Szeptember 18-án megkezdődik a Budapest-Tatabánya-Győr vasútvonal Biatorbágy és Szárliget közötti szakaszának felújítása – közölte a MÁV Zrt. szerdán az MTI-vel. Azt írták, a tervek szerint a decemberi menetrendváltásig tart majd a felújítás. A vágányok karbantartását három ütemben végzik. Az első ütem kezdetétől, hétfőtől jelentősen módosul a vonatok menetrendje, ezért a győri fővonalon utazóknak a MÁV azt javasolja, hogy tájékozódjanak előre a menetrendről. A belföldi járatok esetében 20-30 perccel, a nemzetközi vonatoknál pedig egy órával hosszabb eljutási idővel kell számolni. Egyes személyvonatok helyett pótlóbuszok fognak közlekedni Tatabánya és Biatorbágy között. A változásokról és az utazáshoz javasolt járatokról a www.mav.hu/egyesvonal elérésű weboldalon lehet tájékozódni – tudatta a MÁV.
A hegyeshalmi vonal kapcsán a Magyar Közlekedési Klub közölte szerán Zsákai Tibor, a MÁV nyugdalmazott pályavasúti főigazgatója szavait. Ő azt mondta, hogy „az 1. számú, hegyeshalmi fővonalat 1972-ben kezdték el átépíteni, de ez a munka a mai napig sem fejeződött be. Ennek kimondottan a pénzhiány volt az oka, mert az állam soha nem biztosított elegendő forrást a tulajdonában lévő vasúti pályákhoz. A csigalassúság oda vezetett, hogy ha el is jutottunk egy darabig az építéssel, mehettünk vissza az elejére, hogy elvégezzük a kötelező felújítást.”
Hozzátette, a Biatorbáy és zárliget közötti szakaszt még ő építette 1984-ben, „azaz idestova 40 éve. Egy ilyen beruházás körülbelül 30 évre szól, aztán nagyfelújítást kell rajta végrehajtani. Ha ez elmarad, gyorsuló ütemben romlik az állapota. Mondják, hogy az eső és a hőség is közrejátszhatott… Lehet, de leginkább az, hogy közel 10 évvel túlüzemeltették a pályát.” Arra tippelt, hogy a felújítás elmaradásának inkább pénzügyi, mint szakmai okai lehettek. Annak kapcsán, hogy bő három hónapig tartanak majd a munkálatok, azt mondta, hogy látatlanban nem tudja megítélni, hogy ez elegendő-e, de az biztos, hogy ennyi idő alatt csak a legfontosabbakat lehet kijavítani, felújítani viszont biztosan nem.
A Közlekedő Tömeg augusztus 25-én tudatta, hogy előző nap (az eredeti 140 km/h-s pályasebesség helyett) 100 km/órás sebességkorlátozás („lassújel”) került ki a Budapest–Bécs fővonal hatodára, 29 kilométer hosszban Biatorbágy és Szárliget közé. Hozzátették, információik szerint ennek oka, hogy a vasúti pályát az elmúlt 40 évben senkinek sem jutott eszébe karbantartani, ezért a vasúti síneket a vasbeton keresztaljakhoz („talpfákhoz”) rögzítő, akkoriban még fából készült csavartiplik egész egyszerűen elporladtak. Azt is írták, hogy a késések azzal is járnak, hogy a csatlakozásokat sem tudják elérni azok, akik például Németország felé mennének tovább Budapestről, vagy Erdély felé mennének Bécsből, a következő vonatig akár több órás többletvárakozásra is kényszerülhetnek. „Vasútbezáró Lázár János a mellékvonalak mellett immár Magyarország legfontosabb vasútvonalát veszélyezteti” – írták a történtek kapcsán.
Lázár János augusztus 30-i sajtótákoztatóján azt mondta, hogy azonnali beavatkozás esetén ezt a pályaszakaszt 32 milliárd forintból lehetne újjáépíteni, ezzel a hibát három-négy hónap alatt el lehet hárítani és nem kell tovább csökkenteni a megengedett sebességet, az ehhez szükséges erőforrások rendelkezésre fognak állni. – A MÁV vezetői ne okoskodjanak és ne mellébeszéljenek, hanem csinálják azt, amire utasítottam őket, garantálják az emberek biztonságát, azonnal kezdjék meg a vasúti pálya újjáépítését – fogalmazott, hozzátéve, hogy ő természetesen, mint tulajdonos, a pénzügyi feltételeket biztosítani fogja. „Aki egy nyolcszázmilliárd forintos kasszában nem talál meg 32 milliárd forintot most, amivel majd később elszámolunk, az tegye le a lantot” – fogalmazott. Majd a múlt héten fel is mentette a vasúttársaság pályaműködtetésért felelős, illetve a gazdasági vezérigazgató-helyettesét.