A megkérdezettek 82 százaléka szerint az lenne a jobb, ha továbbra is az állam üzemeltetné a gyorsforgalmi utakat, amiket egy központi tarifarendszer alapján lehet használni – derül ki a Publicus Intézet a szerdai Népszavában közölt felméréséből. Az ellenzéki összefogás híveinek körében 80 százalékos a támogatottsága ennek. A kormánypártiak még ennél is nagyobb arányban szeretnék ugyanezt: 85 százalékuk tartaná az államnál ezeket az utakat. A bizonytalanoknál 74 százalék az ellenzők aránya. A Publicus emlékeztet, hogy mindeközben a kormány ennek épp az ellenkezőjét tervezi, magáncégnek adná át a gyorsforgalmikat.
A kormány pénzhiánnyal indokolta, hogy 35 évre koncesszióba adná a hálózatot, mondván megfelelő EU-s forrás híján „Magyarország nem tud majd önállóan autópályát építeni.” Ezt viszont akkor cáfolta a Népszavának az Európai Bizottság illetékese, aki szerint feltételekkel ugyan, de akár a helyreállítási alapból is lehet útépítést finanszírozni. Maga a kormányzati szándék június közepén derült ki az uniós közbeszerzési értesítőből, július 5-én pedig már le is zárult a jelentkezési határidő.
A jelentkezés helyenként gyanús feltételeit és a rendkívül rövid határidőt a kormánypártiak 44 százaléka azzal magyarázta, hogy a kabinet így akart NER-közeli cégeket helyzetbe hozni. A fideszes válaszadók 23 százaléka úgy látta, a kormány azért lépett ilyen gyorsan, mert most került pénzügyileg nehéz helyzetbe, 33 százalékuk szerint más ok áll a különös körülmények hátterében vagy nem akart, nem tudott válaszolni.
A felmérés azt is megállapította, hogy eddig jól működött a kormánymédia blokkja az ügyben: míg az ellenzékiek 84 százaléka hallott a sztrádakoncesszió tervéről, addig a kormánypártiaknak csak 32 százaléka.
A kérdezettek 70 százaléka nem vagy inkább nem fogadja el azt a magyarázatot, hogy forráshiány miatt van szükség a koncesszióra. A kabinet indoklátást a kormánypártiak 30 százaléka, az ellenzékieknek pedig 7 százaléka hiszi el.