Volt olyan repülőút, amelyen több mint 12 millió forintba került Szijjártóék internetezése

Volt olyan repülőút, amelyen több mint 12 millió forintba került Szijjártóék internetezése

Szijjártó kiszáll a Magyar Honvédség egyik, kormánygépként használt Falcon 7X-éből

Fotó: Facebook / Szijjártó Péter

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Sok esetben még a katonai repülőgépek üzemanyag-fogyasztását sem számlázta ki a honvédelmi tárca Orbán Viktor, Szijjártó Péter és Novák Katalin utazásai kapcsán – írta meg az Átlátszó a Honvédelmi Minisztériumtól kapott adatok alapján.

A tárca több hónapos időhúzás után, karácsony előtt adta ki az Átlátszó által igényelt közérdekű adatokat a kormánygépként használt katonai gépek 2021. január 1. és 2022. szeptember vége közti politikusi útjairól. Akkor egy soronként külön oldalra beszkennelt táblázatban, oldalanként vízjelezve, TIF-formátumban, egyenként 7,5 megabájtos méretben, ezt sikerült feldolgozniuk mára. „A HM nyilvánvalóan rengeteget dolgozott azon, hogy minél áttekinthetetlenebb formában adja ki az adatokat, mert véletlenül ilyet nem lehet csinálni” – írta az Átlátszó.

2022 szeptemberében került a portál birtokába egy szerződés, mely szerint a miniszterelnökségi delegációk szállításának módjáról a Miniszterelnökség (ME) 2021-ben állapodott meg a Honvédelmi Minisztériummal (HM). A szerződés szerint a HM minden egyes megrendelt és megvalósult út után küld a ME-nek egy részletes költségösszesítőt, amely tételesen tartalmazza a költségeket a hajtóanyagtól a személyzet napidíjáig.

223 útról küldött információkat a Honvédelmi Minisztérium, ami alapján átlagosan 2-3 naponta utazott egy politikusi delegáció egy honvédségi géppel. A 223 útból 197 esetben a Külügyminisztérium, 19 esetben a Köztársasági Elnöki Hivatal, és 7 esetben a Miniszterelnökség volt a megrendelő. Ez viszont csalóka lehet, mert gyakran a külügy intézi a miniszterelnök útjait is – írta a portál.

Az Átlátszó hangsúlyozta, hogy a honvédelmi tárca adatszolgáltatása erősen hiányos, hiszen a 270 repülőút 17,4 százalékáról, 47-ről nem adtak információkat. A maradék 223 út esetében is feltűnő, hogy gyakran a 8 költségelemből csak 1-2 szerepel a minisztériumtól kapott adatokban. Sokszor pedig ennél az 1-2 kiadásnál is 0 forint áll, mintha teljesen ingyen utaztak volna a politikusok a katonai gépeken. Ennek értelmében a HM-től kapott adatok nem tekinthetők teljes értékű, az összes költséget tartalmazó információknak. Viszont a hiányzó adatok nélkül is megdöbbentően magas kiadásokat mutatnak a számok a 223 útra 644,4 millió forintot számláztak ki, ebből az üzemanyag 273 millió, a repülőtéri kiszolgálás 172 millió, a fedélzeti internethasználat 106,3 millió, a delegációk fedélzeti ellátása 36,4 millió forint volt. További 19,8 millió forint szerepel a légtérhasználati díjaknál, a személyzet külföldi tartózkodásánál 23 millió, a személyzet napidíja és ellátása rovatban 13,6 millió, az egyéb, nem tervezett (és nem is részletezett) kiadásoknál pedig 151 ezer forint.

A 223 útból csak 51 esetben szerepel üzemanyagköltség, pedig az óránként körülbelül 404 ezer forint költség egy Falcon, és óránként 903 ezer forint egy Airbus esetében. A fedélzeti internethasználat egy vagyonba kerül. A rekorder egy Külügyminisztérium által megrendelt NurSzultán – Bishkek – Taskent – Isztambul – Varsó körút, amelyre 12,5 millió forintos internetköltséget tüntetett fel a honvédelmi tárca. A második hely szintén a külügyé: a Helsinki – Ljubljana – Maribor – Urgench utazás 7,6 millió forinttal. A harmadik legdrágább internetköltség, közel 7 millió forint a Pozsony – New York útnál szerepel, aminek szintén Szijjártó Péter tárcája volt a megrendelője.

A fedélzeti ellátás 36,4 millió forint 56a alatt jött össze, a többinél nem szerepeltettek ilyen költséget. 11 esetben 1 millió forintnál is több szerepel a delegáció fedélzeti ellátásánál. Van két darab 2 millió körüli tétel, és egy bő 5 milliós is. A 11-ből 10 esetben a Külügyminisztérium volt az út megrendelője. A delegáció fedélzeti ellátása Szijjártó Péter tavaly februári Kairó-Manáma útján volt a legdrágább: 5,5 millió forintba került, és még 6,8 millió volt az internetköltség. Tehát csak a delegáció étel- és italfogyasztása, valamint netezése 12,4 millió forintba került ezen az úton.

Az az út szerepel a táblázatban, amikor Orbán Viktort nyaralásáról vitték Rómába, majd vissza. A Honvédelmi Minisztériumtól kapott adatok szerint 3 millió forint volt a Brač-Róma-Zadar út költsége, de ebben nincs üzemanyag. Az összegből 2,8 millió forintot a repülőtéri kiszolgálásnál tüntettek fel, 252 ezer forintot pedig a személyzet napidíjaként. Más költséget nem írt a honvédelmi tárca ehhez az úthoz, ahogy sok másikhoz sem.

 

„Ha Rákay Philip nem sértődik meg, én régebb óta tervezem a Petőfi-filmem”

„Ha Rákay Philip nem sértődik meg, én régebb óta tervezem a Petőfi-filmem”

Ha Petőfi egyszer csak felbukkanna 2024-ben, Orbán Viktornak nem is kellene olyan nagyon erőlködnie, hogy meggyőzze őt a NER igazáról – mondta a költő visszatéréséből féktelen szatírát gyártó animátor, aki szerint az alkotását talán még Bayer Zsolt is nevetgélve nézné. A YouTube-on két hete bemutatott videó nagyot megy, eddig több mint 110 ezren látták, és hamarosan jön a folytatás. Mitől különleges hely a Szondi utca, hogyan fordul „a teremtője” ellen Petőfi, mi a baj Gyurcsánnyal, miért gesztikulál olyan hevesen Tölgyessy Péter és hogyan lett ekkora a siker a videó? Erről kérdeztük az animáció alkotóját, aki örül a pozitív visszajelzéseknek, bár felkészült az ellenkezőjére is, őrzi anonimitását, a közönségtől pedig csak madártejet vár támogatásként.