Mesterséges intelligencia az iskolában: „Ezt meg kell lépni”
ChatGPT a számítógépen (Fotó: Magyar Hang/Végh László)

Az oktatáskutatók már évek óta foglalkoznak azzal a kérdéssel, hogy mire képes a mesterséges intelligencia az oktatásban, és mik a veszélyei. A Pedagógusok Szakszervezete pedig most már a vészharangot kongatja: úgy látják, ha nem kezdődik meg a mesterséges intelligencia hatékony és etikus használatának beépítése a közoktatásba, azt Magyarország versenyképessége fogja bánni.

A 2020-as évek elejétől korábban elképzelhetetlen gyorsasággal vált elérhetővé széles tömegek számára a mesterséges intelligencia. A ChatGPT okozta kihívások azóta már az oktatásban is megjelentek, egyelőre leginkább a mesterséges intelligencia által megírt házi feladatok formájában. Az ilyen plagizálást a tanárok nyilván igyekeznek kiszűrni és szankcionálni, de a Pedagógusok Szakszervezete szerint ez a jövőben kevés lesz. A szakszervezet nemrég közleményt adott ki, felszólítva a kormányt, hogy építsék be a közoktatásba a mesterséges intelligencia hatékony és etikus használatát. Az ügyben a szakszervezet elnöke, Totyik Tamás szerint rengeteg tennivalója van a kormánynak: többek között a megfelelő továbbképzések megszervezése, a mesterséges intelligencia beépítse az alaptantervbe, a használathoz szükséges eszközök biztosítása, és a felmerülő adatvédelmi és etikai kérdések megoldása.

A szakszervezeti vezető a Magyar Hangnak arról beszélt, hogy a világ más részein, például Indiában és Kínában már most is gyakorlat a mesterséges intelligencia használata az oktatásban, de elgondolkodtató volt számára az is, hogy november végén Lengyelországban járt szakszervezeti kongresszuson, és ott kiemelt téma volt a mesterséges intelligencia szerepe az oktatásban. – A konferencián megjelent a lengyel miniszterelnök, Donald Tusk, és elmondta, hogy a pedagógusokkal közösen új nemzeti alaptantervet akarnak kidolgozni, amely képessé teszi az új generációkat a mesterséges intelligencia alkalmazására – mondta Totyik Tamás.

Mit csinál a mesterséges intelligencia az oktatásban?

A mesterséges intelligencia használatának legnagyobb előnye az oktatás személyre szabása lehet, ebben többnyire egyetértenek a témában megszólaló oktatási szakértők. Például egy szövegértést gyakoroltató MI alkalmazás képes lehet személyre szabott kérdéseket feltenni a diáknak a gyakorlás során, és ezzel úgy fejleszteni a szövegértési képességét, ahogyan erre a diáknak éppen egyénileg szüksége van. Ezzel ahhoz hasonló helyzetet lehet teremteni, mintha minden diákra jutna egy tanár, aki csak vele foglalkozik. Egyetértés van abban is, hogy az adminisztrációban és az értékelésben – jellemzően tesztek kiértékelésében – időt takaríthat meg a tanár a mesterséges intelligencia alkalmazásával. Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke azonban hangsúlyozta, hogye ezt a feladatot nem lehet kizárólag a mesterséges intelligenciára bízni, az utolsó szó a pedagógusé kell, hogy legyen.

Az emberi kapcsolat iránti igényt is ki szokták emelni a témával foglalkozó szakértők, ez mindenki szerint meghatározó marad az oktatásban, a csak az ember által birtokolt szociális képességek nem lesznek nélkülözhetőek. Radó Péter oktatáskutató egy korábban a Portfolio portálon megjelent elemzésben azt írta: nem arra kell számítani, hogy kevesebb pedagógusra lesz majd szükség, az viszont elképzelhető, hogy a jövőben inkább azokra a pedagógusokra lesz igény, akik tudják használni a mesterséges intelligenciát.

Chat GPT: Barát vagy ellenség?

A ChatGPT használata az oktatásban vitákat is generál. Már ma is előfordul, hogy egyes diákok a mesterséges intelligenciát „kérik meg”, hogy írja meg a házi feladatukat, vagy árulja el egy-egy kérdés megoldását. Ugyanakkor egyes kutatók attól tartanak, hogy így sokkal kevesebb tanulásra lesz szükségük, és kevesebb saját tudáshoz jutnak majd.

Totyik Tamás szerint ettől függetlenül foglalkozni kellene a ChatGPT-vel az oktatás során. – A mesterséges intelligencia a jövőben meghatározó lesz az iparban. Az ipari cégeket ugyanis nem az érdekli, hogy érik el az alkalmazottak a célokat, csak az, hogy minél gyorsabban és jobban sikerüljön. Ebben a mesterséges intelligencia komoly partner lehet – vélekedett Totyik.

A Pedagógusok Szakszervezete úgy látja: már a Nemzeti Alaptanterv idén esedékes felülvizsgálata során is nagy hangsúlyt kellene helyezni a mesterséges intelligenciára. – Ezt meg kell lépni, ha nem akarunk a gazdasági perifériára szorulni – mondta Totyik Tamás. A szakszervezeti vezető hangsúlyozta: a pedagógusok képzése során különösen fontos lenne ez a szempont – Sok esetben még azok a fiatalok sem tudják tisztességesen használni a mesterséges intelligenciát, akik most járnak a tanárképzésre. Arról nem beszélve, hogy meg kellene tanulniuk felismerni egy dolgozatot, amit a mesterséges intelligencia készített. A tanárképzésben egy–két éven belül meg kellene jelennie ennek a témának. A régebben dolgozó pedagógusok átképzése pedig még nehezebb lesz, de nagy erőfeszítéssel, megfelelő továbbképzésekkel lehetséges lehet – vélekedett a szakszervezeti vezető, aki szerint elképzelhető, hogy egyesek illuzórikusnak tartják majd ezeket az elképzeléseket, de szerinte nincs más választás, mert a mesterséges intelligencia ismerete rövid időn belül a versenyképesség feltétele lesz.