
A másodfokú hőségriasztás ellenére több mint 300
BKV-buszon nem működik a klímaberendezés – állítja a Közlekedő Tömeg
Egyesület. Ez a BKV légkondicionálóval felszerelt buszainak több mint harmadát
jelenti. Az állítást számos, hőmérővel végzett helyszíni ellenőrzésükre, és az
általuk üzemeltetett hibabejelentő felület, a Tudatos
Közlekedő adataira alapozzák.
A Tudatos Közlekedő chatalkalmazás segítségével könnyedén
jelezhetik az utasok a BKK és az egyesület részére, ha a buszon, amin éppen
utaznak, nem működik a klíma. Az idei évben eddig összesen 381 BKV-busz
légkondicionáló berendezésére érkezett panasz, a járművek jelentős részét pedig
már több utas is bejelentette, egymástól függetlenül. A legtöbb panasz az 5-ös,
7-es, 9-es, 4-6-os, 200E, 136E, 194M, 223M, 32-es és 21-es vonalakon közlekedő
buszokra érkezett.
Forróbb napokon akár 50 hibás klímára vonatkozó bejelentés
is érkezik a Tudatos Közlekedőre, ezeket az egyesület 24 órán belül továbbítja
a BKK részére. A felhasználók panaszainak valódiságát az egyesület tagjai rendszeresen
ellenőrzik helyszíni mérésekkel, melyek során azt állapították meg, hogy a
bejelentések szinte maradéktalanul megfelelnek a valóságnak.
A BKV azonban láthatóan nem törődik a bejelentésekkel – véli
a Közlekedő Tömeg. A hibabejelentő felületükön ugyanis rendszeresen érkeznek
újabb bejelentések ugyanazon járművekre, tavaly óta pedig semmit sem javult a
helyzet. Az egyesület tagjai előző héten több alkalommal végeztek méréseket, és
nem egyszer 35 fok feletti fülledt hőséget tapasztaltak a buszok fedélzetén.
Viszonyításképp: az EU 2005/1/EK rendelete alapján ekkora melegben
szarvasmarhákat például már tilos lenne szállítani, melynek megszegéséért
súlyos büntetés járhatna. A BKV vajon mikor hagy fel ezzel a gyakorlattal?
A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint ekkora melegben,
másodfokú hőségriadó idején a közlekedők jelentős egészségügyi kockázatnak
vannak kitéve, ezt pedig csak tovább növeli a buszok fülledt, forró levegője.
De nemcsak az utasok, hanem a buszvezetők is komoly veszélynek vannak kitéve,
hiszen nekik gyakran egész nap elviselhetetlen melegben kell dolgozniuk. Ez
csökkent koncentrációhoz, a figyelem tompulásához, és akár balesetveszélyes
helyzetekhez is vezethet.
A BKV annyit reagált minderre, hogy a klímaberendezések napközben
romlanak el, ezért van hőség az autóbuszokon. Az egyesület szerint ez nem fedi
a valóságot: számos buszról rendszeresen kapnak panaszbejelentéseket az
utasoktól, mely azt bizonyítja, hogy esténként jellemzően meg sem javítják a
járművek klímáit. A BKV továbbá azzal mentegetőzik, hogy az elromlott klímaberendezéssel
rendelkező buszokat azonnal lecserélik egy másikra, ám a Közlekedő Tömeg
szerint ez szinte sosem történik meg.
Az egyesület szerint emiatt sokan az autózást választhatják
a tömegközlekedés helyett, ezzel tovább növelve a városban amúgy is jelentős
légszennyezést és a dugókat, hiszen forró járműveken senki sem utazik szívesen.
A buszvezetők nem megfelelő munkakörülményei továbbá veszélyeztetik az
egyébként is elégtelen utánpótlást, hiszen egyáltalán nem vonzó munkalehetőség
egész nap 35-40 fokban vezetni.
A Közlekedő Tömeg Egyesület ismételten kéri a BKV Zrt. vezetését, hogy haladéktalanul intézkedjen a klímaberendezések átfogó javításáról, hiszen idén nyáron is várhatóak még hasonlóan forró időszakok.
Tegnap délután két nagy forgalmú dél-pesti vonalon végeztek műszeres mérést, melynek eredményei a következők voltak:
időpont | járat | rendszám | hőmérséklet:
16:44 | 200E | FKU-944 | 38,4°C
17:00 | 200E | MUT-895 | 38,2°C
17:15 | 200E | FKU-932 | 30,8°C
17:26 | 200E | FKU-948 | 29,4°C
17:34 | 200E | FKU-906 | 36,4°C
17:46 | 200E | FKU-949 | 35,2°C
17:55 | 200E | FKU-907 | 29,3°C
18:17 | 136E | LOV-878 | 26,7°C
18:28 | 136E | MUU-906 | 34,7°C
18:37 | 136E | LOV-874 | 33,4°C
18:48 | 136E | LOV-854 | 30,1°C
A mérés időtartama alatt a külső hőmérséklet 32°C volt, így
a BKK közszolgáltatási szerződésben foglalt előírásai alapján a járműveket 26
fokra kellett volna hűteni.
Előző hét pénteken a Széll Kálmán térről induló 4-6-os villamospótlón végeztek műszeres mérést, melynek eredményei a következők voltak:
időpont | rendszám | hőmérséklet:
16:06 | FJX-194 | 31,5°C
16:11 | FJX-198 | 33,9°C
16:19 | FKU-930 | 37,3°C
16:29 | FKU-937 | 31,9°C
16:32 | FKU-939 | 31,0°C