Rejtély, hogy miért csak a mentőautók sebességét korlátozták
Karambolozó mentőautó Budapesten, 2020. november 14-én (Fotó: György Zsombor/Magyar Hang)

Kikérte a Népszava a mentők, a tűzoltók és a rendőrök baleseti statisztikáit, és az adatok alapján nem világos, hogy miért csak a mentőautók sebességét korlátozták októbertől a balesetekre hivatkozva. A főigazgatói utasítás szerint még a súlyosan sérült beteggel szirénázó autóik is legfeljebb 30 kilométer per órával léphetik túl a többi közlekedőre vonatkozó legnagyobb megengedett sebességet. (Bizonyos útszakaszokon gyakran az autósok is túllépik a megengedett sebességet, így a szirénázó mentőautó ott alig lesz gyorsabb, mint a többi közlekedő). A cikk szerint az adatokból kiolvasható, hogy a mentők 12-szer több kilométert tettek meg a közutakon, mint a tűzoltók, ám így is másfélszer több baleset történt a tűzoltókkal, mint a mentőkkel.

Az OMSZ saját adatai szerint autóik 2021-ben 90 alkalommal voltak érintettek közúti balesetben, tavaly pedig 74-ben. A rendőrségnél 2021-ben 2840 alkalommal törtek a rendőrautók, 2022-ben pedig 2418 káreseményt regisztráltak. A katasztrófavédelemnek 775 készenléti járműve van. Ezeknek 2021-ben 89 balesete volt, 2022-ben pedig 102. Az összehasonlításhoz fontos másik adatsor azt mutatja, hogy mekkora távokat tettek meg az autók. Tavaly 90 ezerszer riasztották a tűzoltókat, összesen 4 millió kilométert tettek meg a tűzhelyszínek és a laktanyák között. Az OMSZ 1026 mentője ugyanakkor évente mintegy 50 millió kilométert tesz meg.