
Gyakorlatilag csak estére és éjszakára foglalhatnak hidat a Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő által szervezett tüntetés résztvevői – a Társaság a Szabadságjogokért jogásza, Hegyi Szabolcs a Magyar Hangnak azt mondta: ilyenkor sok szempontot kell mérlegelnie a rendőrségnek, de lett volna lehetősége ennél hosszabban tartó hídfoglalást is engedélyezni, akár korlátozásokkal is. Emlékeztetett: a gyülekezés bizonyos mértékben mindig zavar másokat, pusztán ez alapján nem lehet korlátozni a gyülekezési jogot.
24 órás hídfoglalást korábban még senki nem jelentett be Magyarországon, de hídfoglalásokra már számos példa akadt. Idén március 25-én a rendőrség gyakorlatilag megtiltotta a hídfoglalást, amikor csak a Március 15. térre engedélyezte a tüntetést, de a bíróság akkor megsemmisítette a korlátozó határozatot. Ám a Kúria kimondta: korlátozott idejű hídfoglalás esetén a forgalom rendjének megzavarása nem okoz akkora sérelmet, ami ilyen fokú korlátozást indokolna.
A mostani, Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő által szervezett hídfoglalás során másfajta korlátozást alkalmazott a rendőrség, csak kedd délután négytől szerda hajnali négyig vette tudomásul a hídfoglalást. Hegyi Szabolcs, a Társaság a Szabadságjogokért jogásza a Magyar Hangnak nyilatkozva felhívta a figyelmet: a bejelentés eredetileg kedden délután 5 órától szerda este tíz óráig tartó hídfoglalásról szólt, vagyis nem az eredetileg említett 24 órára, hanem ennél is hosszabb időre. Ezt korlátozta időben a rendőrség az esti és az éjszakai órákra, amit a Kúria is helybenhagyott.
Hegyi Szabolcs kiemelte: a rendőrség már a március 25-i demonstráció bejelentésekor is azzal indokolta a tiltást, hogy súlyosan korlátozná a forgalmat a tüntetés, de akkor ezt nem támasztotta alá tényekkel, most viszont forgalmi adatokat is csatolt az indokoláshoz.
Hegyi Szabolcs szerint ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy hány órás hídfoglalást tekint a rendőrség és a bíróság aránytalan sérelemnek. Mint elmondta: ilyenkor úgynevezett arányossági mérlegelést kell lefolytatni, amelyben elég sok tényezőt kell figyelembe venni: elsősorban azt, hogy milyen alternatív útvonalak vannak, melyeken a rendőrség biztosítani tudja a forgalmat, például egy hidat zárnak le, vagy több hídon zajlik a gyűlés, és milyen időszakban történik a forgalom zavarása. A mérlegelés során más eredményre juthat a rendőrség akkor, ha az esti órákban tartanak egy demonstrációt, és másra, ha csúcsforgalom idején, de különbség lehet a reggeli és az esti csúcsforgalom között is. Ebből a szempontból a reggeli csúcsforgalom lehet érzékenyebb, hiszen a közlekedők ekkor indulnak munkába, a gyermekeket is ekkor viszik iskolába.
Bár a rendőrségnek megvan a lehetősége, hogy megtiltsa vagy korlátozza a gyűlést, Hegyi Szabolcs hangsúlyozta: a gyűlés bejelentése alapvetően a rendőrség tájékoztatására szolgál, nem engedélykérést jelent. A főszabály az, hogy a rendőrség köteles biztosítani a tüntetést, és a forgalom rendjét is egyidejűleg, amiből az következik, hogy amikor kap egy bejelentést, fel kell térképezni az alternatív útvonalakat, és biztosítani, hogy ezen az útvonalon haladjon a forgalom.
A rendőrség kezében lévő legsúlyosabb eszköz a gyűlést megtiltó határozat és a gyűlés feloszlatása, de vannak kevésbé korlátozó határozatok is – a rendőrség most éppen időbeli korlátozást alkalmazott, csak 12 órára vette tudomásul a gyűlést, de Hegyi Szabolcs hozzátette: a rendőrségnek meglett volna a lehetősége arra is, hogy kevésbé korlátozó intézkedéseket hozzon ebben a helyzetben. Például megtehetné, hogy az esti-éjszakai órákban a teljes hídon tudomásul veszi a gyűlést, de a reggeli csúcsforgalom idejére csak néhány forgalmi sávra korlátozva lehet tüntetni, vagy hogy át kell engedni a tömegközlekedési eszközöket a hídon. Ilyen, térbeli korlátozással a rendőrség a gyűlés közben is élhet – például ha lecsökken a létszám, akkor dönthet úgy, hogy csak a belső forgalmi sávokban vagy félpályán folytatható a gyűlés.
Hegyi Szabolcs azonban azt is hozzátette: a gyülekezési jog gyakorlása bizonyos mértékben mindig zavar másokat, de önmagában ez a zavaró hatás nem lehet ok a gyülekezési jog korlátozására. Szerinte a gyülekezési jog lényegét érintő kérdéseket vet fel az is, hogy a rendőrség csak az éjszakai órákra engedélyezte a hídfoglalást: – A gyülekezési jog lényege, hogy felhívják a figyelmet a tüntetők a mondanivalójukra, és ezt a célt éppen inkább a nappali órákban lehet elérni, nem az éjszaka közepén – vélekedett.