A kormányközeli Nézőpont Intézet legfrissebb kutatása szerint a magyar választók több mint kétharmada (70 százaléka) egyetért az extraprofit-különadó kivetésével, s kevesebb mint negyede (23 százalék) ellenzi azt.
Nem meglepetés, hogy a kormánypárti szavazók körében egyértelműen többségben vannak az intézkedés támogatói (82 százalék) az azt inkább elutasítókkal szemben (11 százalék).
A baloldali szavazók már megosztottak ebben a kérdésben, de körükben is többségben vannak azok, akik inkább egyetértenek az extraprofit-különadó kivetésével (49 százalék), mint akik inkább nem támogatják (43 százalék).
Ezek szerint hiába állította több szakértő is, hogy az extraprofit szó piaci körülmények között nem igazán értelmezhető. Így látja Molnár László, a GKI Gazdaságkutató vezérigazgatója is, aki szerint a közgazdaságtanban egyszerűen nincs olyan, hogy extraprofit.
Csaba László közgazdász pedig azt mondta az RTL-nek, hogy az az állítás, miszerint az emelkedő kamatok és az emelkedő árak megemelik a bankok, illetve a cégek bevételeit, igaz. Csakhogy névleges bevételről van szó, ami nem csak a magánszektorban, hanem az államnál is nő. Éppen ezért szerinte legegyszerűbben úgy lehet megfogalmazni mindezt, hogy az extraprofit az, amiről a kormány úgy érzi, hogy az. Mint hozzátette, az extraprofit fogalma amúgy a marxista közgazdaságtan sajátja.