Megjelentek a bosszúértékelések az oktatásban
Matricákkal tiltakoztak az oktatás állapota miatt és a státusztörvény ellen 2023-ban. (Fotó: R. Kiss Kornélia / Magyar Hang)

Egy elégtelen osztályzat vagy valamilyen személyes sérelem miatt is „lehúzhatják” a pedagógusokat a most zajló véleményezésben a szülők és a diákok – írta a Népszava. Információik szerint már megjelentek az irreálisan negatív visszajelzések.

A szülők és a diákok két hete értékelhetik a pedagógusokat az iskolai KRÉTA rendszerben elérhető, anonim kérdőív kitöltésével, több tanár pedig már szembesült is azzal, hogy néhány névtelen kitöltőtől csak a legalacsonyabb pontszámokat kapta. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) már korábban felhívta a figyelmet arra, hogy az anonim kérdőív alkalmas lehet a személyes sérelmekből fakadó elégedetlenség vagy a bosszú kifejezésére a tanulók vagy akár néhány szülő részéről, így kérdéses, mennyire születhetnek valós, értékelhető eredmények, ami alapján a munkáltatók is megítélhetik egy-egy pedagógus teljesítményét. A tanárok munkáját értékelő kérdőívet idén május 14-től június 2-ig lehet kitölteni; az általános iskolákban a szülők értékelhetik a pedagógusokat, a középfokú iskolákban pedig a diákok küldhetik be a kérdőívet, amelyen a kérdések (állítások) többsége 1 és 5 közötti pontszámmal válaszolható meg, de a tanulói kérdőívben két esetben szöveges választ is meg lehet adni. A kérdések egyebek mellett arra vonatkoznak, mennyire felkészült, megértő és jó szándékú az adott pedagógus, érthetően magyarázza-e el a tananyagot, betartja-e a határidőket, milyen a hangulat a tanórákon, segítőkész, együttműködő-e a szülőkkel.

Bár az anonimitás célja az volt, hogy a diákok és a szülők őszinte válaszokat adhassanak, a névtelen kitöltés lehetősége ennek az ellenkezőjére is alkalmas. A PDSZ ügyvivője, Nagy Erzsébet a lapnak azt mondta, a megjelent „bosszúértékelések” nemcsak a pedagógusok önértékelésére lehetnek károsak, de egzisztenciális fenyegetettséget is okozhatnak, hiszen ezt a teljesítményértékelés során is figyelembe vehetik. Az Oktatási Hivatalnál azt mondták: az iskolaigazgatók felelőssége és mérlegelési jogköre, hogy a kérdőívek eredményét megfelelő körültekintéssel vegyék figyelembe. Egy budapesti iskolaigazgató a lapnak azt nyilatkozta, náluk is előfordult, hogy egy-egy kollégája irreálisan negatív értékeléseket kapott. – A teljesítményértékelés során a véleményeket nem kötelező figyelembe venni, mi ezt most nem is fogjuk megtenni. Az is biztos, hogy senkit nem fogunk a „fejlesztendő” kategóriába sorolni, mert attól tartunk, hogy ez elbocsátásokkal járna – fogalmazott.