– A járművezetők képzési programja még nem zárult le – mondta a Népszava kérdésére Krsják Attila, az Arriva csoport kommunikációért felelős munkatárása. Ez alapján a fővárosi közösségi közlekedésben jelentős szerepet játszó ArrivaBus Kft. által Budapestre szerződtetett, Fülöp-szigetekről érkezett 23 buszvezető egyelőre nem állhat munkába. Holott a cég korábbi közlésében még január közepére ígérte a kezdést.
A Fülöp-szigetekről érkezett buszsofőrök körül továbbra is nagy a titkolózás, így nem tudni hol akadt el a komplex toborzási program keretében kiválasztott munkavállalók novemberben indult „komplex képzési és integrációs” programja. Krsják Attila is későbbre ígért részletes tájékoztatást. Annyi tudható, hogy a flippinó sofőrök külföldi előválogatás után érkeztek Magyarországra. Az európai munkavállaláshoz szükséges szakmai vizsgákat a tervek szerint angolul teszik le, ahogy a menetirányítással is angolul beszélnek majd. De külön modulban készítik fel őket az „eseménykezelésre”, például ha rosszul lesz egy utas, vagy egy akadály kerül eléjük. A késlekedés már csak azért is különös, mivel a munkaadót szorítja az idő: a külföldi vendégmunkások az új szabályoknak megfelelően 2+1 évig maradhatnak Magyarországon.
Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes mindenesetre jó előre jelezte, hogy a szolgáltatóknak ugyan nem tilthatják meg külföldi munkavállalók foglalkoztatását, de szigorúan számon fogják kérni az üzembiztonsági és utastájékoztatási követelmények betartását, különösen a kielégítő kommunikációhoz szükséges nyelvtudást. A korábbi hírek szerint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerződéses partnere, ezt úgy kerülte volna ki, hogy elsőként a 100E jelű közvetlen repülőtéri járaton állított volna szolgálatba a vendégmunkás buszvezetőket, ott ugyanis kevésbé feltűnő, ha csak angolul kommunikálnak. Az Arriva külön hangsúlyozta, hogy a filippino sofőrök ugyanazt a bért kapják, mint a magyar kollégáik.