Pedagógus a digitális oktatásról: „Ránk van bízva, hogyan tanítunk ezután”
Gyerek tablettel (Fotó: Kelly Sikkema/Unsplash)

Van olyan iskola, ahol gyakorlatilag a pedagógusokra bízták, hogyan oldják meg a digitális oktatást – erről számolt be lapunknak egy neve elhallgatását kérő, a szakképzésben dolgozó pedagógus. Azt ugyanakkor kiemelte, hogy a tanári kar rengeteg jó ötlettel állt elő és a diákoktól is számíthatnak javaslatokra. Az első digitális tanítási nap a szerda lesz.

Mélyen felháborította a Magyar Hangnak nyilatkozó pedagógust, hogy a miniszterelnök pénteki, iskolabezárásról szóló nyilatkozata után iskolája hétfőn kilenc órai kezdettel tantestületi értekezletet rendelt el, ahol kötelezővé tették a személyes megjelenést. Ez sok más iskolában, nem szakképző intézményekben is így történt, ám a környezetében olyan intézményekről is tud, amelyek nem rendelték be összes tanár munkatársukat személyes találkozásra. Azt nem tudja, hogy az intézményvezetők dönthettek volna-e saját hatáskörben a személyes helyett virtuális értekezlet mellett, vagy a szakképzési centrum határozott erről. Ő mindenesetre azt tartotta volna helyes és felelősségteljes magatartásnak, ha nem gyűlnek össze a tanárok az iskolában.

– Két gyermekem van, a szüleim idősek és egészségügyi problémákkal is küszködnek. Alig érintkezünk velük, de így is felelőtlenségnek gondolom, hogy az iskola gyülekezést rendelt el a pedagógusoknak járványveszély idején – mondta lapunknak a tanár, aki fel is emelte a szavát a szerinte abszurd ötlet ellen. Elmondása szerint ezután sok támogatást kapott a kollégáktól, sokan hangsúlyozták, hogy egyetértenek vele, de csak négyszemközt.

„Működőképes, de még fapados a távoktatás" - Első nap iskola nélkül | Magyar Hang

Az értekezleten viszont szinte hiánytalanul jelen volt a tantestület. Szerinte a kollégái jobban féltek attól, hogy talán elveszítik az állásukat, mint attól, hogy a gyülekezés következtében esetleg hozzájárulnak a koronavírus további terjedéséhez. – Mindenki tisztában van azzal, hogy hiány van pedagógusokból. Ez persze nem azt jelenti, hogy egy pedagógus emiatt elvtelenül bármit megtehet, de ez az eset is jól megmutatta, hogy a pedagógusok, bár sokat panaszkodnak, és sokszor joggal, kiállni legtöbbször még szélsőséges esetekben sem mernek magukért – véli a tanár.

Azt is problematikusnak tartja, hogy az értekezlet nagyrészt arról szólt, hogyan kell a digitális oktatási napokkal elszámolni a Kréta központi adminisztrációs rendszerében.  – Az az érzésem, mintha most is azon lenne a hangsúly, hogy bebizonyítsuk: nem lógtunk, hanem elvégeztük a munkánkat. Ezt a fajta „kiskorúsító” hozzáállást szerintem már korábban is gyakran lehetett érzékelni az oktatásban. Arról jóval kevesebb szó esett, hogyan tanítsunk egyáltalán digitális módszerekkel ebben az új helyzetben. Ez gyakorlatilag ránk van bízva – mondja.

Bár az oktatásirányítás jelentetett meg ajánlásokat, szerinte a legtöbbet egyértelműen a tanárok egymás közti ötletbörzéje segített, ami hétvégén, az interneten keresztül zajlott. Mivel ő maga már korábban is találkozott digitális oktatási gyakorlatokkal, és gyorsan beletanul új applikációkba is, nagyjából már világos számára, hogy milyen módon fog tanítani az elkövetkező időszakban.

Arra a kérdésre, hogy szerinte mit kezdenek az idősebb, esetleg digitális jártassággal egyáltalán nem rendelkező tanár kollégák a helyzettel, optimistán nyilatkozott: szerinte ebben a helyzetben muszáj alkalmazkodni, és ha lesz, aki elmagyarázza a kevésbé tapasztalt kollégáknak a digitális platformok működését, akkor fel fogják tudni venni ők is a ritmust.

Az iskola – elmondása alapján – összegyűjtötte az eszközigényeket. Neki is hiányzik néhány eszköz a digitális tanításhoz, azzal kapcsolatban azonban kevésbé derűlátó, hogy mikor érkezhetnek meg az igényelt felszerelések. Ez ugyanis kevesebb és kevésbé bonyolult eszközigénylések esetén is nagyon hosszadalmas folyamat volt már a koronavírus előtt is.

A pedagógus a hétvégét azzal töltötte, hogy előállította azokat a digitális felületeket, amelyeken ezek után kapcsolatban lehet a tanulókkal. – A Goole Classroomot fogom használni, és most kísérletezek a Discorddal, amely egy videóchatre és szöveges chatre is alkalmas applikáció, amit tudtommal főleg játékokhoz használnak. Ezt a tippet a diákoktól kaptam: úgy látom, együttműködőek ebben a helyzetben, sok ötletük van. A Redmentát már korábban is ismertem, egy továbbképzésen találkoztam vele, nagyon jól használható arra, hogy teszteket írassunk vele, mert időzítve, egyenként adja ki a kérdéseket, így nem ad lehetőséget a szabálytalankodásra – magyarázta lapunknak a pedagógus.