Meleg fogadtatás: NER-közeli üzletemberek is gazdagodnak a „pinkturizmusból”

Meleg fogadtatás: NER-közeli üzletemberek is gazdagodnak a „pinkturizmusból”

Képünk illusztráció (Forrás: Shutterstock)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A homoszexualitás is jelen van a világban, aztán, hogy ez elvezet-e a pedofíliához, vagy nem, arról van egy nagyon nagy vita – ezzel a lebegtetve hagyott, gyűlöletkeltő félmondattal indította be január elején Orbán Viktor a gyermekvédelmi népszavazás kampányát. A megjegyzés tökéletesen passzol az évek óta folytatott melegellenes propagandába.

Az erre fogékony tömegek aligha tudnak viszont arról, hogy a NER vastagon profitál a Budapestet célzó melegturizmusból: az Orbán családhoz is közelálló körök gay-friendly luxushotelekkel csábítgatják a pénzes külföldieket. A furcsa kapcsolatra a Magyar Hang egyik olvasója hívta fel figyelmünket: mint jelezte, az egyetlen hazai LMBTQI-programajánló füzet, a Pink Budapest oldalain és honlapján is hirdetnek olyan hotelláncok, amelyek tulajdonosai jó kapcsolatban állnak Orbán Ráhellel, Tiborcz Istvánnal vagy épp a miniszterelnökkel. Bár az utolsó Pink Budapest-kiadvány 2019-ben jelent meg (és a 2020-as időszakra ajánlott programokat), az igényesen szerkesztett füzet a mai napig elérhető a fővárosi melegbarát szórakozóhelyeken.

A legnagyobb ilyen hirdetőnek a Mellow Mood-csoport számított: a Pink Budapestben a Mellow-láncolathoz tartozó Buda Castle Fashion Hotel, az Estilo Fashion, a La Prima Fashion és a Párisi Udvar ajánlatai is megtalálhatók. A Mellow Mood jordán tulajdonosai – Hamdan Sameer Mahmoud és Awad Zuhair Fathi – közismerten baráti befektetők. Személyük annyira fontos, hogy amikor 2012-ben Buddha Bar néven luxushotelt nyitottak a belvárosi Klotild-palotában, az eseményen Orbán Viktor is beszédet mondott. A két üzletember Magyar Arany Érdemkeresztet (a Magyar Érdemkereszt legfelső fokozata – a szerk.) kapott, a hazai szállodafejlesztéséért tett erőfeszítéseikért, 2020-ban pedig Áder János tüntette ki őket a Magyar Érdemrend lovagkeresztje polgári tagozatával. Zuhairék vállalkozása 2014-ben baráti áron vehette meg a Párisi udvart az akkor még Rogán Antal vezette V. kerületi önkormányzattól, majd az állami tulajdonú Eximbank közel 7 milliárd forintos hitelt adott nekik, hogy az ingatlan területén luxusszállodát építhessenek. A munkálatokat megkönnyíthette, hogy a kormány rendeletben nyilvánította kiemelt beruházásnak a most melegbarátként reklámozott Párisi Udvart.

Ennél is egyértelműbb a kormányközeli kapcsolat a VI. kerületi Hard Rock Hotel esetében, amelyet a Pink Budapest 2019-es számában reklámozott – noha a szálloda azóta sem nyitott meg. A Hard Rock Erdei Bálint érdekeltsége, akit korábban Tiborcz István üzlettársaként ismerhetett meg a sajtó, együtt alapították az Elios Zrt. jogelőd cégét, és 2014-ben egy közös ingatlanfejlesztő vállalkozást is létrehoztak.

Az ajánlott exkluzív hotelek közül kettő – a budai Várban üzemelő Baltazár Budapest Hotel és a Pest Buda Hotel – a Zsidai Grouphoz tartozik. Országos visszhangot kapott, hogy a Zsidai-csoport nyomott áron bérelte a hoteleknek helyt adó lakásokat és épületeket a korábban fideszes vezetésű budavári önkormányzattól. Az is köztudott, hogy a cégcsoportot vezető Zsidai Roy Ádám jóban van a miniszterelnök lányával. Orbán Ráhel 2014-ben a Zsidai Groupnál is dolgozott, így Zsidai Roy mentoráltja lett, azóta is többször megjelentek közös társaságban.

A 2019-es Pink Budapestben feltüntetett tíz „pink hotel” közül hétnél találtunk kormányközeli szálakat és kapcsolatokat. Felmerül a kérdés, hogy a felsorolt szállodák reklámozása hogyan fér össze a NER LMBTQI emberekkel szemben folytatott médiahadjáratával. Erről a Pink Budapest kiadóját, Erdei Zsoltot kérdeztük (csak névrokona Erdei Bálintnak), aki lapigazgatóként vezeti az ország egyetlen LMBTQ-újságját, a nyomtatott és online formában megjelenő Humen Magazint is.  Erdei emlékeztetett rá, hogy a Humen Magazin már 2011 óta tart kapcsolatot a rendszeres hirdetőjüknek számító Zsidai Grouppal, bár ekkor „még ki sem épült a NER gazdasága” – és Orbán Ráhel is csak évekkel később vállalt náluk munkát. Ami pedig a Hard Rockot illeti, Erdei Zsolték nem a magyar hoteltulajdonossal, hanem a Hard Rock nemzetközi hotellánc európai központjával állapodtak meg a Pink Budapestben megjelenő hirdetésről; Erdei Bálinttal még csak nem is beszéltek.

A felsorolt vállalkozások NER-es háttere ettől még adott, ezt Erdei Zsolt sem vitatta. Inkább arra hivatkozott, hogy az egész országot átszövő hálózat mára gyakorlatilag megkerülhetetlenné vált. „Manapság nagyon sok hazai vállalkozás esetében megkérdőjelezhető a kormányközeliség, és sajnos ha ez alapján választanánk ki, hogy kinek a termékeit vásároljuk vagy szolgáltatásait vesszük igénybe, akkor igen kevés választási lehetőségünk maradna” – mondta a Magyar Hangnak.

A Budapestre érkező LMBTQI turistáknál jobb fizetővendéget nehéz elképzelni – ezt több forrásunk is egybehangzóan említette. A meleg vagy leszbikus párok jellemzően felsőfokú végzettségűek, jól szituáltak, és útjaik során a drága, minőségi szolgáltatásokat keresik: butique hoteleket, Michelin-csillagos éttermeket, termálfürdőket látogatnak, városnéző túrákra fizetnek be, kiállításokra és koncertekre járnak. Mindez szép összeget hoz a vendéglátói oldalon.

A NER pedig, ha megéri, európainak és melegbarátnak mutatja magát. Így vélekedett kérdésünkre Dudits Luca, a melegek, leszbikusok és transzneműek jogait képviselő Háttér Társaság ügyvivője is: „A kormány kétszínűségét illusztrálja újra, hogy azok a politikai szereplők, akik a magyar LMBTQI emberek biztonságát és szabadságát áldozzák fel azért, hogy szavazatokat nyerjenek, közben nyerészkednek azon, hogy LMBTQI emberek látogatják a szállodáikat” – írta a Magyar Hangnak.

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2022/4. számában jelent meg, január 21-én.