
Tényfeltárás és műszaki megoldás – ezekkel a hívószavakkal hirdette Rákosrendező megtisztítására kiírt pályázatát tavaly júniusban a MÁV. Mint a közbeszerzési értesítőből kiderül, a vasúttársaság 248 ezer tonna, veszélyes hulladéknak számító szennyezett talaj kitermelésére és elszállítására adott volna megbízást, egyben kérték a talaj lőszermentesítését, a talajvíz szénhidrogén-, fém-, és félfém-tartalmának laboratóriumi bevizsgálását is.
A MÁV bruttó 7,5 milliárd forintra (nettó 5,92 milliárd) becsülte a munka összértékét, ám a napokban elálltak a pályázattól – ahogy forráshiányra hivatkozva korábban visszamondták a vasúti zóna kitakarítására, a felszíni hulladékok elhordására kiírt, 14 milliárdos tenderüket is.
Háromszázezer tonna olajos föld
„A mennyiség alapján úgy becsülném, hogy mintegy 300 ezer tonna, főként nehézolajjal, zsírral szennyezett talajt kell majd kitermelni és elszállítani a zónából. Legalábbis ez a vasúti üzemterületek jellemző szennyezése – mondta kérdésünkre Simon Gergely, a Greenpeace Magyarország regionális vegyianyag-szakértője. Simon szerint ez viszonylag egyszerű munka lehet, könnyen megközelíthető helyen van a kitermelésre szánt mennyiség is. A MÁV által tervezett árat azonban alulbecsültnek látja – példaként az óbudai gázgyárat említi, ahol a 200 ezer köbméternyi, súlyosan szennyezett talaj kitermelése 30-40 milliárd forintba is kerülne a Greenpeace becslése szerint.
Simon Gergely szerint a mérések és a földmunka maga egy-két évet venne igénybe, amennyiben a megrendelő nem fukarkodik a pénzzel. A folyamatot csak az lassíthatja, ha a talajvízvizsgálatok közben a mélyrétegekben is szennyezést találnak, ilyenkor ugyanis a vizet is ki kell szivattyúzni a területről.
Az eddig ismert adatok alapján tehát csak az alsó hangon mintegy bruttó 25 milliárd forintba kerülne, hogy a területet megtisztítsák az évtizedek óta halmozódó (vasúti, illegális) hulladékoktól, és kicseréljék a szennyezett talajt. A MÁV kihátrált ebből a feladatból, a társaságot is felügyelő Lázár János építési és közlekedési miniszter pedig Szekszárdon arról beszélt, hogy a nagytakarítást a területet felvásárló emirátusi vevő vállalja, a Mini-Dubaj beruházás keretében (igaz, erre vonatkozó pont nem szerepel az állam által nyilvánosságra hozott szerződésben).
Mészárosok mindenütt
Bárki is rendeli majd meg a piszkos munkát, már látszik, hogy kik szeretnék elvégezni. A MÁV által visszamondott földmunkára tíz pályázó jelentkezett, és a cégek mintegy fele közvetetten vagy egyértelműen kötődik a NER-hez – főként a Mészáros-holdudvarhoz, amely már a korábbi, 14 milliárdos takarítási tenderre is ajánlatot küldött, a V-Híd Zrt. révén.
Ilyen vállalkozás a Terra-Log Mélyépítő Kft. is, amely közvetetten a Status Next Környezetvédelmi Magántőkealapon keresztül kapcsolódik a Mészáros Csoporthoz. Szintén a felcsúti pénzember sejlik fel az Adept Enviro Kft. mögött. Az Adept Enviro előzőleg éveken át a dúsgazdag vállalkozó öccse, Mészáros János cége volt, tavaly szeptembertől azonban a Prime Deal Magántőkealaphoz került, amit (más alapok mellett) a Mészáros Lőrinc ügyvédje, Kertész József által működtetett Primefund Befektetési Alapkezelő Zrt. igazgat.
Pályázott továbbá a Békés Drén is – tulajdonosát, Barkász Sándort az Átlátszó szerint Békés megyében sokan afféle helyi Mészáros Lőrincként emlegetik, építőipari cége pedig gyakran nyer el közbeszerzéseket tandemben a felcsúti multimilliárdos vállalkozásaival.
A sok Mészáros-érdekeltség és párhuzam után üdítő változatosságot hoz a képbe az OKM Építőipari Kft, amely a Market Zrt.-n, és a GARHARTT Investen keresztül Garancsi István üzleti körébe tartozik. A listán szerepel még többek között a Green Collect – róluk tudható, hogy szponzorként támogatják az FTC férfi kézilabda-csapatát, és dolgoztak a MÁV-nak, MOL-nak, valamint a gödi Samsung gyártól is vettek át hulladékot. A pályázaton két nagy nemzetközi cég, a Colas Alterra és a Strabag is indult. Utóbbit éveken át élesen bírálta a Fidesz-kormány, ám 2019 óta érezhető közeledés indult meg a NER és az orosz-osztrák tulajdonú mamutvállalat között (erről a G7 írt részletesen).
Bár a MÁV visszalépése miatt ez a földmunka-tender is kútba esett, a Rákosrendezőt felvásárló emirátusi megbízott Eagle Hills Hungary várhatóan újra megrendeli majd a takarítási és földmunkákat. Ekkor már a közbeszerzéssel sem kell bajlódni, hiszen a telekeladásról szóló államközi szerződés kiköti: a Mini-Dubajhoz kapcsolódó szerződéseket pályáztatás, versenyeztetés nélkül bonyolíthatja le a vásárló.