesebb körben ismert az építőiparban. 

Az önkormányzat megpróbálta meggyőzni a cégeket a szerződés aláírásáról, „ám ettől a két cég mereven elzárkózott” – mondta a 24.hu kérdésére László Ferenc, az érdi önkormányzat kommunikációs vezetője. 

A lap építőiparban jártas szakembereket kérdezett a helyzetről, akik egyöntetűen állították, nincs túlzás a Colas és a Swietelsky reakciójában. Egyikük szerint az építőipari alapanyagoknál, főként a vasáruknál hiányt okozhat az orosz és az ukrán szállítók kiesése, pótlásuk pedig nehéz. A nagy szállítók, mint Kína és India kis tételekkel nem foglalkoznak, a megkérdezett szakemberek pedig azt mondják, az általuk szállított áruk minősége sem mindig olyan, mint a megszokott ukrán vagy orosz árué.

„Ha Rákay Philip nem sértődik meg, én régebb óta tervezem a Petőfi-filmem”

„Ha Rákay Philip nem sértődik meg, én régebb óta tervezem a Petőfi-filmem”

Ha Petőfi egyszer csak felbukkanna 2024-ben, Orbán Viktornak nem is kellene olyan nagyon erőlködnie, hogy meggyőzze őt a NER igazáról – mondta a költő visszatéréséből féktelen szatírát gyártó animátor, aki szerint az alkotását talán még Bayer Zsolt is nevetgélve nézné. A YouTube-on két hete bemutatott videó nagyot megy, eddig több mint 110 ezren látták, és hamarosan jön a folytatás. Mitől különleges hely a Szondi utca, hogyan fordul „a teremtője” ellen Petőfi, mi a baj Gyurcsánnyal, miért gesztikulál olyan hevesen Tölgyessy Péter és hogyan lett ekkora a siker a videó? Erről kérdeztük az animáció alkotóját, aki örül a pozitív visszajelzéseknek, bár felkészült az ellenkezőjére is, őrzi anonimitását, a közönségtől pedig csak madártejet vár támogatásként.