Már Ingolstadtban is állnak a gyártószalagok a győri Audi-sztrájk miatt

Már Ingolstadtban is állnak a gyártószalagok a győri Audi-sztrájk miatt

Audi gyártósor Győrben (Fotó: Lemon3/Wikipedia)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Már több mint száz órája sztrájkolnak a győri autógyárban, de még mindig nem sikerült megegyezésre jutni a vállalat vezetésével az idei béremelés mértékéről. A Győrben készülő motorok hiánya miatt már az Audi ingolstadti gyárában is állni fognak a gyártószalagok hétfőn és kedden. A neckarsulmi üzemben még nem okoz gondot a győri munkabeszüntetés a hét közepéig, mert addig még kitart a motorkészlet. Vagyis úgy tűnik, mielőbb megegyezésre kellene jutni a tárgyaló feleknek, mert minden sztrájkkal töltött nap után nő a konszern vesztesége.

A munkabeszüntetés kezdete óta hétfőn délután két órakor immár negyedszer ülnek le tárgyalni a szakszervezet képviselői a gyár vezetésével a konfliktus mielőbbi megoldása érdekében. Csalogány György a szakszervezet elnökhelyettese a Bloombergnek nyilatkozva arról beszélt, hogy a magyarországi gyártás ugyan kiemelkedő minőségű, a dolgozók bére azonban jelentősen alacsonyabb, mint más VW-konszernhez tartozó gyárakban. Eszerint a cseh VW-dolgozók 25 százalékkal, a szlovák munkások 28 százalékkal, a lengyel VW-munkavállalók 39 százalékkal, míg a belga dolgozók 3,6-szor keresnek többet a magyar társaiknál.

A múlt csütörtökön, az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHSZF) szervezésében indult, 18 százalékos béremelés érdekében indított munkabeszüntetés kezdete óta az érdekképviselet vezetői mindennap nyilvános gyűlésen tájékoztatják a dolgozókat a tárgyalások állásáról. A munkabeszüntetést az autógyár egyre több munkavállalója támogatja, a jármű-, valamint a motorgyár mellett most már az ipari parkban található logisztikai központban is leállt a munka, így mind több kamion hiába várja, hogy megpakolják.

A szakszervezeti vezetők tájékoztatása szerint folyamatosan, akár éjjel is nyitottak a tárgyalásokra, s bár eddig már több fordulón túl vannak, nem kaptak olyan ajánlatot a vállalat vezetése részéről, amely legalább megfontolást érdemelt volna. A péntek délutáni első tárgyalási fordulón arra kérték a gyár vezetését, hogy struktúrájában olyan ajánlatot terjesszenek elő a jövőben, amely illeszkedik a szakszervezeti bérköveteléseihez.

Már a logisztikai központ is csatlakozott az Audi-sztrájkhoz | Magyar Hang

Nincs változás a győri Audi-gyárban: továbbra is áll a termelés, miközben a jármű- illetve a motorgyár dolgozói közös munkásgyűlést tartottak. Új elem viszont, hogy már a logisztikai központban is sztrájkolnak. A szakszervezeti vezetők délután újra asztalhoz ülnek a vállalatvezetéssel.

Fontos mozzanatnak nevezték a sztrájk szervezői, hogy egyre több a hazai és nemzetközi támogatója a sztrájknak, a pénteki tájékoztató gyűlésen például felszólalt a Pozsonyi Modern Szakszervezet egyik vezetője, és támogatásukról biztosította a győri sztrájkolókat.

Szombaton két tárgyalási fordulóra is sor került, a gyár tárgyalódelegációja két ajánlatot is lerakott az asztalra, de mindkettőt ott helyben elutasították a szakszervezet képviselői, mert azok nem tükrözik a helyzet komolyságát. A szakszervezet vezetősége úgy határozott, hogy a kialakult helyzet megoldása érdekében közvetlen üzenetet küld az anyavállalat felelős vezetőjének, hogy személyes közreműködésével próbáljanak dűlőre jutni a problémák megoldásáról.

Vasárnap a sztrájk vezető azt közölték, hogy megegyezés híján hétfőn folytatódik a munkabeszüntetés. Egyúttal örvendetes ténynek nevezték, hogy a sztrájk megkezdése óta 300 új tag lépett be a szakszervezetbe, ami tovább erősíti követeléseiket. Egyúttal felhívták a figyelmet, hogy a vállalat vezetői e-mail és videóüzenetekben igyekeznek megtörni a sztrájkolókat, sikertelenül. Ez csak olaj volt a tűzre, még elszántabbak lettek a sztrájkolók.

A vállalat a bértárgyalások szeptemberi kezdetén két év alatt húsz százalékos béremelést ajánlott, amit a szakszervezet nem fogadott el, mert csak egy éves megállapodást szeretett volna, 18 százalékos, minimum 75 ezer forintos alapbéremeléssel.

Az Autopro.hu szakportálon ma megjelent információk szerint a vállalat ajánlata és a dolgozók követelése között az utolsó ismert dokumentum szerint még mindig igen nagy az eltérés: az Audi Hungária előző, tíz százalékos emelési ajánlatát mindössze 11 százalékra emelte, illetve másfél év alatt a munkaértékelési rendszer függvényében 10-15 százalék közötti béremelést ígért.