Egy közepes nyári zápor is elég Balatonszemes üdülőövezetében ahhoz, hogy víz lepje el a felújított vasútvonallal párhuzamosan futó Arany János utcát. Ilyenkor nemhogy gyalog, még autóval is nehéz közlekedni a szűk utcán. Mély kátyúkat, helyenként gödröket kell kerülgetni – panaszolták munkatársunknak a helyiek. Augusztus eleji látogatásunk reggelén éppen esett: egy-egy szakaszon az utca teljes széltében állt a víz. Az út állapota ugyan korábban is kifogásolható volt, de az elmúlt két évben ment annyira tönkre, hogy egy zápor után az útviszonyokat nem ismerő autós már a futóművet kockáztatja a vízzel telt lyukak miatt.
Az üdülőtulajdonosok a dél-balatoni vasútvonal felújítása óta küzdenek a gödrökkel és az összegyűlő vízzel. A rekonstrukciót a példátlan ütemben gazdagodó Mészáros Lőrinc felcsúti nagyvállalkozó tulajdonában álló R-Kord Építőipari Kft. a V-Híd Zrt.-vel és a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-vel konzorciumban végezte. Az egyik törmeléklerakójukat pedig az önkormányzati tulajdonú, Hunyady parkként emlegetett területen alakították ki. A teherautók az Arany János és a Bánk bán utcán keresztül jártak a parkba, ahol a felújítás idején több emelet magasan halmozódott a válogatásra váró törmelék.
Az egyik Orbán-vő cégéhez került a Mészáros-vagyon egy része
Egy tőzsdei bejelentés alapján Tiborcz István többségi tulajdonában álló BDPST Zrt. 20,59 százalékos részesedést szerzett az Appeninn Nyrt-ben.
Helyi forrásaink szerint az R-Kord és a szintén a területet bérlő Swietelsky azért Balatonszemesen talált ideiglenes lerakóra, mert a környező települések nem szívesen látták a sok porral és nagy zajjal járó vasútépítők kőzúzóját és teherautóit. Takács József balatonszemesi független polgármesterrel viszont a jelek szerint igen jó üzletet kötöttek. A birtokunkba került szerződés szerint 16 hónapra mindössze havi 71,5 ezer forintért kapták meg a közvetlenül a vasút és Arany János út melletti, egykori szovjet tiszti üdülőként hasznosított Hunyady parkot. A szerződés alapján – számolt be először a 24.hu – az önkormányzat azt is vállalta, hogy még a terület átadása előtt gondoskodik a fák egy részének eltávolításáról. A helyiek szerint csak itt legalább 40 fát vágtak ki.
A beruházás érdemi részét idén júniusra fejezték be, a konzorcium a Szántód-Kőrösfő és Balatonszentgyörgy közötti vonalszakaszt – a Kaposvár–Fonyód vonallal együtt – összesen 73 milliárd forintért pofozta ki. Apróbb munkák vannak még hátra – tudtuk meg a MÁV-tól. Az R-Kord viszont még a szerződés lejárta előtt elhagyta a letarolt ligetet, áldatlan állapot maradt utánuk
A bő 1500 lelkes falu üdülőrészén található ligetben például betemették azt a csatornát, ami az összegyűlt csapadékot a Balatonba vezette. Ahol mégis akad egy-egy néhány méteres árok, annak sincs elvezetése, a végeken le vannak zárva. Egész nyáron poshad bennük a víz.
Az egyik ilyen árok éppen a valaha szebb napokat látott Hunyady park mellett fut. Jól elválik a talaj felszíne alatt a törmelék és a rajta szétterített vékony földréteg. Az egykori füves liget felszínén méretes köveken, betontörmeléken akad meg a szemünk. A szomszédos üdülőtulajdonos állította, amikor a közmunkások itt füvet nyírnak, a főkasza az apró kavicsokat a ház oldalának veti.
Ez azonban nem minden: egy másik szomszéd szerint többek között egy méretes betonteknőt is betemettek. Pedig az R-Kord az önkormányzattal kötött szerződésben vállalta: a használatba vétel állapotában kell visszaadnia a területet. A jelek viszont arról árulkodnak, a helyreállítás elmaradt.
NER a gyakorlatban: leszólta Lőrincet, Andy sporttévéje kirúgta
Kedden még novemberig terveztek Kele Jánossal, vasárnap már nem kértek belőle. Indoklás nincs, de a 2Rule állhat a háttérben.
Ennél meglepőbb azonban, hogy a hivatalosan „beépítetlen terület” besorolású ingatlant tavaly 379 millió forintért hirdették meg eladásra. Kerestük Takács József polgármestert a hivatalon keresztül és a mobiltelefonján is, üzenetet is küldtünk neki, de nem hívott vissza bennünket.
Az üdülőtulajdonosok – egy részük még mindig a házaikban esett károk (például repedések) megtérítésére vár – és a nyaralók számára azonban a vasút miatt sem gondtalan a pihenés. Annak ugyan örülnek, hogy a vonatkattogás megszűnt, de a vasút szerintük jóval hangosabb lett. Főként nyáron, amikor olykor 15 percenként süvítenek fülsértően a szerelvények. A helyiek szerint ez azért lehet, mert a pályát megemelték. Mint az egyik tulajdonos szemléltette: mellmagasságban futnak a szerelvények. A beruházó Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (Nif) szerint tíz centiméterrel került magasabbra a pálya.
A helyiek azt gyanítják, hogy kispórolták a beruházásból a zajcsökkentést szolgáló rugalmas alapzatot. Egyikük azt is állítja, egy mérést végző szakember mondta neki, hogy a korábbi állapothoz képest 60 százalékkal lett hangosabb a vasút. Érdeklődésünkre azonban egy, a kivitelezésre rálátó szakember és a Nif is cáfolta a zajcsökkentő ágyazat kihagyását.
A Nif közölte: a jogerős környezetvédelmi engedélyben szereplő előírásokat betartva építették ki a zaj- és rezgésvédelmi eszközöket. Eszerint Balatonszemesen 330 méter hosszan zajárnyékoló fal épült, és öt kilométeren rugalmas sínágyra fektették a síneket. Ugyan a zajterhelés növekedéséről nincs tudomásuk, de megjegyezték: a közelmúltban végeztek úgynevezett zajvisszaméréseket, ennek ősszel lesznek eredményei.
A MÁV-hoz viszont érkeztek panaszok a robaj miatt, de nem Balatonszemesről, hanem Balatonföldvárról és Balatonszárszóról. A Nif ennek ellenére is leszögezte: egyelőre további zaj- és rezgésvédelmi eszközöket nem terveznek telepíteni.
Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 16. számában jelent meg, 2018. augusztus 31-én. Hetilapunkat keresse az újságárusoknál, vagy elektronikus formában a Digitalstandon! És hogy miről olvashat még a 16. Magyar Hangban? Itt megnézheti.