MÁV: már nemcsak a hőség az ellenség, hanem a hó is
Várakozók. (Forrás: Facebook)

„Én hülye vonattal akartam hazamenni ma Szekszárdra, de nem jelentettem be előre és nem hoztam újságírókat. Nem tudok szebbet üzenni a Rozsdaminiszternek arról a Kelenföldről, ahol Nincs WC, nincs egyetlen fűtött váróterem sem, és ahol 45 perce azt ígérték, hogy negyedkor (fél órája) indul a pécsi IC. Azóta mindenki a peronon fagyoskodik, de még a néhány fokkal melegebb aluljáróba sem mer lemenni, mert még a vasutasok sem tudják, jön-e vonat, és ha igen, mikor. A hangosbemondó öt perce azt mondta be, hogy Pusztaszabolcsról indul a vonat, egy perce azt, hogy öt perc múlva innen. Ami biztos: hideg van. Ami jó: sok nagyon tisztességes vasutassal találkoztam ma. Azt hiszem, az ő üzenetüket is átadtam. Frissítés: most mondták be, hogy még negyedórát késik. Értik? A MÁV Nem tudja eltalálni, hogy a Keletiből mikor ér Kelenföldre a pécsi IC. (…) Frissítés 2.: most mondták be, hogy még 10 percet késik… Jah, még annyit: a hangosbemondó csak a peronon hallatszik, az egy-két fokkal melegebb és kicsit kevésbé huzatos aluljáróban nem. Ezért áll kint mindenki, az éppen szállingózni kezdő hóban.” Ezek Hadházy Ákos független képviselő mondatai, akinek péntek esti Facebook-bejegyzése az aznapi vasúti közlekedésről szól.

De messze nem csak ő egyedül tette szóvá a vasút összeomlását. Vitézy Dávid is üzent a vele nem túl baráti viszonyt ápoló közlekedési miniszternek, Lázár Jánosnak, így: „A vasúti közlekedés teljesen összeomlott, órák óta állnak InterCity-k és személyvonatok országszerte különböző, egymásra rakodó meghibásodások miatt. Percenként kapom az üzeneteket utasoktól és vasutasoktól az elmaradt utastájékoztatásról, fűtés nélkül a nyílt pályán utasokkal veszteglő vonatokról, információ híján kétségbe esett utasokról. A kánikulában sem volt akkora káosz, mint most, az első kisebb havazás napján.” A fővárosi képviselő azt kérdezte: hol van ilyenkor Lázár János? 

A káosz valóban jó kifejezés arra, amit pénteken lehetett tapasztalni: a jegyértékesítési rendszer meghibásodása miatt az Elvira jegyváltási felületen és a MÁV mobilalkalmazásban sem működik a jegyvásárlás. Az online rendszerekben végzett, sikertelen jegyvásárlásokat a MÁV vizsgálta, azt ígérték, az esetleges többszöri vásárlások esetén visszautalják a pénzt. De nemcsak a jegyértékesítési rendszer mondta föl a szolgálatot, a reggeli csúcsban számos vonat eleve késett, miközben az utasok csak a pénztáraknál, az automatáknál és a vonatok fedélzetén tudtak jegyet váltani.

És akkor csak néhány apró történés: a Kecskemétről 5:48-kor Táborfalvára indult S210-es vonat (32769) elgázolt egy embert, Balatonföldváron nem működött a vasúti átjáró berendezés, egy nemzetközi vonat elé tolatott a diósjenői személyvonat a váci állomáson, a felsővezeték meghibásodása miatt szünetelt a forgalom Érd és Budapest között. „Közlekedési akadályoztatás” miatt elhalasztotta a szombathelyi Weöres Sándor Színház pénteki előadását. Este 6 körül posztoltak arról, hogy a Hat szereplő szerzőt keres című előadás egyik szereplője „bár időben elindult a Szombathelyre tartó vonattal, de felsővezeték szakadás miatt vesztegel a szerelvénye és biztosan nem tud megérkezni az előadás megkezdésig.” A kelenföldi állomáson szombaton hajnali 3:15-kor azonban befejezték a pénteken leszakadt felsővezeték végleges helyreállítását, így valamennyi vágányt átadták a vonatforgalomnak. 

Tiszta szerencse, hogy miként azt megírtuk, a jövő év elejétől átalakul a Máv-csoport szerkezete: 3+1 nagy szervezeti egységbe tömörülve létrehozzák a nemzet közlekedési vállalatát. A pályaműködtetési terület leválasztásával létrejön a MÁV Pályaműködtetési Zrt.; a MÁV, a Volánbusz és a MÁV-HÉV összeolvadásából alakul meg a körülbelül harmincezer munkavállalót foglalkoztató MÁV Személyszállítási Zrt. Ezek hátterét a MÁV Szolgáltatóközpont Zrt. biztosítja majd, míg a három nagy szakmai egység munkáját ezután is a csoportirányító cégként működő MÁV Zrt. tartja egyben.