Összesen 4500 pozíció betöltetlen a Volánnal együtt 57 ezer munkavállalót foglalkoztató MÁV-csoportnál – írja a Népszava. A legnagyobb hiány a vasúttársaságnál a mozdonyvezetők, a jegykezelők és a kocsivizsgálók körében van. Ráadásul szeptember végére a mozdonyvezetők, a váltókezelők és a jegyvizsgálók többsége kimeríti az éves munkaidőkeretét, illetve az új Munka Törvénykönyve és a MÁV hatályos kollektív szerződésében meghatározott maximum 300 órás túlóra keretet is. Ezután külön díjazás fejében még további száz órával növelhető ugyan a túlórakeret, de ez már teljes egészében a munkavállaló döntése, hogy vállalja-e.
Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke a lapnak arról is beszélt, hogy ezen nem segítenek az egymás után indított mozdonyvezető tanfolyami képzések sem, hiszen hónapok telnek el, amíg a jelentkező munkába állhat. Ráadásul 2025-2027-re nyugdíjba megy az a generáció, amely a MÁV munkavállalóinak derékhadát adja, akkor hirtelen több ezer embert kellene pótolni. A munkaerő toborzás folyamatos, a MÁV oldalán már most is több tucat oldalon keresztül sorolják a nyitott pozíciókat, de a VSZ elnöke szerint a felvettek és a távozók közötti olló egyre nyílik.
A Magyar Hang leépülő állam című cikksorozatában nemrég már beszámolt a vasút helyzetéről, abban mi is jeleztük a problémát, hogy a mozdonyvezetőket elcsábítják a magánvasutak, a forgalmi dolgozók máshol jobb jövedelemhez jutnak, vagyis nincs elég jegyvizsgáló, vonatvezető. Azt is írtuk, hogy a pályakorszerűsítések és pályakarbantartások elmaradása miatt ideiglenes sebességkorlátozások tömkelegét vezették be, új járművek alig vannak, illetve sokszor a busz- és vonatmenetrend sincs összhangban. Cikkünket itt olvashatják: