Mini-Dubaj: a közlekedési fejlesztéseket az állam magára vállalta
MÁV-ingatlan Rákosrendezőn (Fotó: Magyar Hang/Szabó Zsolt László)

„Rákosrendező beépítéséhez számos közlekedési fejlesztés is kell – javaslom a jövő szerdai Fővárosi Közgyűlésen, hogy ez ügyben is tegyük világossá, mit vár el Budapest” – írja a Facebookon Vitézy Dávid, a Podmaniczky mozgalom vezetője. „Gondolhatnánk, fogalmaz, hogy a közlekedési kiszolgáláshoz szükséges fejlesztéseket a szerződés szerint legalább elvégzi az arab befektető majd, ha már jócskán áron alul vette meg a területet, de nem. A nemzetközi szerződésben minden ilyesmit az állam az adófizetők terhére magára vállalt, ami igencsak szokatlan, általában a városrész-léptékű fejlesztéseknél ez fordítva szokott lenni” – írja.

Az általa legfontosabbnak tartott elemek, öt pontban.

  1. A Szegedi úti felüljáró (korábbi BFK-terv a képen) kiépítése Rákosrendező fejlesztéséhez nélkülözhetetlen, de a kormányzati vállalás csak ‘közúti felüljárót’ tartalmaz, miközben itt a 3-as villamos folytatásával új kapcsolatot kell teremteni Angyalföld és Zugló között –- erre jelenleg még ígéret sincs.
  2. A nemzetközi szerződésben konkrétumok nélkül szerepel a ‘vasúti pálya felújítása’, de nincs garancia arra, hogy a Nyugati pu.-Rákospalota-Újpest között a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia szerinti átfogó fejlesztés megtörténik, a vasútállomás  fejlesztését pedig bármiféle konkrét előírás nélkül a befektetőre bízták.
  3. Ugyan a nemzetközi szerződés számol az M1-es metró meghosszabbításával a területre, de ez a kisföldalatti már létező állomásainak akadálymentesítése, a hiányzó Hungária körúti állomás megépítése és az 52 éves vonatok cseréje nélkül nem elképzelhető.
  4. Több tízezer parkolóhely építését írja elő a szerződés, ami azt jelenti, hogy ekkora többlet-autóforgalom jelenne meg az M3-as bevezető szakaszán és a térség útjain – ez Budapest érdekeivel ellentétes. A terület kiszolgálását a közösségi közlekedésre kellene alapozni, és ehhez egy új vasúti megálló és a kisföldalatti sem lesz elegendő önmagában.
  5. A nemzetközi szerződés azt tartalmazza, hogy az arab befektetők kedvéért a repülőtéri vasutat közvetlen kapcsolattal Rákosrendezőre viszi. Ez Budapest városszerkezetével, turisztikai, üzleti és közlekedéspolitikai céljaival, valamint a fővárosi lakosság érdekeivel ellentétes.