Pár millió már elment – Megnéztük a Fidesz facebookos reklámköltéseit

Európában is bevezették a Facebook új, mindenki számára hozzáférhető hirdetéstár funkcióját. A felület célja, hogy átláthatóbb legyen, ki milyen reklámokért fizet, és az hol, hányszor jelenik meg. Az alkalmazás külön figyelmet fordít a politikához, vagy országos jelentőségű ügyekhez kapcsolódó hirdetésekre, melyek esetében az átláthatóság érdekében kötelezően jelezni kell, hogy ki finanszírozta a reklámot.

Az oldal még érezhetően friss, ez abból is látszik, hogy a Magyarországon köztudottan aktív politikai hirdetők profiljai még hiányosak, például a költésről szóló összesített adatok, a hetente összeállított Hirdetéstár-jelentés kiadásáig nem lesznek elérhetőek.

Viszont a Fidesz Facebook-oldalának, mint politikai ügyekben hirdető félnek a költései reklámonként már március 23-tól kezdve nyomon követhetőek. A 444.hu itt vette észre, hogy Bangóné patkányozásának reklámjára egy nap alatt egymilliót költöttek a Facebookon.

Ezt követően megnéztük, hogy az összegyűjtött adatok alapján mennyire nyúlt a zsebébe eddig a Fidesz.

A párt központi oldala április során kilenc hirdetést tett közzé a Facebook tulajdonában lévő platformokon. Jellemzően 100-200 ezer forintot fordítanak az egy-két napon keresztül aktív reklámokra. Ez így 1-2 millió forintba kerülhetett összesen. Ehhez jönnek még a politikusok és az alapszervezetek külön költései.

A hirdető személyén és a reklám költségein túl a közösségi oldal azt is próbálja megbecsülni, hogy kik és hányan látták az adott tartalmat. Egy diagramon ábrázolják, a megtekintők nemét és korát, illetve fel van sorolva az is, hogy az ország mely megyéjében laknak a felhasználók. Ez alapján egy-két kivételtől eltekintve a Fidesz hirdetéseire mindig többen kattintanak a 45 évnél idősebbek korosztályából, és jellemzően határozottan magas a 65 évnél idősebbek érdeklődése. A legtöbbször szinte mindig Budapestről, vagy Pest megyéből származik a megtekintések többsége, de az oldalon több más területet is felsorolnak.

A Fidesz facebookos reklámköltségei közül kirívóan magas volt a legutóbbi, jelenleg egyedüliként, április 28. óta aktív hirdetése, amiben az MSZP-s Bangóné Borbély Ildikó ominózus patkányozására reagálva minden Fidesz támogató számára egyértelművé teszik, hogy Bangóné őket tekinti patkánynak, és hogy ezt senki ne felejtse el a május 26-ai szavazásokig. Az MSZP az eset után ugyan próbálta hangoztatni, hogy csak a politikusokra gondoltak, de figyelembe véve, hogy a „sértett oldal” egymillió forintot költött egy ennek az ellenkezőjét sulykoló hirdetésre, ami a Facebook számításai szerint eddig egymillió emberhez is eljutott, lehet, hogy komolyabban kéne venniük az esetet érintő kommunikációs stratégiájukat.