Összesen három repülőgép kellett Szijjártó Péter ulánbátori vizitjéhez

Összesen három repülőgép kellett Szijjártó Péter ulánbátori vizitjéhez

Szijjártó Péter elindul Ulánbátorba (Forrás: Szijjártó Péter/Facebook)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A Magyar Honvédség Airbus A319-eséval ment Ulánbátorba és vélhetően a HM Dassault Falcon 7X típusú businesjet-jével térhetett vissza Magyarországra Szijjártó Péter – tudta meg lapunk egy magát megnevezni nem kívánó külügyminisztériumi forrásból. A miniszteri vizit idején a mongol fővárosba repült az állam teherszállító gépe az Airbus A330-as is. A 24.hu is ugyanígy értesült a szerdán reggel megjelent cikke szerint.

Július 28-a a kezdődátum, amikor a Falcon kirepült Ulánbátorba. A katonai lajstrommal rendelkező repülőgépek mozgását is követő Globe.adsbexchange.com-on található információk szerint a 607, HUAF657 jelű gép magyar idő szerint reggel 6 óra után hagyta el a kecskeméti katonai repülőtér futópályáját, majd öt és fél órával később Oroszország és Mongólia határának közelében tűnt el a radarról.

Amíg a Falcon Közép-Ázsia felé tartott, Szijjártó a Facebook-bejegyzése alapján kormányülésen, majd a szentendrei Pap-szigeten egy rendezvényen vett részt.

Végül – szintén a közösségi oldalon megosztott képek és információk tanúsága alapján – kora este felszállt Ferihegyen a honvédségi Airbusra. Ezt a késő este, a tatárföldi Kazánból feltöltött fotók és egy videó is megerősíti, ahol egyébként a hivatalos közlés szerint technikai megállásra és egy gyors tárgyalásra került sor. A honvédségi Airbus (honvédségi lajstroma: 605, CAMEL65) mozgása a Globe.adsbexchange.com-on is nyomon követhető – az információk egybevágnak a külügyminiszter által közzétettekkel. A repülési oldalon rögzített adatok szerint az A319-es magyar idő szerint 28-án délután fél négy előtt szállt fel kecskeméti bázisáról, majd nem sokkal később Ferihegyen landolt, ahol felvette a külügyminisztert és az őt kísérő delegációt. A gép magyar idő szerint fél hat előtt nem sokkal hagyta el a budapesti betont. A radarképen nem látható a kazanyi kitérő, mint ahogy az ulánbátori landolás sem (a radarról való eltűnés lehetséges technikai okairól lentebb írunk), csak az, hogy világidő szerint 22 óra 26 perckor, a gép mongol határ közelében eltűnik a térképről.

Azt azonban – ha máshonnan nem, hát a miniszter posztjaiból biztosan tudhatjuk –, hogy a gép a reggeli órákban leszállt Ulánbátorban. Szijjártó Péter ugyanis a Facebookon részletesen beszámolt útjáról: tárgyalás, sajtótájékoztató és rengeteg fotó. Kiderült, hogy 33 lélegeztetőgépet adományozott a magyar kormány a helyi kórházaknak, Zagdjav Mendsaikhan mezőgazdasági és könnyűipari miniszterrel pedig további együttműködésekről tárgyaltak.

A repülési adatokból kiderül, hogy helyi idő szerint 14 óra 47 perckor a Falcon felszállt a mongol fővárosból és magyar idő szerint nem sokkal délután 5 óra előtt landolt Ferihegyen, a minisztert kireptető Airbus ugyanakkor még maradt. Ez már csak azért is érdekes, mert Szijjártó Péter a mongol út utáni első hazai bejelentkezése július 30-án délelőtt fél 10-kor volt, a közösségi oldala szerint ezen a napon reggel a bencés szerzetesrend képviselőivel találkozott a Külügyminisztérium épületében. Ez a találkozó márpedig nem jöhetett volna létre, ha nem a Falcon-nal, hanem az Airbus-szal tér haza. A repülési adatok szerint ugyanis az Airbus magyar idő szerint csak délelőtt 10 órakor szállt le, mégpedig Kecskeméten.

Kérdéseinkkel a Külgazdasági és Külügyminisztérium sajtóosztályához fordultunk, amely válaszában érdemben nem cáfolta értesüléseinket. – Mi indokolja, hogy a külügyminiszter ne egy, hanem két repülőgépet használjon nemzetközi útja(i) során? A múlt heti ázsiai látogatás során összesen hány repülőgépet használtak? Hány fős delegáció utazott Ulánbátorba? Mennyire jellemző, hogy a külügyminiszter több gépet használ egy-egy külföldi útja során? – kérdeztük a tárcától, ahonnan rövidesen a következő reagálás érkezett: „Kedves Kolléga! A Magyar Honvédség a repülőgépek beosztását mindig a szállítási feladatok összetettsége és időbeosztása alapján allokálja. Üdvözlettel, Sajtó Főosztály.”

A szigorú előírások szerint az Airbus hajózó személyzetének 12 órás kötelező pihenőideje volt az Ulánbátorba való repülés után, a magyar külügyi delegáció azonban körülbelül 7-8 óra alatt letudta hivatalos feladatait. Hogy volt-e más célja a Falcon kirepülésének azon túl, hogy a miniszter és csapata dolga végeztével azonnal haza repülhessen, nem tudni. Lapunk megbízható forrásból származó információi szerint ugyanakkor az Airbus 319-es utasok nélkül repült vissza Magyarországra.

Szijjártó Péter közösségi oldalán közzétett ulánbátori fotók egyikén látszik az is, hogy a mongol fővárosba repült az állam tavaly vásárolt teherszállító repülőgépe, az Airbus A330-is. A Globe.adsbexchange.com-on elérhető adatok szerint az óriásgép július 28-án repült ki Mongóliába és egy nappal később vissza. Ennek a repülőnek az útját első nekifutásra indokolhatja a 33 lélegeztetőgép leszállítása. Ám ekkora rakomány kényelemesen elfért volna a miniszteri delegációt szállító utasszállító gép rakterében is, hiszen egy lélegeztetőgép tömege és mérete körülbelül akkora, mint egy nagyobb mikrohullámú sütőé. Az óriásgép útját illető kérdéseinkkel is a KKM-hez fordultunk, válasz azonban cikkünk megjelenéséig, nem érkezett.

Közérdekű adatigényléssel is fordultunk a külügyminisztériumhoz, remélve, hogy érdemi válaszokat kapunk arra, mi szükség volt összesen három repülőgéppel lebonyolítani a ránézésre egy géppel is lebonyolítható mongóliai miniszteri látogatást.

Az ADS-B Exchange egy olyan közösségi adatbázis, amely a repülőgép-nyomonkövető berendezéseket üzemeltető önkéntesek (durva egyszerűsítéssel a repülőgépek mozgására szakosodott rádióamatőrök) által közölt információkat összesíti. A netes kapcsolattal rendelkező készülékekkel a repülőgépek jeladóinak jeleit veszik, amelyek alapján követhető a gépek mozgása. Az oldal nem használ szűrőket, így elvileg minden a közösség tagjai által „befogott” gép mozgása látható rajta, így a katonai lajstrommal rendelkezők is. A radarképről abban az esetben tűnhetnek el a légijárművek, ha a gépi navigációhoz szükséges jeladókat kikapcsolják, vagy a jelet zavarják, illetve ha az adott térséget nem tudják lefedni a vevőkészülékek.