Ha eléri a 2000 aláírást, petícióval fordul a Fővárosi Önkormányzathoz a Levegő Munkacsoport, a civil szervezet ugyanis már januártól emelné Budapesten a nem helyben lakók parkolási díját. A fővárosi dugók szerintük e nélkül nem szüntethetők meg, és így lehetne tenni a légszennyezés miatti egészségkárosodás ellen is.
Azt javasolják, hogy 2025. január 1-jével emeljék fel a jelenlegi óránkénti 200, 300, 450, illetve 600 forintos parkolási díjat 450, 600, 750, illetve 900 forintra. A Fővárosi Közgyűlés november végén emelésről döntött, de csak 2027 januárjától, így akkortól az „A” várakozási övezetekben 800 forint/óra, a „B”-ben 600 forint/óra, a „C”-ben 400 forint/óra, míg a „D” várakozási övezetekben 300 forint/óra lenne a parkolás díj.
Mint a civil szervezet írja, a parkolási díjak emelése a leggyorsabb és leghatékonyabb eszköz a dugók és a parkolóhely-keresések visszaszorítására, az egészségesebb Budapest megteremtésére. Az így keletkező többletbevételeket az önkormányzatoknak átlátható módon a lakosság életminőségének javítására kellene fordítaniuk. A munkacsoport szerint külföldi és hazai példák sora bizonyítja, hogy a parkolási díjak emelése csökkenti a közlekedési dugókat, a parkolóhely-kereséseket és így a környezetszennyezést is.
– Párizsban 2003 és 2007 között ötvenezerről csaknem nullára csökkentették az ingyenes parkolóhelyek számát, és ennek hatására 12 százalékkal csökkent a személygépkocsikkal megtett kilométerek száma is. Bécsben 2022-ben a parkolási díjat a város egész területére kiterjesztették és megemelték: nem helyben lakóknak óránként 2,5 eurót kell fizetniük, a helyi lakosoknak pedig évi 120-at. Az intézkedés hatására jelentősen csökkent az autóforgalom, a parkolóhelyek telítettsége pedig reggelenként a korábbi 76 százalékról 63 százalékra csökkent. Miután a budapesti Józsefvárosban a helyi lakók számára is fizetőssé tették a parkolást, a parkolóhelyek nappali foglaltsága 95 százalékról 75-re csökkent, ami lehetővé tette több utca humanizálását – mondta Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.
A civil szervezet megállapította, hogy az elmúlt években a parkolási díjak emelése jelentősen elmaradt az infláció mértékétől, különösen a lakossági jövedelmek növekedésétől, ezért ma már sokkal kisebb a hatásuk, mint korábban. 2009-hez viszonyítva javaslatuk még mindig csak mintegy 70 százalékos emelkedést jelentene, miközben az átlagkereset 2009 óta közel 220 százalékkal nőtt. Hozzáteszik, jövőre előre láthatóan tovább növekszik az infláció és a jövedelmek is, így megfelelő lépések híján a gépjárműforgalom is várhatóan egyre nagyobb lesz. A parkolási díjak emelésének halogatása szerintük sokak számára jóvátehetetlen következményekkel jár.
Petíciójukban kiemelik, nem lehet évek múltan visszafordítani, ha az egészségtelen környezet miatt emberek egész életre kiható betegséget szereznek, de az sem tehető meg nem történtté, ha addig az idejük jelentős részét a dugókban és parkolóhelyek keresésével töltik. Hozzáteszik, a dugókban a járművek sokkal több légszennyező anyagot bocsátanak ki, mintha egyenletesen haladnának. A szennyezés pedig egészségügyi problémákat, például asztmát, szív- és érrendszeri megbetegedéseket és más bajokat is okozhat. A Levegő Munkacsoport bízik benne, hogy a szerdai ülésen a Fővárosi Közgyűlés megszavazza az emelést.