Nem kapkodnak az államilag támogatott e-biciklik után

Nem kapkodnak az államilag támogatott e-biciklik után

Kaderják Péter államtitkár bejelenti az elektromos kerékpárokat érintő pályázat indulását 2020.szeptember 22-én. (Fotó: kormany.hu/Író Zoltán)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Noha lassan egy éve, hogy meghirdették az elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlását ösztönző állami Pedelec 2020 pályázatot, az 1 milliárd forintos támogatási keretösszeg fele még megvan – derült ki lapunk közérdekűadat-igénylése nyomán. Ennek egyik oka, hogy csak hosszadalmas folyamat után hívható le az állami támogatás. Bár valamelyest már gyorsították az eljárást, az adatok szerint még nem eléggé, a program keretében megvásárolt 3175 kerékpárnak ugyanis csak nagyjából a fele után fizették ki az állami támogatást.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium által tavaly ősszel meghirdetett Pedelec 2020 program lényege, hogy magánszemélyek elektromos rásegítésű kerékpár (e-bicikli) vásárlásához kaphatnak állami támogatást. A dotáció összege az úgynevezett pedálszenzoros kerékpárok esetében maximum 90 ezer forint, a nyomatékszenzoros kerékpároknál pedig 150 ezer forint. A támogatás igénybevételének feltétele a munkaviszony-igazolás, illetve megvásárolt járművek nem kerülhetnek többe 900 ezer forintnál.

A támogatás lehívása a kereskedő feladata – magyarázta lapunknak egy, a programba bekapcsolódó kereskedő. A dotáció összegét az eladás és kerékpárátadás után a pályázatot bonyolító Iparfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft. (IFKA) fizeti ki a kereskedőnek. – A 2021 februárjában eladott e-bike után még mindig nem kaptam meg a 90 ezer forintot. Tudok olyan kereskedőről, aki több mint 20 kerékpár állami támogatására tavaly ősz óta várt, és már meg is szüntette a pályázati rendszerben történő forgalmazást – magyarázta az értékesítő, akinek nevét kérésére nem írjuk le, miután attól tart, hogy panasza miatt elesik a pénztől.

Tóth Judit, a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség (MKKSZ) főtitkára szerint kezdetben különösen lassan ment a támogatás lehívása, ami főként azoknak jelentett problémát, akik nagyobb mennyiségben adtak el e-biciklit, és nem voltak járatosak a pályázati rendszerben. Az IFKA ugyanis visszautasította a hiányosan beadott elszámolásokat. Ez azért nagy gond, mert a kereskedők lényegében megelőlegezik a támogatást a vásárlóknak. A főtitkár lapunknak elmondta: tavasszal, a kerékpáros szezon beindulásával egyes szaküzletekben a vásárlók „egymásnak adták a kilincset”. Így akadtak olyan üzletek, amelyek inkább nem bajlódtak az adminisztrációval, és kiléptek a programból.

Miután az MKKSZ jelezte a kereskedők problémáit az illetékesek felé, az eljárást gyorsították, ezért a szövetség nem reprezentatív kérdőíves felmérése már „pozitívabb képet hozott”. Hozzátette, örömmel vették az e-bringák magyarországi elterjedését segítő kiírást, a biciklikereskedők dolgát ugyanakkor még mindig nehezíti, hogy a gyártók és nagykereskedők a járvány után még nem érték utol magukat, így egy-egy alkatrészre sokat kell várni.

A lassú és nehézkes eljárásról árulkodnak a lebonyolító IFKA Közhasznú Nonprofit Kft.-től közérdekűadat-igényléssel kikért adatok is. Ezek alapján júliusig összesen 3175 elektromos rásegítésű kerékpárt vásároltak a program keretében (341 millió forint összértékben). Ennek ugyanakkor csupán valamivel több mint a felét, összesen 1758 darab pályázatot fizettek ki. Az eljárás időtartamára azt írták, hogy a „beérkezett elszámolások feldolgozása és a támogatások kiutalása folyamatos”.

A még be nem küldött pénzügyi elszámolások száma 1250, ennek értéke 137 millió forint – derül ki az adatsorból. Összesen egyébként 4425 támogatói okiratot állítottak ki, az 1 milliárd forintos keretből összesen 478 millió forintot használtak fel. A keretnek így a fele, 522 millió forint még rendelkezésre áll. Ebből az összegből – a felhasználható támogatási összegtől függően – 3500–5800 kerékpár vásárolható – tájékoztatott Rezsabek Nándor, az IFKA koordinációs vezetője.

Akad kereskedés, amelyik 200-nál is több eladott e-bike után kapott támogatást (a budapesti Speciál 99 Kft.), de négy cég is 100 darab felett, illetve ekörül jár. A legtöbb üzlet azonban 10-nél kevesebb ilyen járművet értékesített – és értelemszerűen legfeljebb ennyi jármű után vett fel támogatást.

Egy másik érdekvédelmi szervezet, a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség (Maketusz) E-bike projektvezetője, Takács Tamás érdeklődésünkre arra hívta fel a figyelmet, hogy a program nem titkoltan a munkába járást ösztönzi. Ezek a magyar pénztárcának jobban megfizethető e-bike típusok azonban túrázásra kevéssé alkalmasak. A szabadidős tevékenységre szolgáló e-kerékpárok a 900 ezer forintos értékhatárnál drágábbak. Ráadásul ha valaki vállalkozóként a cége részére vásárol például egy nyomatékszenzoros e-kerékpárt, akkor számára nagyobb megtakarítást jelent az áfa összegének visszaigénylése, mint az állami támogatás mértéke.

Révész Máriusz Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos májusi beszélgetésünk alkalmával azt mondta, hogy Nyugat-Európában egyre gyorsabban terjednek az elektromos rásegítésű kerékpárok, valóságos kerékpáros forradalom zajlik. Nyolc éve Németországban még 4000 elektromos rásegítésű biciklit adtak el, tavaly már 2 milliót. Hozzátette, Magyarországra az e-biciklik az áruk miatt késéssel érkeznek, de el fognak terjedni.

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2021/36. számában jelent meg, szeptember 3-án.